Test: SsangYong Rexton Sports

Gamle design-synder er tilgitt

Skal du ha en pickup med kjørekomfort som ikke sender deg rett til kiropraktoren, har du til nå hatt ett valg: VW Amarok. Men ikke nå lenger.

BARSK: Svartlakkert kufanger, stigtrinn og veltebøyle gir et muskuløst utseende. Foto: Jamieson Pothecary
BARSK: Svartlakkert kufanger, stigtrinn og veltebøyle gir et muskuløst utseende. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

- Kjører du en Ssangyong? Stakkars. Er ikke det verdens styggeste bil?

Uffameg. I likhet med Skoda som fortsatt sliter med at enkelte tror bilene deres er billig østeuropa-produsert ræl, tror mange at SsangYong fortsatt lager vanvittig stygge biler. Selv om det er 14 år siden den svære, merkelige flerbruksbilen Rodius ble lansert, sitter fortsatt ryktet klistret som tyggis under skosålen.

Det er synd, for vi føler SsangYong har gjort opp for seg for lenge siden. Nye Rexton som vi kjørte i fjor var godt likt hos oss, og ser rett og slett barsk ut.

KRAFTIG: Veltebøyle i matt svart. Foto: Jamieson Pothecary
KRAFTIG: Veltebøyle i matt svart. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Med Rexton Sports er det tydelig at SsangYong sikter seg inn på de barskeste blant kjøperne på pickup- markedet. En kraftig kufanger foran med svartlakkerte rør, sammen med stigtrinn og veltebøyle over planet, gir inntrykk av heftige bruksintensjoner. På grunn av vinterhjul var dekkene litt mindre dimensjonert enn det man kan få plass til og så litt utilpass ut. Vi har sett en Rexton Sports med større terrengdekk, og da er den råtøff.

Både foran og bak buler skjermene ut over hjulene. Profilen antyder at det sitter noe mye heftigere under panseret, men nei: Her er det dessverre ingen V-åtte, men en 2,1-liters turbo diesel rekkefirer .

Nå føler vi Rexton har virkelig gjort opp for designtabben fra 14 år siden. Spørsmålet er om de klarer å følge opp med resten?

PÅ GLATTA: Bilen er greit balansert og lett å kontrollere under sladd. Mye takket være en automatisk diffensialsperre på bakhjulene. Foto: Jamieson Pothecary
PÅ GLATTA: Bilen er greit balansert og lett å kontrollere under sladd. Mye takket være en automatisk diffensialsperre på bakhjulene. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Moroklump

Pickuper har det notorisk dårlige ryktet på seg at de har elendige kjøreegenskaper, spesielt blant de billigere. Hittil er det kun Volkswagen Amarok som har skilt seg ut med personbil-lignende kjøreegenskaper uten last.

Rexton Sports er ikke helt i klasse med Amarok her, men den er neimen ikke langt unna. Det tok ikke mange kilometer med kjøring før vi skjønte at her har SsangYong satt komfort i fokus. Vanligvis blant pickuper finner du fremfor alt bladfjærer bak for å kunne tåle mange kilo med last. Rexton Sports har spiralfjærer og en ekstra stag bak for å stabilisere bevegelser. Det fungerer.

På langtur begynner det å ligne personbilkomfort. I tillegg er støynivået lavere enn «normen» for en pickup. Nå trenger ikke håndverkere blåtann fastmontert i ørene. Nå kan du faktisk høre hva folk sier med håndfri i over 80 km/t.

KORT: Lasteplanet har plass til europall, men er noe kortere enn hos konkurrentene. Foto: Jamieson Pothecary
KORT: Lasteplanet har plass til europall, men er noe kortere enn hos konkurrentene. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Ikke overraskende kommer bilens tiltenkte bruksområde til syne når du begynner å kjøre den hardt på svingete og ujevne veier. Det mangler mer følsomhet på toppen av dempervandringen, og returdempingen henger ikke alltid helt med. Resultatet er at slagene forplanter seg gjennom rammen og videre inn i kupeen. Bilen oppleves dermed under press som litt ustabil med litt ullen retningsstabilitet i svingene.

Likevel er det fullt mulig å ha det moro. På glattkjøringsbane var den ingen råtass, men likevel godt balansert og lett å kontrollere under sladd.

Firehjulsdriften styres manuelt via en betjeningshjul i midtkonsollen. For å sette bilen i lavserie er det bare å vippe videre på bryteren. For å gjøre det enklere har SsangYong har en automatisk differensialsperre på bakhjulene - en première for segmentet. Sperren kobler seg inn sømløst og er nok mye av grunnen til at bilen er så kontrollerbar under sladd.

KLAR FOR ARBEID: Rexton Sports kan bestilles med større hjul og dekk. Det går litt utover kjørekomforten, men hever utseendet betraktlig. Foto: Jamieson Pothecary
KLAR FOR ARBEID: Rexton Sports kan bestilles med større hjul og dekk. Det går litt utover kjørekomforten, men hever utseendet betraktlig. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Sperren virker både i 2WD & 4WD - High/ Lo, samt i Revers. Konkurrentene har manuell innkobling av sperren kun i 4WD - Lo (Lavserie), noe som resulterer i at man først må stoppe bilen for å aktivere 4WD - Lo, for deretter å kunne aktivere sperren

ENKELT OG GREIT: Ingen designbombe og litt preget av hardplast. Likevel oppleves kvaliteten som bra. Vi savner bare litt flere smarte oppbevaringsplasser. Foto: Jamieson Pothecary
ENKELT OG GREIT: Ingen designbombe og litt preget av hardplast. Likevel oppleves kvaliteten som bra. Vi savner bare litt flere smarte oppbevaringsplasser. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Det praktiske

Innvendig preges det av hardplast som er klar for et liv med bruk av yrkesfolk som ikke eier bilen selv. Men det er pent forseggjort med kornete detaljer rundt knappene, skinnseter og ratt, så opplevd kvalitet er bra. Det vi savnet var litt flere smarte lagringsplasser, spesielt foran i kupeen. Det finnes én USB-lader til mobilen, men ingen telefonholder. Og lagringsplassen mellom setene hadde ikke plass til en flaske Taffel-vann uten at lokket sto oppe.

STOR: En 9,2 tommers berøringsskjerm som standard med Apple CarPlay. Foto: Jamieson Pothecary
STORT: Mye plass bak setene. Testbilen manglet gittervegg. Det bør man har for å sikre last. Foto: Jamieson Pothecary
IRRITERENDE DETALJE: 6 trinns automatkassen. Manuell girknappen på siden var utilpass og irriterende. Foto: Jamieson Pothecary
FUNKSJONELT: Ingenting spesielt, men slitesterkt og pent. Foto: Jamieson Pothecary
KLUMPETE: Rattbetjenong er enkel og funksjonelt. Foto: Jamieson Pothecary
ANALOGT: Instrument displayet. Foto: Jamieson Pothecary
STØTTENDE: Forsetene var komfortable og med bra sidestøtte. Foto: Jamieson Pothecary

Bak setene er det et hav av plass. Vi fikk faktisk en sykkel inn på tvers uten altfor mye plunder. Testbilen manglet gitter, men det anbefales sterkt til sikring av last. Det du ikke får plass til (eller ikke vil ha inn) i bilen må tåle vær og vind ute ute. Lasteplanet opplevde vi som noe kort (det var derfor sykkelen måtte inn i bilen)! Bonuspoeng derimot for strømuttak - nyttig for lading av verktøy og lignende. Har du fortsatt mangel på plass, kan du trekke henger med vekt opp til tre tonn.

FIREHJULSTREKK: To- og firehjulstrekk samt lavserie velges enkelt med en bryter. Foto: Jamieson Pothecary
FIREHJULSTREKK: To- og firehjulstrekk samt lavserie velges enkelt med en bryter. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Setene er i likhet med kjørekomforten nesten på høyde med noe vi forventer i en personbil. Kjølefunksjon, i tillegg til setevarmere, er alltid meget velkommen på langtur, og sidestøtten er god. Sjåføren har 8-veis justering på setet, mens passasjeren har 6-veis.

Navigasjonssystemet har en stor 9,2-tommers høyoppløselig berøringsskjerm som støtter Apple CarPlay og Google Android Auto. Vi skulle bare ønske det var mulig å bruke Apple CarPlay uten å måtte koble til en klønete USB-leding.

Rexton Sports blir kommer neppe til å bli solgt med bakseter som personbil her i Norge. Men som arbeidskontor for håndverkere funker det utmerket.

Motoren

Testresultat

SsangYong Rexton Sports

Terningkast 5
Gamle design-synder er tilgitt. SsangYong skaper en reell konkurrent i pickup-markedet.

Barskt utseende, bra komfort, mye utstyr for pengene.

Noe ustabil under press, mindre lasteplan enn konkurrentene.

Ssangyong har kastet ut Mercedes-motorene, og bruker nå sin egen 2,2 liters turbodiesel med 181 hestekrefter og 400 newtonmeter. Rexton Sport har en sekstrinns automatkasse som ikke er av den aller mest responsive typen. I en bil på over to tonn er responsen som forventet. Nok, men ingenting å ringe hjem til mor om.

På siden av girspaken er det en knapp som kan styre automatkassen manuelt. Den var like responsiv som en tenåring som blir bedt om å rydde rommet sitt. Dessuten satt en vippebryter på siden av girspaken til manuelle girskift, som var såpass malplassert og ubehagelig at vi godt hadde klart oss uten.

Konklusjon

Startprisen på Rexton Sports er fra 424.000 kroner. Med firehjulstrekk, automatkasse, skinnseter og et hav av ekstrautstyr inkludert i prisen, samt barsk design er denne en sterk konkurrent i pickup markedet.

SsangYong Rexton Sports hever standarden for komfort på pickuper til under 450.000,-. Designsyndene fra 14 år siden er tilgitt. SsangYong leverer nå en barsk slitesterk bil som stiller med sterk konkurranse mot storselgerene som Toyota, Nissan og Ford.

Tekniske data

SsangYong Rexton Sports
Girkasse:6 trinns
Motor:R4 diesel turbo
Slagvolum:2157 ccm
Effekt - o/min :181 hk/xxxx
Dreiemoment - o/min:400 Nm/1400
0-100 km/t:9,7 sek.
Toppfart:195 km/t
Forbruk:0,79 l/mil
CO2-utslipp:211 g/km
Tankvolum:75 l
L/B/H:509/195/184 cm
Akselavstand:310 cm
Bakkeklaring:
Drevne hjul:4x4
Standard dekk:255/60-18
Lasteplan:
Egenvekt:2080 kg
Hengervekt:3000 kg
Pris fra kr.:424 900 kr
Pris testbil494 900 kr