<strong>DYRERE:</strong> Bobiler har blitt stadig mer populært blant nordmenn. Høyere avgifter kan gi interessen en knekk, frykter bransjen. Foto: Rune M. Nehseim
DYRERE: Bobiler har blitt stadig mer populært blant nordmenn. Høyere avgifter kan gi interessen en knekk, frykter bransjen. Foto: Rune M. Nehseim Vis mer

Frykter avgiftssmell på bobiler

Nye utslippskrav kan gjøre bilene mye dyrere, frykter bransjen.

Publisert
Sist oppdatert

Virke og Norges Caravanbransjeforbund frykter en ny avgiftsøkning etter at etter at regjeringen la ut revidert nasjonalbudsjett for 2021.

Der varsles det omlegging av avgiften for campingbiler på grunn av overgang av målemetode for forbruk og utslipp fra NEDC til WLTP. Denne overgangen har allerede skjedd for personbiler, men ble utsatt for lette varebiler og campingbiler.

- Vi ber Stortinget legge inn en tydelig merknad i budsjettbehandlingen i vår om at omleggingen til bruk av WLTP som målemetode skal skje uten at staten øker sine samlede avgiftsinntekter. sier Iman Winkelman, leder i Virke Servicehandel, som organiserer deler av caravanbransjen i kraft av å være en hovedorganisasjon for handel- og tjenesteytende næring.

Grunnen til innspillet er at da omleggingen til WLTP som ny målemetode for utslipp fra personbiler ble gjennomført, ble det spesifisert at det skulle gjøres på en provenynøytral måte, det vil si at man tilpasset avgiftene slik at staten ikke tjener mer penger på omleggingen.

<strong>FRYKTER HØYE PRISER:</strong> Iman Winkelman, leder i Virke Servicehandel er bekymret over at man ikke har bekreftet provenynøytrale avgifter.
FRYKTER HØYE PRISER: Iman Winkelman, leder i Virke Servicehandel er bekymret over at man ikke har bekreftet provenynøytrale avgifter. Vis mer

Det har man også spesifisert for lette varebiler, men altså ikke for campingbiler.

Norges Caravanbransjeforbund har gjort utregninger på campingbiler etter de nye WLTP-tallene og har kommet frem til at avgiftsøkningen blir mellom 90.000 og 170.000 kroner avhengig av størrelse.

Ny målemetode

Årsaken til at man risikerer en stor avgiftsøkning ved overgang fra bruk av NEDC-verdier til WLTP-verdier, skyldes at WLTP tar utgangspunkt i måling av utslipp for biler som er kjøreklare, og ikke som biler bestående av kun chassis med motor, hjul og ratt.

- I realiteten er det ikke snakk om at bilene har et høyere utslipp sammenlignet med før, forsikrer Winkelman.

Virke og Norsk Caravanbransjeforbund mener en provenynøytral omlegging av engangsavgiften for campingbiler kan skje på to måter:

- En endring i det relative forholdet mellom engangsavgifter for personbiler og campingbiler.

I dag beregnes engangsavgiften som en prosentvis andel av engangsavgiften for personbiler.

• Skille campingbiler ut som en egen avgiftsgruppe og utarbeide egne satser som gjør at omlegging fra NEDC-verdier til WLTP-verdier ikke gir høyere engangsavgift.

For personbiler ble innslagspunkter for CO2-komponenten oppjustert og satser nedjustert fra 1.januar 2020 for å unngå et kraftig avgiftshopp.

Frykter store konsekvenser

Virke og Norges Caravanbransjeforbund frykter sterk nedgang i salget av nye campingbiler og dermed oppsigelser og nedbemanning for caravanbransjen. Samtidig tror de den vil ramme distriktsvennlig turisme og et viktig nasjonalt ferie- og fritidskonsept hardt.

FRPs samferdselspolitiske talsmann, Morten Stordalen jobbet med avgiftspolitikken da personbilene skule legges om fra NEDC til WLTP og var klare på at staten ikke skulle tjene penger på ny målemetode.

- Vi har klare forventinger om at regjeringen ikke øker avgiften. Det ville vært en katastrofe for bransjen, sider Stordalen.

Beroliger foreløpig

- Overgangen fra NEDC til WLTP er i første rekke en teknisk omlegging. Omleggingen gjennomføres innenfor en provenynøytral ramme, hvor avgiftsnivået i de ulike bilsegmentene i hovedsak videreføres, forklarer Astrid Erlingsen, Fagdirektør i Skattelovavdelingen via en epost til oss.

- De to målemetodene er ikke direkte sammenlignbare og vil derfor kunne slå ulikt ut for de forskjellige bilmodellene. I RNB vises det til at det er noen særlige utfordringer for campingbiler, og at derfor kan være nødvendig med særlige tilpasninger for denne gruppen.

Ifølge Erlingsen vil det ikke gjøres noe med avgiftene - i hvert fall ikke på kort sikt.

- Også for campingbiler er det snakk om en provenynøytral omlegging, og det er ikke lagt opp til noen generell avgiftsøkning for campingbiler til neste år, avslutter Erlingsen.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer