MORGENSTEMNING: - Jeg gleder meg hver dag til å fyre opp bilen og kjøre til jobb, sier Evald Jåstad. Han bor i Ullensvang, men kjører taxi i Odda Taxi. Foto: Paal Kvamme
MORGENSTEMNING: - Jeg gleder meg hver dag til å fyre opp bilen og kjøre til jobb, sier Evald Jåstad. Han bor i Ullensvang, men kjører taxi i Odda Taxi. Foto: Paal KvammeVis mer

Ford Focus RS - En taxi utenom det vanlige

Full fres og gøy på jobben

Jovisst har den fem dører, betalingsterminal og lys på taket. Men der stopper det kjedelige ved drosjen til Evald Jåstad.

- Dette er Norges, antakelig verdens, første Focus RS taxi. Kjøreegenskapene er helt enorme, sier Evald Jåstad og gliser bredt.

- Med 350 hestekrefter og 470 newtonmeter så sparker det godt ifra. Akselerasjonen ligner ikke grisen, for å si det på en fin måte.

Liten, blå lykkepille

36-åringen fra Ullensvang i Hardanger er en drosjesjåfør utenom det vanlige. Han ratter kundene rundt i en reinspikka rallybil.

Mannens sjokkblå 2016-modell Focus RS gjør 0-100 km/t på 4,7 sekunder, den har sekstrinns manuell girkasse, Recaro-seter i skinn og eksospotter så grove at du nesten kunne stukket hodet inn der.

Og en egen drifteknapp, som sender mesteparten av kreftene til bakerste hjulpar, sånn for dem som foretrekker å kjøre sideveis.

«En lykkepille av de sjeldne», skrev Dinside da vi testet bilen i fjor.

- Bagasjerommet kunne godt ha vært større, men ellers funker det bra, sier den smørblide eieren.

TAKPRYD: RS-vinge og taxiskilt på taket er ingen vanlig kombinasjon. Foto: Paal Kvamme
TAKPRYD: RS-vinge og taxiskilt på taket er ingen vanlig kombinasjon. Foto: Paal Kvamme Vis mer

Fullstendig bilgal

Som du for lengst har fattet, er mannen fullstendig bilgal. Jåstad ble hektet på bil og motor da han var guttunge og så EM i rallycross på Lyngåsbanen.

Han lot seg spesielt imponere av en Ford-kjørende finnmarking med voldsomt temperament i både topplokk og motorrom.

- Det var stort når Martin kom med RS200 med 700 hestekrefter. Og den Escort MkIII-en! For ikke å snakke om den XR3-en han hadde med 500 hk!

Basillen hadde slått rot i vesle Evald. Diagnosen har ikke blitt mindre alvorlig med årene.

- Ford er favoritten. Spesielt RS-modellene. Det er ikke noe å diskutere engang.

OPPSIKTSVEKKENDE: Evald Jåstad blir lagt merke til i Odda med sin Ford Focus RS. Foto: Pål Kvamme
OPPSIKTSVEKKENDE: Evald Jåstad blir lagt merke til i Odda med sin Ford Focus RS. Foto: Pål Kvamme Vis mer

Kostbar kruttønne

Jåstad har flere ulike RS-modeller på rullebladet. Han har også en Sierra Cosworth som han putler med når han ikke kjører oldiser til fastlegen eller fulle folk hjem fra fest. I fjor, etter ni år som drosjeeier og biler som Audi Q7 og Mitsubishi Outlander, tok han ansvar for egen livsglede.

- Jeg hadde ventet på at Focus RS skulle komme med firehjulstrekk. Da jeg fikk se den med fire dører, og så hvor god plass det er i den, var det ikke noe å tenke på engang, sier Jåstad.

Snart var en nitrousblue RS på vei til Ullensvang. Ordinær listepris på bilen, inkludert alt utstyr, var på 774.000 blanke kroner. Som drosje får den imidlertid reduserte avgifter.

Flere bilder

MILJØTAXI: - RSen har lavere CO2-utslipp enn Audi Q7-en som jeg kjørte tidligere. Så den er nesten litt miljøvennlig, sier Evald Jåstad. Foto: Paal Kvamme
MILJØTAXI: - RSen har lavere CO2-utslipp enn Audi Q7-en som jeg kjørte tidligere. Så den er nesten litt miljøvennlig, sier Evald Jåstad. Foto: Paal Kvamme
INTERIØR: Recaro-stoler, turbotrykksmåler, speedometer som går til 300 km/t - og takstameter... Foto: Paal Kvamme
OPPGRADERT: RS-taxien har fått et enda drøyere kjøleaggregat under frontfangeren. Foto: Paal Kvamme
GROVT KALIBER: To enorme potter forteller at dette ikke er noen budsjett-Focus. Foto: Paal Kvamme
FREKT: Ikke mange drosjer kjører rundt med reklame for ulike tuningfirma. Foto: Paal Kvamme
FULLT TRØKK: Midt på dashbordet har turbotaxien spesielle målere med turbotrykk, oljetrykk og oljetemperatur. Foto: Paal Kvamme

Grei butikk

Et drøyt år, og 92.000 kilometer, senere er Evald Jåstad godt fornøyd med rallyraketten sin.

- Det har ikke vært noe særlig tull. De har bygget en god bil.

- Hva sier kundene?

- Jeg får mange rare kommentarer. Mange spør om dette fungerer som en drosje. Bilen ser jo veldig liten ut, men når folk setter seg inn i baksetet blir de overrasket over plassen.

- Noen synes det er rart at jeg tør kjøre en slik bil som drosje. Folk tror at det er veldig lite økonomisk, men det stemmer ikke, sier han.

Om bilen kostet litt, er driftsutgiftene på ingen måte til å bli bilsyk av.

- Jeg kjører rundt 85.000 kilometer i året, og har drivstoffutgifter på 11.000-12.000 kroner i måneden. En kollega som kjører en Mazda 6 med dieselmotoren, har like mye utgifter, smiler Jåstad.

Focusen er nemlig utstyr med noe Mazda 6 ikke tilbyr: ekstrem kjøreglede.

- Jeg gleder meg hver dag til å fyre opp bilen og kjøre til jobb. Dette er kjempekjekt!

Ekte gocart-følelse

Etter over et år med 350 hestekrefter under høyrefoten, har Jåstad fremdeles lappen.

- Du kan kjøre den stille og rolig også. Du må bare bite deg i nakken og ta det med ro, så går dette bra.

- Du kjører vel som en gris?

- Neinei. Men jeg har prøvd den på gocartbane, og det var...

- Eh, du mener ikke en ekte gocart-bane?

- Joda. Den i Kinsarvik.

- Er ikke gocart-baner veldig, veldig små?

- Joda, men akkurat brede nok til RS-en. Jeg hadde 140 km/t på langstrekket inne på gocart-banen. Det var fantastisk morsomt.

2016 Ford Focus RS

MotorR4, bensin, turbo
Slagvolum2.261 ccm
Effekt350 hk - 6.000 o/m
Dreiemoment470 Nm - 2.000-4.500 o/m
0-100 km/t4,7 sekunder
Toppfart266 km/t
Forbruk0,77 l/mil
CO2-utslipp175 g/km
Tankvolum51 l
L/B/H439/182/147 mm
Akselavstand2647 mm
Dekkdimensjon235/35-19
Bagasjerom260 l
Egenvekt1.599 kg
Pris fra710.000 kr

- Lokker med tips

Det hender at folk ringer Odda Taxi og ber spesielt om Jåstad-ekspressen.

- Spesielt unge folk, de synes bilen er helt rå.

- Får man mer tips i en RS?

- Det er mange som lokker med ekstra tips hvis jeg gir litt gass. Jeg må jo passe farten, slik at jeg ikke blir arbeidsledig, sier Jåstad og fisker frem rulletobakken.

Så lyser han opp i et stort glis:

- Men det er fullt lovlig å akselerere litt opp til fartsgrensen!

- Are you fucking crazy

Heldigvis er det ikke bare unge gutter som vet å sette pris på Fords lille leketøy. Jåstad forteller om to veldig godt voksne damer som sa «hvis du skal ha oss ut herfra, må du sparke oss ut».

- Sånt er kjekt å høre fra damer på over 90 år, sier 36-åringen.

Noen av kundene er mer direkte i snakketøyet. En spansk, tydeligvis bilinteressert turist skjønte lite da han ble hentet av en illsint Focus RS i full taximundur.

- Han var helt sjokkert. Det første han sa var «are you fucking crazy?», sier mannen med en av Norges morsomste arbeidsplasser.

Lik Dinside Motor på Facebook

Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.