Fransk nytt i mellomklassen

MARBELLA (DinSide Bil): I løpet av en liten time drar vi fra pøsende regn, gjennom haglbyger og 5°C, og til solgløtt og 18°C. Vi har vært på Spanias solkyst og fått en prøvesmak av Citroëns nye mellomklassebil, C5.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Vi må innrømme at vi var noe betuttet da vi våknet av at regnet banket på vinduet vårt. Når det regner i sydlige strøk, da regner det virkelig. Som skrevet i Ole Brumm: ”Det regnet, og det regnet og det regnet. Nøff sa til seg selv at aldri i hele sitt liv – og han var gudene må vite hvor gammel – tre, eller var det fire? Nok om det: aldri hadde han sett så mye regn!”

Men etter regn kommer sol. Og det gjorde den jo – etter et lite møte med haglbygene, riktignok.

Ny navnepolitikk

C5 innleder en ny navnepolitikk i Citroën-sammenheng. C5 er førstemann ut, og mellomklassemodellen (øvre mellomklasse). Det vil komme en C6 – som blir toppmodellen – og selvsagt også mindre modeller, som C3, C4 osv. Vi vil imidlertid aldri få se en Citroën C1, da denne modellbetegnelsen allerede er tatt av BMW.

Førstemann

I tillegg til å være førstemann ut i ny navnerekke, er også C5 førstemann fra Citroën som er bygget på denne nye plattformen. Toppmodellen, som skal overta etter XM, vil også være bygget på denne plattformen. XM har allerede takket for seg, og det vil Xantia også gjøre etter hvert – selv om den vil produseres en tid til. Når produksjonen av Xantia avsluttes, er foreløpig ikke klart.

Stasjonsvogn kommer

C5 kommer først som kombikupe. Dersom du ser på hekken, ser den ved første øyekast ut som en sedan. Det som ser ut som et bagasjeromslokk, er imidlertid egentlig en bakluke som vi kjenner fra kombikupeene. Det vil også komme en stasjonsvognutgave av C5 som skal vises på bilutstillingen i Geneve i slutten av februar.

Fjæringssystem

Det er et par ting ved den nye C5 som skiller seg særlig ut. Det første er det flate gulvet som vi vanligvis ikke finner i denne typen biler. Det andre er fjæringssystemet Hydraktiv 3. Dette er tredje steg i utviklingen av dette fjæringssystemet, som vi først møtte under betegnelsen Hydraktiv 1, i XM. Det spesielle med disse fjæringssystemene til Citroën har vært muligheten for føreren til å velge fjæringskarakteristikk (fastere eller mykere fjæring), ved hjelp av en bryter i kupeen.

Hydraktiv 3

I Hydraktiv 3 er fjæringen selvtilpassende, eller autoadaptiv. Dette vil si at den automatisk tilpasser bakkeklaringen etter forholdene – dvs. etter hastighet og veistandard. Ved høye hastigheter senkes bilen med 1,5 centimeter foran og 1,1 cm bak. Dette forbedrer stabiliteten og gir lavere luftmotstand – som igjen medfører lavere drivstofforbruk. Dersom veistandarden forverres og du kjører i lavere hastigheter, heves bilen med 1,3 cm for å takle den ujevne veien bedre.

Dette reguleres automatisk, på bakgrunn av beregninger gjort av fjæringscomputeren – som får data om veistandard og kjøreforhold fra sensorer. Du har selvsagt også regulere høyden manuelt ved hjelp av knapper på midtkonsollen, og du kan velge et sport-program som gir fastere fjæring.

Fem motorer, tre utstyrsnivå

Til Norge kommer C5 med fem motoralternativer, hvorav to er nye. Dette kan du lese mer om i avsnittet om motorer og priser. Den kommer videre i tre utstyrsnivå: X, SX og Exclusive. Alle modellene, inkludert grunnmodellen, har blant annet 6 kollisjonsputer, nødbremssystem (assistanse ved kraftig nedbremsing) og automatisk aktivering av nødblinklysene ved kraftig oppbremsing.

Inntrykk

Vi fikk en prøvetur med C5 med den nye 2,2-liters dieselmotoren og manuell girkasse. Etter det flyktige møtet gjennom regn, hagl og sol, fikk vi i alle fall et positivt inntrykk av motoren. Den var svært sterk og villig, og de 317 newtonmetrene var absolutt ikke sjenerte. I god Citroën-stil har C5 mange små rom til å legge ting. Fjæringen var komfortabel, likeså setene – selv om de ikke er de beste vi har hvilt hekken i. Taket er svært skrånende foran og bak, slik at høye mennesker kan komme i klammeri med taket både fra forsete og baksete.

Lanseres i april

C5 lanseres i Norge 19. april. Konkurrentene den sikter seg inn mot er VW Passat, Toyota Avensis, Peugeot 406, Nissan Primera, Audi A4 og Ford Mondeo. Inngangsprisen for C5 er 247.400 kroner. Øvrige priser finner du her.