Frankfurt-showet: Nyhetene vi ikke rakk

Med et messeområde stort som en norsk småby fordelt på 10 utstillingshaller og 1.300 utstillere, et 50-talls pressekonferanser på dag 1, sier det seg selv at to bolde journalister fra DinSide ikke kunne greie å få med seg alt. Her er listen over nyhetene vi ikke rakk å omtale i detalj:


(DinSide - Frankfurt, 16. september)

  • Audi

  • Viste A2, som vi har omtalt – selv om Audi har lekket om denne nyheten i et drøyt halvår og vel så det. RS4 og andre sportsmodeller fra Audi har vi også omtalt tidligere, dermed kalte vi det ”nyhetstørke fra Ingolstadt” og kastet oss ut på de kilometerlange transportbåndene på messeområdet.

  • BMW

  • …viste X5 for første gang på europeisk jord, men den satt vi i 2. januar i år – i Detroit. BMW 330D og Z8 med ramme fra Hydro Raufoss Automotive ble også vist frem, men har fått spalteplass hos oss før.

  • Chrysler

  • Java opp, ned og i mente. Vi rakk dessverre ikke avdukingen av bilen, men kommer tilbake til den dersom det viser seg at konseptet var mer aktuelt enn vi trodde. Chysler ville også gjerne vise oss nye Neon – som vi prøvesatt i Detroit i januar. Dårlig nyhet: bilen kommer foreløpig bare med 2-liters motor, og vil derfor IKKE komme til Norge før Chrysler har laget en 1,8 eller 1,6-liter. Det er varslet, men innebærer at vi ikke ser Neon på norske veier før neste sommer. Tidligst.

  • Ford

  • Hadde matnyttig nytt i form av ”nye” Fiesta, som vi tidligere har omtalt. Mer spennende var en uhyggelig stygg konseptbil (se bildet øverst i denne artikkelen), som rent bortsett fra at den ser ut som den kommer rett fra leirformen til en hobby-pottemaker faktisk viser hvordan nye Focus med fleksibil-karosseri vil se ut. Ford brukte påskuddet at dette var en bil som kunne tilpasses drift med brenselceller for å vise frem konseptbilen – som de kalte C5. På en bortgjemt glassplate ble vi også geleidet frem til en 1,1-liters 3-sylindret bensinmotor med direkte innsprøytning. Spennede og sparsommelig fra Ford, som da muligens har en ”3-litersbil” på trappene.

  • Honda

  • …kommer med 5-dørs versjon av HRV. Joda, det er helt sant at HRV nå begynner å se ut som en bil, bare fordi den har fått to dører til.

  • Mazda

  • Hadde mye spennende nytt, det meste dekket i en egen artikkel som du finner i listen over artikler fra Frankfurt. Det vi ikke har skrevet om foreløpig, var at Mazda viste en kompakt CVT-gearkasse (trinnløs gearkasse), som tåler 2-litersmotorer og vel så det. Dette kommer snart, kanskje allerede neste år? I tillegg hadde Mazda utstilt en 2-liters dieselmotor med Common Rail.

  • Mercedes

  • …viste blant annet CL Coupe og Cabriolet i levende live og med 12 sylindre under panseret, og hadde dessuten premiere på SL600 med den mye omtalte ABC (Active Body Control). Den 347 hk sterke CLK 55 AMG sto også nokså beskjedent i et hjørne for seg selv.

  • Mitsubishi

  • Vi vet ikke hvem som var morsomst – SUW Advance og Compact som viser hva Mitsubishi tenker om en svært nær fremtid i SUV-segmentet. Vi holder en liten knapp på Compact. Kommer den på markedet blir det plutselig gøy å vise seg i en Mitsubishi. Pinin heter den nye Vitara- og Sportage-killeren fra Mitsubishi, behørig omtalt tidligere på DinSide. Ikke veldig spennende, men så funksjonell som en slik bil bør være.

    De 5 kiloene med pressemateriale om nye GDI-motorer fra Mitsubishi burde sikkert ha imponert oss, men gjorde det ikke. Vi vet at Mitsubishi lager nøysomme bensinmotorer, hvorvidt de får til en 3,5-liters bensinmotor som greier seg på under 1 liter pr. mil ved blandet kjøring blir bare av teoretisk interesse.

  • Nissan

  • Cypact, Almera Tino og den helt nye Almera har vi ikke viet stor oppmerksomhet i Frankfurt. Til den norske importørens forbløffelse (og fortvilelse?) viste vi bilder av både Cypact og Almera en drøy uke før Frankfurt-utstillingen begynte. Lite nytt for våre lesere, tenkte vi – og hastet videre, videre.

  • Peugeot

  • Linjelekre Peugeot 607 ble avkledd i Norge for flere måneder siden, og er et solid fremskritt i storbilklassen for Peugeot. Det er derimot ikke Peugeot 206 Cabrio, som bare er mindre pen – for å si det på en diplomatisk måte. Når 607 kommer til Norge, vites ikke, ei heller hvordan prisene blir. At Peugeot kommer til å redesigne 206 Cabrio før de slipper den ut på markedet har vi et sterkt håp om.

  • Porsche

  • Debuterte med 911 Turbo med 420 hk. Vi turte nesten ikke å nærme oss bilen, siden kjøpsrefleksene sendte ut vibrasjoner som langt overskred vår økonomiske handleevne bare vi passerte utstillingshall 5.

  • Rover

  • Vi hadde håpet å se nærmer på Rover 25 og 45, etterfølgeren etter Rover 200 og 400, men ble skuffet. De var ikke i Frankfurt.

  • Seat

  • Nye Ibiza kommer i desember, omtrent samtidig med Cordoba Cupra. Her blir Cupra markedsført tungt som en krutt-tønne som bare er litt mindre enn en Golf, men koster under 250.000 kroner. Seat viste også nye Leon, som kommer til Norge på forsommeren neste år. En pen bil, bevares. Her skal modellen Leon 4 kjøres tungt frem – en sportsmodell med firehjulstrekk og 1,8-liters turbomotor. Prisen er uviss, og vi har ikke allverdens tekniske data å forholde oss til enda.

  • Volvo

  • ..skulle kanskje vise nye V70 i Frankfurt, men valgte…å vise nye barneseter. Vi løp videre.