FULL STOPP? Norske forhandlere skal ha fått beskjed om å stoppe salget av flere Mercedes-modeller i Norge. Foto: Jamieson Pothecary
FULL STOPP? Norske forhandlere skal ha fått beskjed om å stoppe salget av flere Mercedes-modeller i Norge. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Mercedes i ny Dieselgate?

Full registerings- og utleverings-stopp av Mercedes-modeller

Nesten 800.000 biler skal tilbakekalles. Nå skal den norske importøren ha stoppet salget av flere Mercedes-modeller.

For to uker siden kom nyheten om at Daimler skal tilbakekalle 774.000 biler i Europa. Samtidig kom følgende melding fra EU-kommisær Elżbieta Bieńkowska:

«Dieselskandalen er ennå ikke over. Nå er det på tide å gjøre hurtige framskritt på nullutslippsbiler».

Bertel O. Steen i Norge kunne på den tiden ikke kommentere om noen biler vil bli tilbakekalt fra Norge. Men i går kunne bransjesiden Bilnytt (bak betalingsmur) fortelle at importøren på onsdag sendte brev til alle sine forhandlere om full registrerings- og utleveringsstopp av enkelte Mercedes-modeller.

- Ingen kommentar

Utenlandske kilder har skrevet at bilene som tilbakekalles fra Mercedes skal være varebilen Vito, SUV-en GLC 220d og sedanversjonen av C-klasse 220d - alle med dieselmotor - uten at den norske pr- og informasjonsansvarlige i Mercedes-Benz personbiler i Norge, Audun Hermansen, kunne bekrefte eller avkrefte dette overfor Dinside.

Dinside har igjen vært i kontakt med Hermansen i Bertel O. Steen fredag morgen, men informasjonssjefen henviser til Daimlers internasjonale presseavdeling.

- Men du kan bekrefte at dere har innført stopp av salg av noen modeller? Det er vel det et norsk anliggende, ikke internasjonalt? Er jo greit for kundene å få den informasjonen?

- Utover min henvisning til Daimler har jeg ingen kommentar til denne saken, skriver Hermansen i en e-post.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det har heller ikke lyktes Dinside å få svar fra Daimlers hovedkontor fredag formiddag.

- Jobber for løsning

Ifølge Bilnytt jobbes det for fullt for å finne en løsning:

«Programvare må bli tilgjengelig for forhandlerne og implementert i kjøretøyene før biler igjen kan utleveres. På et senere tidspunkt vil importøren komme tilbake med ytterligere informasjon om den videre fremdriften», skal Bertel O. Steen ha skrevet til forhandlerne.

Dinside har tidligere skrevet at Daimler nå trolig slipper økonomiske sanksjoner, siden de har tatt grep. Programvareoppdateringene som skal gjøres koster ifølge analyseselskapet Evercore ISI om lag 100 millioner euro (950 millioner kroner). Det er langt billigere enn bøter på 3,8 milliarder euro (36 milliarder kroner), som den tyske staten tidligere skal ha truet med, ifølge Der Spiegel.

PS: I Norge er det solgt færre enn 300 biler av de omtalte modellene i løpet av 2018.