Fra testloggen

Med gode sjøegenskaper, nøktern innredning og lav pris prøver Atol 550 WA å vinne norske båtkjøperes gunst. Vil de lykkes?

En stuegulvflat innsjø nord for Oslo er vel ikke egnet til å teste noe som helst. Eller?

Motor og sjøegenskaper

Jo da, vi lærte etter hvert Atol 550 WA å kjenne. Og bekjentskapet var absolutt av det hyggelige slaget. 75-hesteren, en firetakter fra Mariner, løftet det polske skroget raskt opp i plan. GPS-apparatet bevitnet at vi fløy over vannskorpen i en hastighet på over 30 knop.

Dermed var standarden satt: Atol 550 WA var rett og slett en morsom båt å føre. Med motoren trimmet maksimalt ut fløy polakken lett, luftig og lekent rundt i vårt vesle ferskvannsinferno. Likevel mistet ikke 550 WA vannkontakten fullstendig – selv under provoserende manøvrer slapp ikke skroget vannet.

Altså – selv om vi gjerne skulle bydd Atol 550 WA på litt sintere sjø for å bli skikkelig dus, gjorde skipet fra Gdansk et godt inntrykk. Motoren, med sine 75 hestekrefter, er et ideelt motoralternativ. Kanskje kan du presse en 90-hester på 550 WA, men den har det trolig best med 15 hestekrefter mindre.

Plass og innredning

Atol 550 WA er med sine 18 fot ingen stor båt. Lech Walesas kolleger har likevel strukket seg langt for å utnytte plassen de hadde til rådighet. Både cockpit og kabin er mer rommelig enn vi hadde forventet. Likevel setter 18 fot sine begrensninger: Kabinen er trang og køyene er korte, så Atol 550 WA er ingen bobåt. Når det er sagt gir vi våre polske venner et pluss i margen for den enkle innredningen. Ostróda har ikke prøvd å skjule dårlig smak bak blomstrende tekstiler: Tekstiler, så vel som vegger og tak er hvite. Enkelt og greit.

Enkel er også cockpiten. Helt akter finner vi to benker, samt en nedfellbar benk med plass til ytterligere to matroser. Bak vindskjermen finner vi bare en stol – førerstolen. Skal du ha stol babord må du frem med lommeboken. Passasjerstol er nemlig for ekstrautstyr å regne. Den norske importøren, NorYacht Trading, kan fortelle at tomanns sete bak vindskjermen blir å finne på fremtidens modeller.

I all sin enkelhet er 550 WA brukbart innredet. Enkelt interiør har unektelig også sine fordeler - som enkelt vedlikehold, god bevegelsesplass og potensial for røft bruk. Likevel er det ikke vanskelig å finne noe å sette fingeren på: De to lukene som skiller kabin fra cockpit er tungvinte og skranglete, det eksisterer ingen flaskeholdere eller små stuverom ved førerposisjonen, instrumenteringen med kun drivstoffmåler og turteller er mangelfull, førerplassen er trang og setet er ikke justerbart, dessutten er girspaken plassert i en håpløs posisjon slik at låret ditt hindrer deg i å sette båten i bakk.

Bruksområder

Med sin enkle innredning og gode fartspotensial er Atol 550 WA godt egnet til både fiske og vannsport. Til rene fornøyelsescruise er polakken verken første- eller andrevalget, da sittekomforten ikke er av ypperste slag og fasilitetene glimrer med sitt fravær. Kabinen er for trang til at båten er noen god følgesvenn på lengre tokter.

Konklusjon og konkurrenter

Det selges ikke mange WalkAround-båter på rundt 18 fot i Norge. Derfor er på sett og vis Atol 550 WA en ensom svale. Ønsker du en båt i denne størrelseskategorien med overnattingsmuligheter kan markedets mange hardtopper være et alternativ. Vi har tidligere testet Skibsplast 555 HT. Artikkelen finner du her. Andre alternativer er Ryds 550 HT og Bella 561 HT, begge med en pris på rundt 200.000 kroner motorisert med 70 hestekrefter.

Atol 550 WA har i dag en veiledende utsalgspris på 190.020 kroner med gjeldende motoralternativ. Ikke noe å si på prisen med andre ord. Klarer du å leve med polakkens asketiske ytre, samt er deg bevist båtens svakheter, er vår nye landsmann langt fra noe dårlig kjøp. Importøren bør imidlertid ikke øke prisen nevneverdig hvis denne båten skal få fotfeste i det norske markedet.