Video: C-klasse hybriddieselVis merVis mer Vis mer

Mercedes-Benz C 300 de

Genève: Mercedes satser på diesel i fornyet C-klasse

Mot slutten for bensinhybriden C 350 e: Med en kommende C 300 de, skal hybridkundene få betydelig lengre rekkevidde og bedre drivstofføkonomi.

Det er allerede gått fire år siden Mercedes-Benz lanserte dagens C-klasse, mellomklassemodellen som etterhvert er blitt noe av en hjørnesten i modellspekteret til premium-produsenten fra Stuttgart. Den imponerte oss under første prøvekjøring med måten den integrerte luksus-elementer fra toppklassen i et mer anvendelig format.

Den er da også Mercedes-modellen som selger best av alle i verden. Nå kommer den i en oppgradert og lett ansiktsløftet utgave, som vises på bilutstillingen i Genève.

Ut med bensin, inn med diesel!

Den mest solgte versjonen av C-klasse her til lands har vært den ladbare hybriden helt siden denne kom på markedet. Takket være avgiftsfordelene, har den kraftfulle, men på papiret svært drivstoffgjerrige C 350 e tilbudt mye ytelser for pengene.

Som vi ser i videoen over, forberedes nå - kanskje overraskende for mange - en overgang til ren dieselteknologi med elektrifisering, som synliggjøres med C 300 de-førproduksjonsbilen vi ser på messestanden.

Dieselmotoren er den nyeste fra Mercedes, en firesylindret OM 654-motor på 1.951 kubikkcentimeter, som yter 194 hestekrefter, og 400 newtonmeter i mellomregisteret.

OPPGRADERT: I interiøret i C-klasse anno 2018 er det snakk om detaljforbedringer. Foto: Daimler AG
OPPGRADERT: I interiøret i C-klasse anno 2018 er det snakk om detaljforbedringer. Foto: Daimler AG Vis mer

Ekstra el-hester

I hybriden vil denne suppleres av en elmotor på 122 hestekrefter som tilbyr 440 newtonmeter i det lave registeret.

Rekkevidden beregner de hos Mercedes til fem mil på bare strøm og takket være en ny geofenc-funksjon burde det bli mulig å definere utslippsfrie soner, eksempelvis bysentrene, der dieselmotoren ikke trer i funksjon i det hele tatt når batterikapasiteten tillater det.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Når navigasjonen ser at du nærmer deg tettbebygd strøk eller bysentrum, går den over fra diesel til elektrisk drift automatisk. Det samme motsatt vei.

Litiumion-batteripakken har en kapasitet på 13,5 kWt mens ombordladeren har 7,2 kilowatts ladekapasitet. Det skal gjøre det mulig å lade til fullt batteri på to timer fra en montert veggboks.

Inntil videre er det usikkert når en dieselhybrid vil bli tilgjengelig for salg.

Fra start, det vil si fra sommeren av, er den oppgraderte C-klassen tilgjengelig med et utvalg som begrenser seg til to bensin- og én dieselmotor. Flere varianter vil følge.

INGEN REVOLUSJON: Det er ingen radikal redesign vi er vitne til, men innmaten i lyktene er ny. Foto: Daimler AG
INGEN REVOLUSJON: Det er ingen radikal redesign vi er vitne til, men innmaten i lyktene er ny. Foto: Daimler AG Vis mer

Ny grunnmodell med 48-voltssystem

C 200 kommer med en 1,5-liters firesylindret bensinmotor på 184 hestekrefter, samt en tilleggseffekt fra elmotoren EQ-boost (startmotor/generator), på 14 hester som trer inn før turboladeren har bygget opp fullt trykk.

Den har regenereringsfunksjon som lader batteriet under retardasjon, men som tillater at bilen ruller uten retardasjon før bremsen aktiverer regenerering.

STORSELGEREN: I Norge er det selvsagt stasjonsvognen som selger best. Den oppdaterte lastehesten kommer utpå høsten, noen måneder etter sedanen. Foto: Daimler AG
STORSELGEREN: I Norge er det selvsagt stasjonsvognen som selger best. Den oppdaterte lastehesten kommer utpå høsten, noen måneder etter sedanen. Foto: Daimler AG Vis mer

I Eco-modus vil bilen «seile» når du slipper gassen og regenerering starter først ved oppbremsing. Dette kan skje på 3 måter:

  1. Manuell brems
  2. Dersom Drive Pilot er aktivert og bilen ville trillet raskere enn hastigheten som fører har valg vil bilen bremse opp og således starte regenerering eller for å holde trygg avstand til en bil du tar igjen.
  3. Dersom Drive Pilot ikke er aktivert vil den kun bremse opp via den radarbaserte oppbremsingen for å holde trygg avstand til biler foran.

Elmotoren tjener dessuten til å bygge opp turtall optimalt for girskiftene. Det er en ni-trinns automat - 9G-Tronic, som tar seg av kraftoverføringen til bakhjulene - eller de fire hjulene i 4Matic-utgaven.

Flere versjoner kommer

Utover den nye C 200 kommer den ovenfor nevnte C 220 d med sin tolitersmotor på 194 hestekrefter, samt den mer potente AMG-varianten C 43 med 3,0-liters V6 bensinmotor på 390 hestekrefter.

Fornyet C-klasse kommer i de tre nevnte versjonene til sommeren, etterfulgt av flere motoriseringer - og selvsagt stasjonsvognutgaven, som kommer utpå høsten.