Fra testloggen

To metrologiske flytninger fra en regntynget hovedstad har nettopp lagt fra kai med Askeladdens nyhet Beetle 645.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

For en gangs skyld regner det ikke i Bergen. Vind og bølger er heller ikke fryktinngytende. Dermed er det bare å dytte gasspaken til bunns og nyte bølgedansen.

Motor og sjøegenskaper

Askeladden 645 Beetle er konstruert blant annet med tanke på den nye dieselmotoren fra MerCruiser, D1,7L DTI. Men så lenge denne befinner seg et halvt år unna bergenshøsten måtte Askviks Sønner AS tenke alternativt. Resultatet ble 4,3L EFI fra samme produsent.

Bensinmotoriseringen med en ytelse på 210 hestekrefter er, sammenlignet med kommende dieselalternativ, glad i drivstoff og glad i fart. Det sistnevnte hadde Askeladden 645 Beetle slettes ikke noe i mot.

Etter hvert som vi økte gasspådraget løftet 645 Beetle seg lekent ut av det flytende element av H2O. Og da vi rundet 40 knop hadde vannet fullstendig kapitulert for O2 og andre luftige molekyler. Men, og la oss understreke dette – det var mer gøy enn skummelt. Likevel tror vi motoriseringer utover de testede 210 hestekreftene fra MerCruiser har lite med familiebåt å gjøre.

Mens sjøegenskaper og fartspotensial begeistret de to ovenfor nevnte journalister holdt vi på å overse det stilltiende nærværet av kvalitet: Fraværet av skrangling. I dag er da visselig også Askeladden så sikre på skrogkvaliteten at de gir deg fem års garanti på båtene sine.

Plass og innredning

Askeladden foretok en del bevisste valg da 645 Beetle lå på tegnebordet. Blant annet skulle dette være en båt som prioriterte uteplassen i cockpiten fremfor en stor kabin. Liten tvil om at de har oppnådd sin målsetning.

I cockpiten finner du en stor aktersofa, passasjersofa babord, solseng (som også kan brukes som køye - og som er ekstrautstyr) samt pantry. Kabinen rommer ikke annet enn en dobbeltseng og et bærbart toalett. Med andre ord er 645 Beetle en godværsbåt.

Etter å noen minutters meditasjon over interiøret må vi bare innrømme det: Askeladden har klart å lage en båt som både er vakker, elegant og tidsriktig. Bruk av karbonfiberimitasjoner rundt instrumenteringen, de enkle og stripete tekstilene i kabinen samt de buete formene på vindskjermen og håndrekkene er alle gode eksempler på estetisk sans.

Til tross for at helhetsinntrykket av 645 Beetle var godt skal vi ikke legge skjul på at det samtidig er rom for forbedringer. Blant annet lot de to tørste journalister seg irritere over ikkeeksisterende koppholdere. Et annet bidrag til undertegnedes høye blodtrykk var at de to utfyllingsbenkene til akersofaen ikke var festet, og dermed ikke holdt seg på plass under seilasen. Etter at DinSide påpekte irritasjonsmomentene lovet imidlertid Askeladden bot og bedring. Vanskeligere blir det å gjøre noe med vindskjermen. For en styrmann med høyvokst anatomi blir denne nemlig litt i laveste laget når vedkommende sitter til rors. Men å forhøye vindskjermen betyr samtidig ruinering av designen.

Konklusjon og konkurrenter

Støper man et daycruiserskorg på drøye 20 fot bør man forvente en viss konkurranse. Og det får også Askeladden 645 Beetle.

Størrelsesmessig er Skibsplast 660 ganske lik nyheten fra Bergen. Lik er også prisen: Mens 645 Beetle koster 379.000 kroner med 210-hesteren, må du punge ut med cirka 375.000 kroner for Skibsplast 660 med samme motoren. Tidligere i år testet vi denne båten. Testen av Skibsplast 660 med 4,3L EFI finner du på denne lenken.

Nye Bayliner Capri 212 er også en båt som kan gi 645 Beetle en smule konkurranse. 2001-prisen blir 389.000 kroner, da med 220 hestekrefter. Mer om den nye Capri-båten finner du her.

Selv om Askeladdens nyhet for 2001-sesongen vil møte konkurranse er den utvilsomt et velkomment innslag i daycruiserklassen. Vårt inntrykk er at bergenserne har lyktes godt i å lage en tidsriktig godværsbåt med gode sjøegenskaper, til en pris som er til å leve med. Vi er blitt lovt noen dager med 645 Beetle og den nye dieselmotoren fra MerCruiser så fort sistnevnte ankommer landet - og vi gleder oss allerede…