Fra testloggen

Vi dytter gasspaken i bunn - og venter. Det knatrer iltert fra hekken, men det er ikke før hylet fra turboen begynner å blande seg at farten øker.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Glem imponerende rivstarter ut fra gjestebrygga. For 180 dieselhester er ikke all verden, spesielt ikke når de skal drive 7,08 meter med båt gjennom vannet.

Ikke for det, toppfarten på Askeladden 705 Voyager med MerCruiser sitt 3,6-liters dieselaggregat på 170 hester (på propellakselen) er slett ikke dårlig. For 26 knop lar seg høre, og passer godt med 705 sitt lynne. Men det tar litt tid å komme opp i hastigheten.

Gode sjøegenskaper

Ikke det at det gjør så mye. For ønsker du fart, og adrenalinpumpende akselerasjoner, vurderer du neppe en 705 Voyager. Her handler nemlig livet om komfort. Derfor blir vi heller ikke overrasket over at 705 går mykt i sjøen, og at raske rattbevegelser blir omsatt i en viss dovenhet fra båtens side. Nei, noen sportsbåt er Askeladden 705 Voyager så definitivt ikke.

Likevel er sjøegenskapene bra. Selv ved ekstreme manøvre viser ikke båten tegn til å begynne å hugge, for skroget har et godt grep om bølgene.

Rommelig

Askeladden 705 Voyager er familiebåten, og det er turbåten. En familie på fire vil ikke ha problemer med å overnatte i forpiggen på 705 - selv om det nok ikke blir så mange netter. Her finnes det foruten en sofa også to dobbeltsenger og toalett. I cockpiten er også plassen god, Askeladden har registrert 705 Voyager for åtte personer, og at de vil finne seg godt tilrette er det liten tvil om.

Sitteplassene er mange, samtidig som det er plass å bevege seg på. Den eneste som frister en enslig, eller alt for intim, tilværelse er skipperen. Båten er nemlig utstyrt med en benk på førerplass som er romslig for en, og for trang for to. Mot tilleggsutstyr (5.900 kroner) kan Askeladden levere pilotstol til 705 Voyager.

Uansett til å være en båt som ikke strekker seg lengre enn 7.08 meter er plassutnyttelsen bra.

Skrånende dekk

Familien vil imidlertid sette stor pris på trygghetsfølelsen som 705 Voyager inngir. Ikke bare har den gode sjøegenskaper, den har også høye fribord.

Det vi derimot ikke likte var utformingen av dekket foran vindskjermen, dekket er nemlig skrånende og vanskelig å gå på. Askeladden har imidlertid ikke utstyrt 705 med dollbord. Fordelen er større innvendig plass, og total eliminasjon av faren for at folk som trener på balansegangens kunst skal gå i vannet. Ulempen er naturligvis at det blir litt plundrete og henge på fendere, samtidig som ombordstigning blir vanskeligere. Og akkurat ombordstigningen er et problem på 705 Voyager, nettopp på grunn av båtens høye fribord.

Konklusjon og konkurrenter

Med en pris på 575.500 kroner for Askeladden 705 Voyager havner den i konkurranse med båter som Nidelv 690 Sport og Sea Ray 240 Sundancer.

Med en 2,8-liters MerCruiser forlanger amerikanske Sea Ray 530.000 kroner for sin 240 Sundancer, mens luksuriøse Nidelv forlanger 570.000 kroner for 690 Sport med Volvo Penta KAD 32 P. Ytelsen til denne motoren er 159 Hk på propellakselen.

Uansett, Askeladden 705 Voyager er som en toppmodell skal være. Den byr på god plassutnyttelse og gir eieren båtglede i fleng i form av komfort, og ikke minst trygghetsfølelse. Men glem det sportslige. For på startstreken sammen med Kjell Inge og Bjørn Rune har du ingenting å gjøre. Og hatten? Den vil nok henge hos familien, eller hos ekteparene som vil oppfylle drømmen om egen båt.