Statsbudsjettet 2020:

Full avgift på biodrivstoff

Regjeringen vil bli kvitt palmeolje og innfører nå full avgift på biodrivstoff.

SE TV LIVE: Klokka 10.00 legges statsbudsjettet for 2020 fram på Stortinget. Det er likevel mye som er klart i allerede. Følg Dagbladet TVs sending for siste nytt. Vis mer

I dag har forhandlere av bensin og diesel hatt et krav om at 12 prosent av det de omsetter skal være fra biodrivstoff. Fra neste år øker dette kravet til 20 prosent. Alt forhandlere selger over dette kravet, er fritatt avgiften for veibruk. Det er dette fritaket som nå fjernes.

Såkalt avansert biodrivstoff (laget av rester og avfall) skal fortsatt være avgiftsfritt.

Mot sin hensikt

I utgangspunktet skulle avgiftsfritaket føre til at biodrivstoff ble mer konkurransedyktig som erstatter fossilt drivstoff på norske veier - og at leverandørene skulle få et insentiv til å omsette mer.

Men biodrivstoff har vært omstridt. For allerede i 2017 viste det seg at halvparten av biodrivstoffet kom fra palmeolje. Ifølge Regnskogfondet og Greenpeace er palmeolje hovedgrunnen til at regnskog hogges ned i Indonesia og Malaysia.

En rapport fra Cerulogy og Regnskogfondet viser at biodrivstoff kan virke mot sin hensikt. Her viser Dr. Chris Malins, en anerkjent ekspert på biodrivstoff, at bruken av særlig palmeolje er ugunstig. I stedet for å redusere tilførsel av CO2 til atmosfæren, kan palmeolje gi større avskoging av regnskog, og dermed bidra til et større CO2-utslipp. Faktisk opptil 25 prosent mer.

Regnskogfondet er ikke fornøyd med at regjeringen ikke tar steget fullt ut for å eliminere palmeolje fra norsk biodrivstoff.

- Regjeringen foreslår ingen grep for å forhindre at dette lovpålagte omsetningskravet blir oppfylt gjennom salg av palmeolje og fortsetter derfor å skyve ansvaret for å fjerne palmeoljedieselen over på drivstoffkjedene. I praksis betyr det at regjeringen overlater ansvaret til private virksomheter å fullføre jobben for å bli kvitt biodrivstoff med høy avskogingsrisiko , sier generalsekretær Øyvind Eggen i Regnskogfondet.

Nedgang

Tall til og med juli i i år viser at det samlede salget av bilbensin og autodiesel utgjorde nær 2,3 milliarder liter i Norge. Det er en nedgang på 4,5 prosent sammenlignet med samme periode i 2018.

Både bensin og autodiesel tilsettes biodrivstoff. Det ble tilsatt 333 millioner liter biodrivstoff i første halvår av 2019, ifølge foreløpige tall fra Skatteetaten. Dette utgjør om lag 17 prosent av omsatt bensin og autodiesel.

Økt CO2-avgift

I statsbudsjettet øker regjeringen CO2-avgiften med fem prosent. Men bilistene skjermes for økte priser. Fordi samtidig reduseres bruksavgiften på drivstoff tilsvarende.

- Det betyr at pumpeprisen ikke øker, sier finansminister Siv Jensen.

Gass (LPG) får derimot en kraftig avgiftsøkning.

Den øker hele 16,8 prosent - fra 2,98 kr/kilo til 3,48 kr/kilo. Samtidig økes CO2-avgiften på gass (LPG) med 7,2 prosent.