Fra testloggen

Galia 560 Cruiser er ingen dårlig båt. Vi måtte bare komme oss over kultursjokket før vi forstod det.

Seilende på et flatt ferskvannspeil med en defekt motor i hekken er det ikke enkelt å være båtjournalist.

Motor og sjøegenskaper

Vi var spent på sjøegenskapene til 560 Cruiser. Men av meteorologiske årsaker var det ikke lett å finne passende utfordringer til det polske skroget. Og bedre ble det ikke da vi oppdaget at totaktskonstruksjonen til Mariner ikke var villig til å gå over 4.000 omdreininger. Denne 90-hesteren er jo kapabel for minst 1.500 omdreininger mer. Dette skal vi imidlertid ikke tilskrive østeuropeisk slurv, men derimot sende anklagen videre til Marine Power, som rigget motoren.

Derfor finner vi det uriktig, ikke bare å trekke bombastiske konklusjoner, men å trekke konklusjoner vedrørende motor og sjøegenskaper overhodet.

Plass og innredning

En lite tilbakeblikk: Da vi satte oss til rette i 560 Cruiser løp ikke følelsene løpsk i manisk begeistring. Her var så underlig. Hvor var den fasjonable innredningen vi er vant til å finne i daycruisere? Og hvor var finessene, de smarte detaljene som skal gjøre livet godt å leve for en postmoderne sjømann? De var rett og slett fraværende. Båten var så til de grader spartansk innredet at selv passasjersetet bak vindskjermen glimret med sitt fravær. Kan dette være noe for bortskjemte nordmenn spurte vi oss selv.

Først besvarte vi spørsmålet med et tvilende, men dog ikke benektende, trekk på skuldrene. Men etter hvert som timene jobbet seg mot ettermiddag begynte vi å venne oss til båten. Og øynene våre så hvilke muligheter båten faktisk har: Cockpiten er enorm, og dermed perfekt til både sjøsport og fiske. Dessuten oppdaget vi en egen sjarm i enkelheten. Men noe komfortmonster holder vi fast ved at 560 Cruiser ikke er.

Daycruiseren fra Gdansk har definitivt forbedringspotensial: Kabinen er utstyrt med korte køyer, håndrekken mangler åpning forut, det eksisterer verken koppholdere eller stuveplass ved førersetet, vi fant ingen trimindikator i instrumenteringen og hullet for drivstoffpåfylling var håpløst gjemt under ryggstøtten til aktersofaen. Det sistnevnte skal imidlertid forandres straks. Likeledes skal polakkene også sørge for at det er sitteplass til mer enn en person rett bak vindskjermen på fremtidens modeller.

Bruksområder

Som nevnt skårer ikke Galia 560 Cruiser toppkarakter på komfort. Finishen utelukker også selvhøytidelige skryteturer rundt Aker Brygge. Men er du ute etter en bruksbåt kan det være riktig å tenke polsk. For til fiske og sjøsport vil den trolig ikke skuffe deg. Også til dagsturer og kortere overnattingscruise fungerer 560 Cruiser. Sjekk likevel at din kroppshøyde finner seg til rette i køyene i kabinen hvis du tenker på å nyte skjønnhetssøvnen om bord: De er nemlig ikke konstruert med tanke på de høyeste av oss.

Konklusjon og konkurrenter

De aller fleste daycruisere på det norske markedet har et par fot ekstra på kjølen i forhold til den polske nykomlingen. Med lengre skrog blir prisen også høyere enn de 209.570 kronene du må betale for Galia 560 Cruiser. Derimot er det fullt mulig å gå til innkjøp av en hardtop på drøye 18 fot. Vi har tidligere testet Skibsplast 555 HT. Prisen er fastsatt til 234.785 kroner med en firetakts 90-hester. Billigere er alternativene fra våre naboer i øst. Finske Bella 561 HT og svenske Ryds 550 HT har begge en pris på rundt 200.000 kroner motorisert med 90 hestekrefters totaktsteknologi.

Veldig billig er altså ikke 560 Cruiser. Men du får utvilsomt mye båt for pengene. Hvis du etter en behovanalyse finner ut at dette er båten for deg er den polske daycruiseren absolutt et alternativ å vurdere.