Fra testloggen

RIB handler ikke om fasjonabel innredning. RIB er heller ikke en fortelling om komfort i bølgene. Bombard Explorer SB 580 kan derimot by på et adrenalinkick som smaker av saltvann.

Når du ferdes i 30 knop blant hvitpiskede dønninger bør du ha en sjødyktig skute.

Motor og sjøegenskaper

Det er Bombard Explorer SB 580. I det opprørte farvannet mellom Tjøme og Hvaler fikk franskmannen definitivt vist at den er båt for sitt skrog.

90-hesteren fra Evinrude fnøs nærmest av de 355 kiloene skroget veier, og før vi fikk blunket fløy vi over vannskorpen i over 40 knop.

I denne farten lå vi imidlertid ikke lenge. Etter at Skagerraks tunge dønninger begynte å slå mot baugen var det bare å dra av på gassen, samt trimme motoren helt inn – vi var tross alt ikke på et suicidalt kamikaze-tokt. Vi holdt likevel marsjfarten godt over 25 knop. Lettvekteren hoppet og spratt. Og for hvert svev pumpet hjertet i frykt for en hardtslående landing. Men Explorer SB 580 tok vannet imponerende mykt.

Riktig nok fikk vi juling. Mye juling. Komforten forsvant i kjølvannet sammen med fastlandet. Likevel klarte vi hele tiden å holde den respektable farten. Og vi hadde det gøy. Da vi tok en velfortjent pust på ”ar`e sia” noterte vi oss også, overraskende nok, at vi fortsatt var tørre.

Uten å nøle vil vi karakterisere den franske RIB-en som svært sjødyktig. Med det sikter vi ikke til komfortabel og avslappende gange: Skipperen må hele tiden være årvåkent på vakt når det lekende skroget presses til sitt ytterste. Og det er i dette farefulle grenselandet båten faktisk trives.

Plass og innredning

Innredningen i Explorer SB 580 er så enkel at den grenser opp mot det ikkeeksisterende. Trolig like greit – med tanke på bruken en slik båt blir utsatt for, slås interiøret til pinneved før sesongen har begynt.

Bak vindskjerm og styrekonsoll finner du en sofa for to. Ukomfortabel er den ikke, men den er konstruert vel langt fra ratt og gass: Styrmannen sitter ikke spesielt godt når han eller hun manøvrerer skipet. Derfor letter man raskt på baken, og konstaterer at dette er en båt man bør kjøre stående.

I så vel førersofaen som konsollen finner du stuveplass. Mesteparten av plassen i konsollen er dessverre spist opp av blant annet drivstofftanken. Bagasjekrevende seilaser er derfor ikke å anbefale.

I akterspeilet finner du to dreneringshull som kan tettes med gummipropper. Fordi dørken ligger under vannlinjen fosser vannet inn når proppene tas ut. Etter noen minutters planende kjøring er mesteparten av vannet igjen der hvor det hører hjemme – i sjøen. Så gjelder det å smelle inn proppene før hele komedien gjentar seg. Løsningen på problemet heter elektrisk lensepumpe og koster rundt 1.500 kroner.

Er du villig til å spandere ytterligere 23.000 kroner på båten kan du få montert soldekk og bord forut. Denne løsningen gir deg flere sitteplasser, samt mer stuverom.

Bruksområder

En RIB flørter ikke med svigermor eller hennes vannskrekk. Dertil byr båtene på for lite komfort og for ekstreme sjøegenskaper. Derimot er en RIB, med sin stabilitet og lave fribord, ideell for blant annet dykking.

Du bør imidlertid ikke sverge til en bestemt fetisj for å ha glede av Explorer SB 580. Som landstedsbåt planer den også opp som et vurderingsverdig alternativ til skjærgårdsjeepene. Fartspotensialet og sjøegenskapene gjør den utvilsomt egnet til transportetapper. Dessuten skrives trolig ordet ”kjedsommelighet” inn i fremmedordboken med en leken RIB på landstedet. I samme bok finner du heretter også ”fender”.

Konklusjon og konkurrenter

En RIB er ikke lenger ensom på markedet, og også franske Bombard har sine konkurrenter. Fra Italia har vi funnet to av Explorer SB 580s søsterskip: Formenti Zar 57-RIB og Arimar Pioneer 540 LX-RIB. Den førstnevnte er med sin prislapp på 136.000 adskillig dyrere enn Explorer SB 580. Men med høyere pris får du også mer utstyr med på kjøpet. Arimars representant er imidlertid både mindre og billigere: Prisen er satt til 87.700 kroner og lengden lyder 540 cm. Også denne båten er mer generøst utstyrt enn franske Bombard. Blant annet er solseng inkludert i prisen.

Bombard Explorer SB 580 er, med en prislapp på 114.000, som RIB verken dyr eller billig. I forhold til å velge en skjærgårdsjeep får du derimot både mye båt og sjøegenskaper for pengene. Dessuten er du garantert et båtliv kjemisk fritt for svigermødre.