Fremtidens lysteknologi er her

Gassutladningslamper er ikke lenger hot. Nå er det bevegelige lyskastere og sidelykter som gjelder.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Fremtidens lysteknologi er her


Gassutladningslamper, eller xenonlykter som de også kalles, er nå tilgjengelig i stadig flere bilmodeller. I løpet av det siste året har også mange premium-modeller fått såkalte bi-xenonlykter. I bi-xenonlyktene er både nær- og fjernlys basert på gassutladningsteknologi.

Men bilprodusentene gir seg ikke med det. Nå er det aktiv lysteknologi som gjelder. Både Audi, BMW, Lexus, Mercedes-Benz og Opel har nå lansert modeller som er utstyrt med nye og avanserte lykter. Hvorfor satses det så mye på ny lysteknologi for tiden?

Mange ulykker i mørke

Jo, fordi godt lys har like mye med sikkerhet å gjøre som kollisjonsputer, elektroniske stabilitetsprogrammer og automatiske beltestrammere. Synet er bilførerens viktigste sans og jo bedre en bilfører ser, jo lavere er risikoen for at en bilfører havner i en bilulykke. Ifølge Opel viser forskning at hele 40 prosent av alle dødsulykkene i Tyskland oppstår om natten - til tross for 80 prosent mindre trafikk på denne tiden av døgnet.

Eldre bilførere

image: Fremtidens lysteknologi er her


Det er heller ingen hemmelighet at synet svekkes med alderen. Samtidig vet vi at den europeiske gjennomsnitts-sjåføren av demografiske årsaker blir stadig eldre. Godt lysteknologi blir dermed stadig viktigere i et trafikksikkerhets-aspekt.

Tilgjengelig teknologi

En annen årsak til at så mange bilprodusenter nå lanserer ny lysteknologi er rett og slett at teknologien har blitt tilgjengelig. Store lysprodusenter som Hella har lært mye under arbeidet med gassutladningsteknologien. Blant annet er det utviklet teknologi for automatisk nivåregulering, noe som er påbudt for biler med xenonlykter. Og når lyktene først beveger seg opp og ned, tok det ikke lang tid før smarte hoder fant ut at de like godt kunne bevege seg sideveis også.

Vi viser deg hva Audi, BMW, Lexus, Mercedes-Benz og Opel har gjort for å øke trafikksikkerheten her.

Kilder: Tekniske avdelinger hos Audi-, BMW-, Mercedes-Benz-, Lexus og Opel-importørene.