BEDRE VEIER VIKTIGERE: - Så lenge vi vet at bedre veier vil redusere antall drepte og hardt skadde i trafikken, mener vi det er veien å gå de neste årene, sier Fremskrittspartiets samferdselspolitiske talsmann, Morten Stordalen. Foto: FrP
BEDRE VEIER VIKTIGERE: - Så lenge vi vet at bedre veier vil redusere antall drepte og hardt skadde i trafikken, mener vi det er veien å gå de neste årene, sier Fremskrittspartiets samferdselspolitiske talsmann, Morten Stordalen. Foto: FrPVis mer

Fartsgrenser

FrP: – Uaktuelt å sette ned fartsgrensene

Regjeringspartiet reagerer på dagens forslag fra TØI, om å redusere fartsgrensene i 80- og 50-soner med 10 km/t.

- For FrP er det helt uaktuelt at fartsgrensene skal settes ned til 70 og 40 km/t. Vegdirektoratet bør heller fokusere på nye og bedre veier for å få ned drepte og hard skadde.

Det sier Fremskrittspartiets samferdselspolitiske talsmann, Morten Stordalen, i en kommentar til saken Dinside publiserte i dag morges, om at Transportøkonomisk institutt (TØI) har utredet muligheten for å sette ned de generelle fartsgrensene på norske veier fra 80 til 70 km/t og fra 50 til 40 km/t. Det er Vegdirektoratet som har bestilt rapporten.

Kan spare mange menneskeliv

Stordalen mener den positive utviklingen i antall drepte og hardt skadde på norske veier de siste åra, først og fremst skyldes sikrere biler, bedre veier, bedre vedlikehold av veiene og bedre opplæring av trafikantene.

- Det skyldes ikke lavere fartsgrenser. Vi reagerer på at hver gang det snakkes om trafikksikkerhet, er TØIs eneste forslag å sette ned fartsgrensene, sier Morten Stordalen til Dinside.

– TØI mener vi kan spare opp mot 35 menneskeliv og 135 hardt skadde ved å sette ned fartsgrensene. Da er vel det et godt tiltak for trafikksikkerheten?

– Alle er enige om at trafikksikkerhet er viktig og at én drept i trafikken er én for mye. Vi mener imidlertid Vegdirektoratet først og fremst bør konsentrere innsatsen om er nye vei-normaler og bedre veier, slik at vi får enda flere møtefrie veier.

- FrP i regjering har vært med på å sette av mye mer penger til å bygge nye veier og bedre vedlikeholdet. Vi ser nå at det gir resultater, sier Stordalen, som mener at det er mye mer å hente her.

- Gjør folk til lovbrytere

– Hva er problemet med å sette ned fartsgrensene?

– Hvis ikke fartsgrensen er satt slik at folk opplever den som riktig og gir forsvarlig hastighet i forhold til omgivelsene rundt seg, vil de miste respekten for dem. Vi kan ikke ha fartsgrenser som strider mot folks sunne fornuft. Da gjør vi bare folk til lovbrytere. Det er heller ikke slik at lave fartsgrenser alltid gir færre ulykker. På gode motorveier ble fartsgrensene satt opp for noen år siden. Det er ingen ting som tyder på at dette har resultert i flere ulykker eller flere skadde og drepte.

– Hvem bestemmer om det blir lavere fartsgrenser?

– Et forslag om lavere fartsgrenser er noe vi vil diskutere med samferdselsministeren. Jeg antar at en såpass viktig sak også må komme til politisk behandling og at det ikke er noe som Vegdirektoratet og departementet kan bestemme, sier Stordalen, som har lagt merke til at Vegdirektoratet foreløpig vil bruke rapporten fra TØI som et erfaringsgrunnlag, og at de ikke har konkludert i saken.