Førerløse biler

- Galskap å kjøpe noe annet enn Tesla

Skal lansere førerløse biler i 2020.

FØRERLØSE BILER: Tesla-topp Elon Musk la frem ambisiøse planer under et arrangement natt til i dag. Bildet er fra et arrangement i mars. Foto: John Raoux/AP
FØRERLØSE BILER: Tesla-topp Elon Musk la frem ambisiøse planer under et arrangement natt til i dag. Bildet er fra et arrangement i mars. Foto: John Raoux/AP Vis mer

Under et arrangement for investorene natt til i dag, annonserte Teslas Elon Musk flere spennende planer rundt førerløse biler. Den aller største nyheten var robotdrosjer, også kalt «Robotaxi», som skal gjøre elbilprodusenten til en ordentlig konkurrent til taxinæringen, men også persontransporttjenester som Uber og Lyft.

Musk avslørte at Tesla har et nytt brikkesett som skal drive det han omtaler som skal gi bilene «Full Self-Driving»-kapabilitet, det vil si selvkjøring på nivå 5 der bilene kjører helt av seg selv uten innblanding fra et menneske. Brikken produseres av Samsung, og er ifølge Tesla-sjefen «den beste brikken i verden ... objektivt sett».

Elbilprodusenten anslår at de når nivå 5 i midten av neste år, og at sjåførene ikke lenger er avhengige av å følge med på veien når bilen er i fart. Dette er riktig nok noe som å godkjennes av myndighetene i hvert land før det blir tilgjengelig for Tesla-eierne.

- Galskap å kjøpe noe annet enn Tesla

Planen er å rulle ut selvkjørende drosjer i deler av USA i løpet av 2020. Tesla-eiere kan også legge til deres elbiler til «Tesla-nettverket» og kan dermed tjene penger på bilen når de ikke benytter den selv.

Tesla-sjefen anslår selv at disse elbileierne kan tjene så mye som 30.000 dollar, 255.000 kroner med dagens kurs, i året ved å dele Tesla-en sin på den måten.

Ifølge Musk vil de ha en million biler på veiene som støtter denne tjenesten når den lanseres.

- Det vil være finansiell galskap å kjøpe noe annet enn en Tesla, uttalte Musk, under nattens arrangement.

- Det blir som å eie en hest om tre år. Det er greit hvis du ønsker å eie en hest, men du bør ikke gå inn med den forventningen, la han til.

Er det gjennomførbart?

Tesla-sjefen er kjent for å snakke i gode ord og komme med lovnader som ikke alltid treffer blink. Fred Magne Skillebæk, redaksjonssjef i Elbil24, sier til Dinside at Musk egentlig sier det best selv ved at han av og til er litt optimistisk på tid.

- Så hvor realistisk er det?

- De er realistiske, men ikke innenfor den tidsrammen han estimerer. Det har med godkjenninger og regelverk å gjøre. I mange land må det lovendringer til, men selvkjørende biler kommer. Derom hersker det liten tvil, og at Tesla er en pådriver er det liten tvil om. Én ting er om de får det til, en annen er om hvor de får lov til å kjøre, sier Skillebæk.

Som nevnt over, er Tesla avhengige av godkjenning av myndighetene før elbilene kan kjøre av seg selv uten innblanding fra et menneske.

- Tror du norske myndigheter vil si ja til dette?

- Ja, det vil de garantert. Norske myndigheter har lagt som mal at de skal følge EU-regulativet, og der legges det opp til selvkjøring, men først om noen år, avslutter han.

Hva tenker du om Elon Musk og Teslas planer om robottaxier?