Det største problemet med gassdrevne biler, sammenliknet med konvensjonelle bensindrevne, er at tankenn tar mye plass.
Det største problemet med gassdrevne biler, sammenliknet med konvensjonelle bensindrevne, er at tankenn tar mye plass.Vis mer

Gass, gass, gass

De fleste forbrenningsmotorer forbrenner bensin eller diesel, som er flytende. Men hva skjer når man gir gass med gass?

Biler som drives av LPG (Liquified Petroleum Gas) er ikke et vanlig syn som personbiler, men mange drosje- og budbileiere har valgt å kjøre på gass istedenfor bensin eller diesel. Grunnen er at LPG, med en literpris rett over 4 kroner, er langt billigere enn konvensjonelt drivstoff.

I Norge er det først og fremst Mitsubishi og Ford som har satset på gassdrevne biler.

Spesielle tanker

LPG er et biprodukt som utvinnes når mår man raffinerer petroleum. Det består av hydrokarboner som antar gassform ved normal temperatur og trykk. Flytende blir ikke LPG før det blir satt under et voldsomt trykk. Derfor må biler som skal gå på LPG være utstyrt med spesielle tanker som tåler trykket. På tanken i bilen din er LPG lagret ved et trykk på 20 atmosfærer.

Sikrere mot lekkasje

Ved hjelp av en bryter kan man bytte mellom bensin og gass.
Ved hjelp av en bryter kan man bytte mellom bensin og gass. Vis mer

Tankene som brukes til lagring av LPG er derfor langt sikrere enn den ordinære bensintanken du finner i bilen din, ikke bare fordi at de er laget av metall som tåler høyt trykk, men også for at de er utstyrt med en ventil som automatisk stenges dersom man skulle få en lekkasje i drivstoffssystemet. På den måten hindres lekkasjer effektivt. Den største fordelen med LPG er med andre ord prisen på drivstoffet, samtidig som skadelige utslipp går noe ned.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Få bensinstasjoner

Men det er også knyttet problemer til LPG, det største er kanskje at det foreløpig finnes svært få bensinstasjoner som fører dette drivstoffet. I Oslo og i de større byene i Norge finnes enkelte stasjoner, men kommer du utenfor de sentrale strøk er det verre. Tanken byr også på problemer, den må jo plasseres et sted, og oftest er det bagasjeplassen som må vike for at motoren skal kunne gå på gass.

Dyr teknisk løsning

Bilen må også forandres teknisk sett. I og med at de fleste biler som idag bruker LPG som drivstoff også går på bensin betyr det at motorstyringen må omprogrammeres samtidig som motoren får et eget drivstoffsystem som tar seg av gass. Dette kommer i tillegg til systemet for bensin som allerede er der. Samlet betyr det økt vekt og at bilen blir dyrere. Avhengig av tanktype blir prispåslaget for gass omlag 20.000 kroner. Som privatbilist skal du derfor kjøre langt før det begynner å lønne seg med gassdrift.

Sammen med begrenset bagasjeplass, fører dette til at LPG i første rekke er interessant for yrkessjåfører.

Les vår prøvekjøring av Mitsubishi Galant GLX LPG