Facelift for BMW

Full elektrifisering av 5-serien

Bare hybride motorer - og endelig ladbar stasjonsvogn med firehjulsdrift.

ELEKTRIFISERES: BMW fornyer både på inn- utsiden. Foto: BMW
ELEKTRIFISERES: BMW fornyer både på inn- utsiden. Foto: BMW Vis mer

Vi testet dagens 5-serie for nøyaktig tre år siden, men tre år er lang tid og facelift i dag er langt mer enn å gjøre noen utvendige endringer.

De brukes gjerne til å fylle på med teknologi som de nyere modellene allerede har fått implementert.

Fornyet grill

Vi begynner allikevel med det vi ser. Grillen har overraskende nok ikke blitt kjempesvær, men bare blir hårfint større med annen utforming på innramming.

Standard skjerm er 10,25 tommer , men er tilgjengelig med 12,3. Foto: BMW.
Standard skjerm er 10,25 tommer , men er tilgjengelig med 12,3. Foto: BMW. Vis mer

Lyktene har fått annen fasong, lysdesigen er ny og er avanserte som aldri før. Nå er de adaptive LED frontlyktene tilgjengelig med matrix teknologi sammen med BMW Laserlys, mens baklyktene har fått 3D lysdesign.

M-stylingen, som de aller fleste nordmenn velger, er blitt mer kraftfull enn før med større inntak i front og ny bakfanger. Alle hjul fra 18-20 tommer har fått ny desing og toppes av helt nye 20-tommers BMW Individual Air Performance Wheel som skal være ekstra lett og aerodynamisk.

RØDE: BMW har hatt blå som signatur på sine M Sport bremser. Nå kan du velge røde også. Foto: BMW
RØDE: BMW har hatt blå som signatur på sine M Sport bremser. Nå kan du velge røde også. Foto: BMW Vis mer

Flere farger er tilgjengelig, både utvendig og innvendig. Og nå kan du bestille M Sport-bremser med røde callipere. BMW har nærmest hatt signatur på blå og gull.

Tre plug in-modeller

BMW 530e blir tilgjengelig både på sedan og stasjonsvogn med og uten firehjulsdrift. Stasjonsvogna med xDrive, som de fleste vil velge, har et oppgitt WLTP-forbruk på 0,23 liter på mila og 16,9 kWh pr 100 km. Effekten er som før 292 hester og 420 Nm. Stasjonsvogna (xDrive) klarer 0-100 km/t på 6,1 sekunder og toppfarta er 225 km/t. Elektrisk rekkevidde er oppgitt til 52 km.

Den oppgraderte modellen er straks klar for bestilling med en startpris fra 587.200 kroner.

LADBART: Batteriene i de ladbare versjoene finnes under baksetet og elektroniken stjeler fortsatt plass i bagasjerommet. Foto: Rune M. Neshiem
LADBART: Batteriene i de ladbare versjoene finnes under baksetet og elektroniken stjeler fortsatt plass i bagasjerommet. Foto: Rune M. Neshiem Vis mer

Ladbar sekser

Den helt nye og spennende 545e xDrive henter den sekssylindrede drivlinjen fra BMW X5 og blir en nydelig luksus-hybrid med et blandet forbruk på 0,24 liter på mila og 16,3 kWt/100 km. Den er bare tilgjengelig som sedan.

3-literen alene har en effekt på 286 hester og 450 Nm, sammen med elmotoren på 109 hk og 265 Nm får man en systemeffekt på 394 hk og 600 Nm. 0-100 km/t er unnagjort på 4,7 sekunder og toppfarta er begrenset på 250 km/t. Den har samme batteripakke som 530e, så elektrisk rekkevidde er 54-57 km.

AVANSERT: Grillen er blitt litt bredere og høyere og lyktene har fått 3D effekt på kjørelysene samtidig som den seneste lysteknologien er tilgjengelig. Foto: BMW.
AVANSERT: Grillen er blitt litt bredere og høyere og lyktene har fått 3D effekt på kjørelysene samtidig som den seneste lysteknologien er tilgjengelig. Foto: BMW. Vis mer

Felles for dem alle er at de automatisk går i elektrisk kjøremodus når de kjører inn i grønne soner, som kommer i fremtiden.

Mildhybrider

Alle 4- og 6-sylindrede motorer som ikke er ladbare får 48 volts mildhybrid-teknologi. Den 11 hester sterke startmotoren hjelper til i oppstart, ved turbofordrøyelse, girskifter og full gass. BMWs TwinPower turboteknologi er også justert med blant annet optimalisert bensininnsprøytning og to trinns turbolading for dieselen. Nå klarer alle motorvariantene Euro 6 standard.

Motorene det er snakk om er 2-literne 520i med 184 hk og 290 Nm samt 530i med 252 hk og 350 Nm samt den 6-sylindrede 3-literen på 333 hk og 450 Nm.

Dieselene har også mildhybrid. 520d (2-liter) har 190 hk og 400 Nm og de 6-sylindrede dieslene 530d og 540d har respektive 286 hk og 650 Nm og 340 hk og 700 Nm.

SMÅ SKRITT: BMW tar ikke store krumspring innvendig. Denne knapperekka blir ikke den mest vanlige i Norge, der de fleste vil velge den ladbare versjonen. Foto: BMW
SMÅ SKRITT: BMW tar ikke store krumspring innvendig. Denne knapperekka blir ikke den mest vanlige i Norge, der de fleste vil velge den ladbare versjonen. Foto: BMW Vis mer

Alle hybrider er tilgjengelig både som sedan og stasjonsvogn, samt med og uten xDrive. Det vil si at alle motorvarianter av 5-serien nå kan bestilles med firehjulsdrift.

I tillegg finnes M550i xDrive med 4,4-liter V8 på 530 hk og 750 Nm. En skikkelig herlig kraftpakke som koster unna 0-100 på 3,8 sekunder og lugger elektonisk på 250 km/t.

Nærmere selvkjøring

5-serien skal bli enda enklere å betjene. Kjøreassistentsystemene er forbedret og inkluderer kartsystemet. Den vet med andre ord hvor du skal og hjelper deg med filskifter og forutser farlige situasjoner og bremser ned før du ser situasjonen selv. Den bruker 3D visualisering av omgivelsene.

Parkeringsassistenten har fått følge av ryggeassistenten som rygger bilen akkurat den veien den kjørte fremover fordi den lager de 40 siste sekundene med video rundt bilen.

Den får selvfølgelig det aller siste operativsystemet som nå er online, slik Tesla har hatt det i årevis. Det gir mulighet for stadig oppgradering av software og førersystemer.

Navigasjonen benytter nå sky-basert kartssystem som skal ifølge BMW være raskere med oppdatering og gi riktigere informasjon. Navigasjonen skal også være langt enklere å søke i.

Apple Carplay og Android Auto brukes trådløst og er enda mer integrert i systemet. Flere funksjoner kommer opp i instrumentpanel og Headup.

Akkurat når nye 5-serie er i Norge er noe usikkert nå for tiden, men de første modellene skal være tilgjengelige i Norge i høst.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!