Fryd med tannhjul?

FALSLED (DinSide Bil): Toyota MR2 SMT er morsom. Ved hjelp av trykknapper på rattet, eller ved å trekke girspaken til deg eller skyve den fra deg, skifter du gir. Likevel, perfekt er det ikke.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Toyota MR2 har hittil bare vært tilgjengelig med manuell girkasse, men nå vil den i tillegg bli tilgjengelig med et system som Toyota kaller SMT (Sekvensiell Manuell Girkasse).

Dermed kan du skifte gir ved hjelp av trykknapper på rattet eller ved å trekke girspaken til deg eller skyve den fra deg.

Hydraulikk

Toyota MR2 SMT har ingen kløtsj-pedal. Kløtsjfunksjonen er overtatt av hydraulikk, det samme er selve girskiftet. For når du gir besked om at du vil skifte gir, gjør ikke du annet enn å sende en impuls til en styreenhet – denne sender så signal til hydraulikken som gjennomfører girskiftet.

En gimmick

Nok om teknikken bak, hvordan er det å kjøre med. Vel, vi likte systemet. Spesielt er det festlig når motoren gir mellomgass ved nedgiring – og komforten er det lite å utsette på. For girskiftene er myke som i en automatgiret Jaguar - men tar for lang tid. Fint når du skal kose deg, men irriterende tregt når svingene kommer.

Løsningen er i og for seg enkel. For hadde Toyota kostet på seg en bryter som man kunne trykket inn for å få raskere girskift hadde løsningen vært idell. Nå er det mest en gimmick – spesielt siden man girer raskere med manuell girkasse.

Dyrt for SMT

Motoren i MR2 SMT er den samme 1,8-literen med 146 hester som sitter i MR2. Med en akselerasjonstid på 9,2 sekunder fra 0 til 100 kilometer i timen er MR2 SMT 1,3 sekunder tregere enn MR2 med konvensjonell girkasse. Grunnen er at MR2 SMT er tregere i starten enn MR2.

Billig er systemet heller ikke. For MR2 med SMT koster 312.000 kroner, det er 17.300 kroner mer enn en MR2 med konvensjonell manuell girkasse.