AVGIFTSHOPP: Prisene på ny bil kan gjøre et byks fra nyttår. De kan bli opptil 100.000 kroner dyrere på grunn av nye utslippsmålinger. Foto: NTB Scanpix.
AVGIFTSHOPP: Prisene på ny bil kan gjøre et byks fra nyttår. De kan bli opptil 100.000 kroner dyrere på grunn av nye utslippsmålinger. Foto: NTB Scanpix.Vis mer

Ny CO2-måling:

Frykter avgiftshopp for utslippsbiler

Prisene kan øke med oppunder 100.000 kroner per bil.

Det råder stor usikkerhet rundt hvor prisene på biler vil legge seg etter nyttår.

Da skal nemlig en ny målingsmetode for CO₂ tas i bruk, noe man frykter vil øke bilprisen betydelig.

Regjeringen har i forbindelse med innføringen av den nye målemetoden, skrevet at «implementeringen av forordningen antas ikke å få økonomiske konsekvenser for private eller offentlige myndigheter i Norge».

Mer korrekte målinger

Målemetoden det er snakk heter WLTP (Worldwide harmonized Light vehicle Test Procedure). Den metoden gir riktigere tall for utslipp av CO₂, men kan også komme til å øke avgiftene betraktelig. Det er fordi avgiftene på bil i stor grad er basert på bilens utslipp.

– Regningen sendes til norske bilkjøpere. I verste fall stiger prisene med 80.000 til 90.000 kroner, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF i en pressemelding.

Grunnen er at utslippene vil bli målt mye høyere enn i dag, har Espen Andersson, avdelingsdirektør i Vegdirektoratets kjøretøyseksjon, tidligere forklart til Dinside.

– Vi antar at de fleste bilmodeller vil få målt 10–25 prosent høyere verdier, sammenliknet med dagens målemetode.

Bilimportørenes landsforbund (BIL) er importørenes egen organisasjon. De mener de nye avgiftene vil utgjøre en skjevhet.

– Bilene vil slippe ut akkurat like mye CO₂ som før. Derfor mener vi det er urimelig at bilkjøperne skal få denne avgiftssmellen, sier Erik Andresen, adm.dir. i BIL.

Avgiftshoppet gjelder bare biler med CO₂-utslipp, og for dem som skal kjøpe elbil er det derfor ingen fare for en økning av avgifter på grunn av dette.

Men alle som skal ha en ladbar hybrid, bensin- eller dieselbil, må være bevisst på å undersøke som best en kan, hvilke rettigheter man har.

Sjekk kontrakten

I standardkontraktene de fleste bilforhandlerne bruker, tas det høyde for seks prosents økning i bilprisen. Det betyr at dersom prisøkningen på bilen overstiger seks prosent har forbrukeren ifølge standardkontrakten en hevingsrett, sier Sødal.

– Spør og grav hos forhandler når det gjelder bilpris dersom levering blir etter nyttår. Det er ikke sikkert du får gode svar, men dialog med forhandler er viktig.

Nils Sødal i NAF ber forbrukere sjekke kontraktene.
Nils Sødal i NAF ber forbrukere sjekke kontraktene. Vis mer

– Har du rettighetene som står i standardkontraktene, står du sterkt rustet til å få hevet kjøpet dersom din nye bil blir mer enn seks prosent dyrere enn avtalt, råder Sødal.

Regjeringen har sagt at de vil komme med et opplegg for bilavgiftene i statsbudsjettet som legges fram i oktober. Det betyr ikke at det blir slik som regjeringen legger det fram. De er avhengige av KrF for å få flertall, og det skal forhandles om dette i Stortinget.

– I verste fall vet vi ikke hva bilprisene blir før i midten av desember, og det er lovlig seint, avslutter Nils Sødal.

De nye avgiftene vil først gjelde fra januar 2019 for personbiler, og for varebiler fra 2020.