Påskeutfarten:

Frykter lange ladekøer

70.000 nye elbiler på ett år gjør at NAF frykter ladekøene for elbilister i påsketrafikken.

FRYKTER LADEKØ: NAF frykter ladekø på de mest trafikkerte strekningene i påska i år. Foto: NTB scanpix
FRYKTER LADEKØ: NAF frykter ladekø på de mest trafikkerte strekningene i påska i år. Foto: NTB scanpixVis mer

Førstkommende fredag, og onsdag før skjærtorsdag, er forventet å bli de største trafikkdagene for utfart til påskefjell eller -sjø (vil du unngå de verste køene, er det to dager du heller bør vurdere).

Men de største trafikktoppene er forventet ved retur, altså når folk skal hjem etter endt påskeferie - og da er det 1. og 2. påskedag som er de største trafikkdagene.

Men med en stadig voksende elbilpark, som ved utgangen av februar telte 203.000 el-personbiler, frykter NAF ladekø for elbilister.

Ladekø

Ifølge NAF, opplevde elbilister at de måtte stå lenge og vente for å fylle opp batteriet i påsken i fjor, særlig på sterkt trafikkerte ladeplasser.

- Det er ingen grunn til å tro at det blir bedre denne påsken, snarere tvert imot, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.

Siden påsken i fjor har det kommet over 70.000 nye elbiler på veiene.

Ifølge Statistisk sentralbyrås bilpark-statistikk, var det 41 prosent flere registrerte el-personbiler ved årsskiftet 2018/19, enn året før.

NAF understreker at lademulighetene har blitt bedre, og sier det har kommet noen hundre hurtigladere de siste 12 månedene.

- Før planla man kjøreturen for å unngå kø på veien. Med elbil må man også planlegge for å unngå kø på ladestasjonen, sier Ryste.

- Start med fullt batteri, og ta hensyn til andre

For å avhjelpe eventuelt press på ladere langs veien, og for at turen skal gå så smidig som mulig også for egen del, oppfordrer NAF til å alltid starte turen med fullt batteri.

- Må du lade underveis kan det lønne seg å kjøre på andre tidspunkter enn alle andre. Da slipper du kø både på veien og ladestasjonen, ifølge NAF.

De oppfordrer også til å ta hensyn til andre bilister og ikke lade unødig lenge:

- Når du lader og det er mange andre som skal det samme, er det viktig å ikke la bilen stå til lading unødig lenge. Det er viktig å ta hensyn til hverandre på ladestasjonen, oppfordrer Ryste.

- Ikke lad over 80 prosent

Nestleder i Norsk elbilforening, Petter Haugneland, kommenterer også at det lett oppstår kø på hurtigladestasjonene i utfartshelger og i rush - og at det derfor må planlegges for flere hurtigladestasjoner nå når elbilsalget øker raskt.

- Men elbilistene kan også bidra for å redusere kø. Norsk elbilforening har i forkant påsken sendt ut laderåd til 90.000 elbilister for å redusere køene. Vi tilbyr dessuten elbilappen til alle våre medlemmer der man får oversikt over lademuligheter underveis med ruteplanlegging, sier Haugneland til Dinside.

Det viktigste er imidlertid å avslutte ladingen på rett tid.

- Det aller viktigste rådet er å avslutte hurtigladingen når du har ladet opp batteriet til 80 prosent. De tar uforholdsmessig mye tid og er dyrere å lade de siste prosentene opp til 100 prosent, og det vil fort kunne skape frustrasjon når det er kø i påskeutfarten. Det er dessuten lurt å hurtiglade elbilen mens batteriet ennå er varmt, altså rett etter bruk, for da går det raskere, sier Haugneland.

Han påpeker at det også er satt opp noen mobile ladestasjoner til fjells for å avhjelpe situasjonen.

Her er det mest kø

Vi har spurt Tesla Norge hvor man erfaringsmessig kan forvente stor trafikk på ladere. Even Sandvold Roland uttaler på vegne av Tesla i Norge at det er størst pågang på Superchergerne når folk typisk legger ut på langtur for eksempel mellom byer, til eller fra hytta, og på ferie.

- Vi ser at bruken øker på typiske ut- og innfartsdager i tilknytning til ferier, og at fredager og søndager er de mest trafikkerte ukedagene.

- Den generelle tendensen året gjennom er at trafikken er lav på morgenen og størst på ettermiddagen. Så det henger til en viss grad sammen med trafikken for øvrig, men ikke helt. Tesla-eiere starter stort sett dagen med fulladet bil, og kommer langt med rekkevidda de får i våre biler, sier Roland til Dinside.