<strong>HODEPINE:</strong> Med store subsidier i Tyskland, kan det både bli stor bruktbiilimport, samtidig som økt salg kan gjøre det vanskelig å få nye biler til Norge. Forhandlerne og de private importørene blir de store taperne. Nye ID. 3 koster nesten 100.000 kroner mindre fra Tyskland enn den koster her hjemme. Foto: VW
HODEPINE: Med store subsidier i Tyskland, kan det både bli stor bruktbiilimport, samtidig som økt salg kan gjøre det vanskelig å få nye biler til Norge. Forhandlerne og de private importørene blir de store taperne. Nye ID. 3 koster nesten 100.000 kroner mindre fra Tyskland enn den koster her hjemme. Foto: VW Vis mer

Subsidier på tyske biler

Frykter bruktbilboom

VW ID. 3 blir 90.000 billigere som bruktimportert bil.

Publisert

Det er få land i verden som har så store muligheter til å styre bilmarkedet som Norge. Det skyldes at vi har blant verdens høyeste avgifter på bil.

Derfor har vi mulighet til å gi lette, eller rett og slett ta bort avgifter på biler vi ønsker å selge mye av.

I andre land, som for eksempel vårt naboland Sverige, gir staten deg penger for å velge miljøvennlig.

<strong>ØNSKER LENGER BINDINGSTID:</strong> Bilimportørenes Landsforening ønsker at man utvider kravet fra 6 til 12 måneder. I Sverige foreslår man 5 år, sier Direktør Erik Andresen.
ØNSKER LENGER BINDINGSTID: Bilimportørenes Landsforening ønsker at man utvider kravet fra 6 til 12 måneder. I Sverige foreslår man 5 år, sier Direktør Erik Andresen. Vis mer

- Der har vi sett at nye biler kjøpes med 60.000 i subsidier, blir satt på lager i seks måneder, for så å bli kjørt til Norge, sier Erik Andresen til BilNytt.no.

Nå innfører tyskerne samme system. De gir deg opptil 90.000 kroner dersom du kjøper miljøvennlig.

Rikignok får ikke alle bilmodeller være med på festen, men mange nok til at det vil være en trussel for vårt eget nybilsalg.

Under 700.000 kroner

De som kommer best ut er elbiler som koster under 40.000 euro. De får en «innovasjonsbonus». Staten betaler 6.000 euro og bilprodusenten 3.000.

VW ID 3 koster i billigste versjon 38.986,72 euro i Tyskland. Du får 9.000 euro i støtte for å kjøpe bilen og du kan trekke av 6.237,88 euro i merverdiavgift når du tar bilen ut fra Tyskland. På elbil betaler du ingen moms når du tar den inn i Norge.

Da har bilen kostet det 23.748,83 euro. Det er 251.628 norske kroner.

Billigste ID. 3 i Norge koster fra 342.400 kroner. Det er nesten 100.000 kroner mindre med dagens eurokurs på 10,60 kroner.

Men biler som koster mellom 40.000 - og 65.000 euro blir også kraftig subsidiert. De får 5.000 euro fra staten og 2.500 fra produsentene.

Subsidier

Bilpris Staten Bilprodusent Samlet sum
Elbil
Opp til 40.0006.0003.0009.000 euro
40.000-65.0005.0002.5007.500 euro
Ladbar hybrid
opp til 40.0004.5002.2506.750 euro
40.000-65.0003.7501.8755.625 euro

Gjelder også ladbart

Ladbare hybrider får også bonuser, bare mindre. Her må man også betale moms når bilene skal tas inn i Norge, så selv om man får 50.000 kroner i hånda for å kjøpe bilen og man trekker fra 16 prosent merverdiavgift i Tyskland, må man uansett ut med 25 prosent av kjøpesummen for å få den inn i Norge.

Men uansett er det mange hybridbilene på markedet som får subsidier, selv de aller rimligste utgavene av BMW X5 xDrive45e.

Den ladbare X3 xDrive30e koster mer enn 30i og 30d i Tyskland. Allikevel er den godt innenfor støttestystemet med grunnpris på 56.147,89 euro.

Da koster den 550.395 kroner, ganske nøyaktig 100.000 kroner mindre enn hos BMW.

- Men husk at våre priser inkluderer også frakt og levering (levert importør) på 15.900 kroner, samt at norske modeller svært ofte har et høyere nivå av standardustyr, forklarer kommunikasjonsdirektør hos BMW Norge, Marius Tegneby

Todelt

Det er ikke bare bruktbilimporten som kan bli et problem. Det kan også føre til problemer med å skaffe biler i denne prisklassen til Norge fra fabrikken, fordi markedet plutselig har blitt stort i Tyskland.

Da sitter man i en situasjonen der bruktbilselseren på hjørnet har større utvalg enn importøren.

Lengre bindingstid

Norges bilbransjeforbund har kontaktet VDA (Verband_der_Automobilindustrie) som er tilsvarende organisasjon i Tyskland og som driftes av bilimportørene.

De ønsker at bilkjøperen må binde seg til å ha bilen hvertfall 12 måneder før den kan selges ut av landet.

I Sverige har man sett seg lei på å betale 60.000 kroner for å se at bilene forsvinner til Norge etter et halvt år, så der ligger det forslag ute om å øke grensen til 5 år før den kan eksporteres.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer