EU-kontroll

Frykter tusenvis av avskiltede biler

Flere har utsatt EU-kontrollen, og dette kan føre til altfor lange køer utenfor verkstedene. Ekspertene har en klar oppfordring til bileierne.

TA KONTROLLEN HVIS DU KAN: Statens vegvesen ser at verksted og bileiere har utfordringer knyttet til coronaviruset, og utsatte fristen for EU-kontroll. Nå fryktes lange køer utenfor verkstedene. Alle friske oppfordres derfor til å gjennomføre kontrollen innen opprinnelig frist. Foto: Dinside
TA KONTROLLEN HVIS DU KAN: Statens vegvesen ser at verksted og bileiere har utfordringer knyttet til coronaviruset, og utsatte fristen for EU-kontroll. Nå fryktes lange køer utenfor verkstedene. Alle friske oppfordres derfor til å gjennomføre kontrollen innen opprinnelig frist. Foto: Dinside Vis mer

I mars skrev Dinside at Statens Vegvesen har bestemt at biler med frist for godkjent EU-kontroll i perioden 13. mars til 30. april automatisk får utsatt fristen med to måneder.

Utsettelsen kom fordi mange bileiere satt i karantene, samt at det var forventet stor nedbemanning hos verkstedene. Rundt 187.000 kjøretøy ble omfattet av den forlengede fristen.

- Ingen grunn til å utsette

Nå frykter, derimot, Norges Bilbransjeforbund (NBF) at mange bileiere som ikke er syke eller i karantene har utsatt EU-kontrollen, noe som i neste omgang kan føre til svært lange køer og sprengt kapasitet hos verkstedene.

- Verkstedene er åpne og kan operere med svært lav smitterisiko. Det er ingen grunn til å utsette EU-kontroll hvis du ikke er syk eller i karantene, sier bransjefaglig leder Tor Simonsen i NBF.

Norges Automobilforbund (Naf) er enig med NBF. Når for mange velger å ikke ta EU-kontrollen, kan det blir vanskelig å få time senere når alle som har utsatt, skal ha bilen til kontroll.

- Statens vegvesen sin utsettelse av fristen er først og fremst myntet på de som ikke får levert bilen på EU-kontroll fordi de er syke eller sitter i karantene. Selv om alle kan velge å utsette, bør de av oss som er friske gjennomføre kontrollen til oppsatt frist, sier kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal til Dinside.

Risikerer avskilting

Per i dag er det gjennomført 18.000 færre EU-kontroller enn samme periode i fjor. Fortsetter denne trenden, vil det være 80.000 ekstra biler som skal ha den årlige kontrollen neste periode.

Dette kan føre til at mange ikke rekker å få gjennomført EU-kontrollen innen neste frist, og det betyr avskilting av bilen.

- Det sier seg selv at dersom altfor mange velger å utsette nødvendig vedlikehold og reparasjoner, vil køene foran verkstedportene bli svært lange. Dette vil igjen gjøre at folk kan risikere å ikke ha tilgang til trygge og kjørbare biler i en lengre periode, sier Simonsen i NBF.

Smittetiltak på verkstedene

Han understreker at verkstedene har kapasitet og at det er trygt å levere bilen til dem. Du trenger ikke møte et eneste menneske ved verkstedbesøk, ifølge ham.

Det er laget veiledere for smittevern både for kunder, ansatte og biler. Hansker, ratt- og setetrekk, vask, desinfisering og avstand er blant tiltakene.

Sødal i Naf legger til at alle Naf-sentre har vi gjort omfattende smitteverntiltak, så det er trygt å levere bilen til EU-kontroll hos dem.

- Vårt inntrykk er at hele bransjen har gjort det samme, men det kan være lurt å sjekke smitteverntiltakene til det verkstedet du vurderer å levere bilen til EU-kontroll, avslutter Sødal.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!