Fra testloggen

Trodde du at Ternene fra Fjord var passé? Da har du sannsynligvis aldri vært om bord i de nostalgiske lystbåtene.

Fjord Terne 28c utstråler beskjedne fartsegenskaper der den vugger søvnig inne i moloen.

Motor og sjøegenskaper

Men farten kommer, den. Bare de 222 hestekreftene først får seg noen sinte piskeslag fra turboen. I løpet av noen sekunder lå den halvplanende skuta fra Fjord å koste seg i oppimot 30 knop. Fort nok for de fleste.

28c er motorisert med en lavmælt 222 hestekrefters turbodiesel fra Yanmar. Den japanske dieselteknologien er fornuftig plassert midtskips, noe som sørger for en riktig vektfordeling. Dermed kommer aldri de forventede flyveturene, selv når du seiler for full maskin inn i bølgene.

Sjøegenskapene til den nye Fjord Ternen er gjennomgående meget gode. Det eneste vi kan sette fingeren på er bakkeferdighetene. Til skipperens glede er baugpropell standardutstyr, og finmanøvreringen går som en våt drøm – skrogets lunefulle bakkeegenskaper til tross. Foruten baugpropell er 28c utstyrt med trimflaps og sluregir.

Plass og innredning

Selv om 28c er utstyrt med en rommelig kabin er ikke uteplassen forsvunnet fra båtens overflate. Cockpiten er stor, svært stor. Et mannskap på mellom seks og åtte finner seg godt til rette, uten at det blir sjenerende intimt. I cockpiten finner du også fasiliteter som kokeapparat, kjøleskap og vask.

Intet av det overnevnte er spesielt oppsiktsvekkende. Komfortable daycruisere går det over 12 på dusinet av. Oppsiktsvekkende er derimot finishen interiøret har fått, som kan beskrives med ordene elegant og retro.

Selv om Fjord Terne 28c flørter hemningsløst med en forgangen tidsepoke har ikke estetisk nostalgi gått på bekostning av vår tids krav til komfort. Bruk av høyteknologiske komponenter som digital dybdemåler og fartsmåler understreker båtens forankring i et nytt millennium.

Å kritisere interiøret på en Fjord Terne er som å anklage Mor Theresa for tyveri. Likevel tar vi sjansen: En utfyllingsbenk mellom kabinens to køyer er fraværende. Dermed blir det nyforelskede paret brutalt revet fra hverandre og henvist til brutal ensomhet i hver sin enkelseng. Vi ønsker oss også bedre feste til putene i aktersofaen. Kanskje er det også litt knapt med håndrekker på dekket forut - her har trolig Fjord tatt mer hensyn til design enn til funksjonalitet

Bruksområder

Etter å ha lenset sparebøssen for en drøy million kroner melder spørsmålet seg: Hva skal jeg bruke båten til? Med en Fjord Terne 28c liggende ved bryggen har du det perfekte skip for maritime sammenkomster. Å være om bord i den vakre Ternen er intet annet enn en fornøyelse, og du får neppe problemer med å få dine venner med på en liten seilas.

Som bobåt for to får nyheten fra Fjord ståkarakter, men heller ikke mer. Noen dager i kabinen er trolig ingen katastrofe for ekteskapet. Sørlandsferien tar du heller på hotell. Fartspotensialet gir imidlertid båten god rekkevidde.

Du som like sport og fiske kan også finne en venn i 28c. Men du kjøper neppe en båt til 1.250.000 kroner med tanke på vannski eller hobbyfisking. Dessutten kommer angsten for et tilsmusset interiør alltid til å ri deg som en mare.

Konklusjon og konkurrenter

Fjord Ternene har ingen stim av konkurrenter i kjølvannet. Med sitt spesielle, nostalgiske konsept skiller den seg klart fra andre daycruisere på markedet.

Spesiell båt, spesielle eiere. Skal du kjøpe deg en 28c må du først og fremst ha en rommelig lommebok. For billig er Ternen ikke. Likevel har vi intet problem med å godta den stive prisen på 1.250.000 kroner: Man ser fort at dette er en påkostet skute. Dermed er den ikke hvermannsen forunt. Synd, for kombinasjonen av lekker design, eksellent komfort og krasse sjøegenskaper byr på en båtopplevelse av de helt sjeldne.