Unngår ladeangst med robot

Fullt batteri like raskt som å fylle tanken

Et svensk selskap har utviklet en robot som kan bytte batterier i elbiler på tre minutter.

ENKELT: Å bytte fra et utladet batteri til et fulladet, tar bare tre minutter ifølge selskapet som har funnet opp systemet. Video: PowerswapVis mer Vis mer

Det svenske selskaper Powerswap, som holder til i Täby utenfor Stockholm, har tatt fram en prototype på et system som bytter batteri på elbiler.

Tanken er at du i stedet for å måtte stoppe å lade, bare kan kjøre innom en stasjon der en robot tar ut batteriet som er utladet og setter inn et nytt fulladet. Ifølge Powerswap tar hele operasjonen tre minutter.

For post og drosjer

Prototypen er bygget på elbilen Renault Zoe, som har fått ekstra batterikassetter montert under gulvet. Selskapets håp er i første omgang at drosjer, postbiler og distribusjonsfirmaer skal tenne på ideen.

Systemet kan nemlig ikke brukes på de elbilene som allerede finnes på veien i dag. I dem er nemlig batteriene fastmontert, og du må på verksted dersom noen av cellene i batteriet må byttes.

Powerswap planlegger å åpne et testanlegg i Stockholm i løpet av høsten.

UNDER GULVET: Batteriene i bilen er plassert i egne bokser under gulvet. Foto: Powerswap
UNDER GULVET: Batteriene i bilen er plassert i egne bokser under gulvet. Foto: Powerswap Vis mer

Forsøkt tidligere

Det hører med til historien at et tilsvarende system, med batteri-bytte, er forsøkt tidligere. Det israelske selskapet Better Place bygget noen stasjoner for bytte av elbil-batterier i Danmark og Israel i 2012 og 2013.

Allerede i 2010 omtalte vi prosjektet.

Målet var å kurere rekkevidde-angsten til elbileiere, ved raskt å bytte batteriet i bilen, i stedet for å måtte lade i flere timer. Selskapet gikk konkurs bare noen måneder etter at stasjonene i Danmark var åpnet.

Av alle elbiler var det bare Renault Fluence ZE som var bygget for å kunne bytte batteri, og kundetilgangen ble dermed svært liten.

Ifølge Powerswap-gründer Sten Corfitsen er deres nye system mye enklere og billigere. Å sette opp en slik byttestasjon vil koste omtrent en tidel av hva det koster å bygge en vanlig ladestasjon for elbiler, framholder han.