<A HREF="http://www.dinside.no/dh_bilde/3446.jpg">Klikk her for større bilde</A>
Klikk her for større bildeVis mer

Frontera: Ny inni – gammel utenpå

Opel har gitt Frontera en overhaling, og presenterer nå en revidert utgave. Den nye kommer i tre- og en fem-dørs utgave, og blir tilgjengelig med tre forskjellige motorer. For første gang tilbyr Opel automatgir og cruise-kontroll i Frontera. Den nye modellen er ventet til Norge i oktober.

Som standard kommer den med en 2,2-liters dieselmotor med direkteinnsprøytning. Men den vil også bli tilgjengelig med en 2,2-liters bensinmotor og en 3,2-liters V6 bensinmotor. 2,2-literen tidligere brukt i den gamle Frontera går altså ut, og blir erstattet med en kjappere med direkteinnsprøytning.

Automat for første gang

For første gang presenterer Opel Frontera med automatgir. Dette er imidlertid tilleggsutstyr, og fåes kun i 3,2-literen og i diesel-motoren. Men standard er altså manuelt gearskifte, slik den gamle utgaven hadde. Det nye her er at nyutgaven er utstyrt med en funksjon som lar deg veksle mellom firehjuls- og tohjulsdrift i hastigheter opp til 100 km/t.

Lite nytt utenpå

Utenpå er Frontera blitt både litt bredere og litt høyere enn den gamle utgaven. Tredørs-utgaven er noe mindre enn femdørsutgaven, men begge har de altså blitt større enn den eldre modellen; den minste har fått et tilskudd på 7,5 centimeter. Ellers har det ikke skjedd det helt revolusjonerende på eksteriør-fronten. Noen småjusteringer, som en litt annen utforming på grillen, og lakkerte sidespeil er neppe nok til å få publikum til å gispe av overraskelse.