Fremtidens Toyota

2. mars lanserte Toyota FCHV-3 (Fuel Cell Hydrogen Vehicle). Toyota tror masseproduksjonen av hydrogenbiler vil starte i 2010.

Fremtidens Toyota
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Bilindustrien jobber på spreng for å finne alternativer til den tradisjonelle forbrenningsmotoren. Hittil har brenselcelleteknologien vist seg som den mest lovende.

Ren hydrogen

Brenselcellemotorer utnytter hydrogen som drivstoff, noe som blant annet vil redusere utslippene drastisk. Problemet for bilistene er at det i dag ikke eksisterer noe fullgodt distribusjonsnett for hydrogen. Derfor har blant annet Mercedes utviklet brenselcellebiler som utvinner hydrogen fra metanol.

Da Toyotas første brenselcellebil – FCHV – ble lansert i 1996, satset også japanerne på å utvikle hydrogen fra metanol. Denne filosofien er med FCHV-3 endelig gravlagt.

FCHV-3 benytter seg nemlig av ren hydrogen. Ifølge Toyota reduserer dette utslippene drastisk, sammenliknet med brenselcelleløsninger som utvinner hydrogen fra metanol eller andre stoffer. Til tross for at motoren er skapt i miljøvennlighetens navn, yter den dog respektable 122 hestekrefter.

Masseproduksjon

FCHV-3 er basert på den nye sports-fritidsbilen Kluger V, en bil som neppe blir å se på europeiske veger. Motorteknologien kan du imidlertid venne deg til først som sist: Toyota lover å presentere de første produksjonsklare bilene i 2003. Masseproduksjonen starter trolig i 2010. Innen den tid er forhåpentligvis infrastrukturen for hydrogendistribusjon bedre utbygd enn i dag.

Relaterte artikler

  • Slik virker brenselscellen

  • BMW 750hL: Toppmodell med hydrogenmotor

  • Alkohol på tanken
  • Brenselsceller fra Hyundai