Fra testloggen

Gode egenskaper i nesten 40 knop. Varmt og lunt mens vinteren blåser surt utenfor styrhuset. Likevel – ingen er perfekte.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Når du ser en Targa ligge søvnig til kai tenker du neppe på fart og luftige svev. Det gjorde ikke vi heller. Men etter et par timer med Targa 23 måtte vi tenke om igjen.

Motor og sjøegenskaper

La oss fastslå det først som sist: Targa 23 er ingen sinke. Med 560 hestekrefter, i form av Volvo Pentas DPX 600, er båten kapabel for langt over 50 knop. Båten vi testet var imidlertid motorisert med fornuftige KAD 43. Toppfarten de 218 hestekreftene klarte å piske opp endte på 37,7 knop.

Nærmer man seg 40 knop i en 23-foter, er farten svært merkbar. Men Targa 23 tålte hastigheten på en forbilledlig måte. Da vi møtte Skagerrak dro vi av en smule på gassen og la skuta i rett under 30 knop. Havet var i godt humør, men likevel; mens skroget på 2.300 kilo duvet behagelig i bølgene fastslo vi faktum en gang for alle – Targa 23 har sjøegenskaper utenom det vanlige. Med positivt fortegn.

Som nevnt hadde testbåten en KAD 43 fra Volvo Penta jobbende i hekken. Det kostet oss ikke store anstrengelsene å konstatere at motorvalget var vellykket. Dieselmotoren gir Targa 23 en akseptabel toppfart, samtidig som forbruket holdes nede. Og i motsetning til mange andre dieselmotoriseringer sørger KAD 43 også for at det skummer litt for baugen under akselerasjon. Volvo Penta-motoren blir nemlig pisket i gang av en kompressor, før turboeffekten setter inn ved et høyere turtall.

Plass og innredning

Targa 23 er innredet med midtstilt styrhus, med fri passasje rundt. Både forut og akter er dekket rommelig med flere sitteplasser. Forut kan du dessuten rigge opp et spisebord for fire personer. Akter finner du en nedfellbar benk samt en diger badeplattform.

Av klimatiske årsaker var dekket intet blivende sted testdagen. Når gradestokken kryper nedover blåmerkingen, er et varmt og lunt styrhus det naturlige oppholdsrom. Bak instrumenteringen finner du to gode stoler. Aktenfor styreposisjonen er det montert en oppvippbar sofa. Under denne fører et par trinn ned til to ”soveplasser”.

Ordet fortjener sine anførselstegn. For køyene befinner seg i standsmessig forstand lysår fra sengen hjemme. Vel, man kan kanskje sove på disse trange benkene, men tilrådelig er det ikke.

Til tross for at interiøret i Targa 23 er svært funksjonelt (sett bort fra de ryggskadelige køyene) bet vi oss fort merke i at det ikke fantes noe sted å plassere mineralvannflasken. Enten måtte vi holde den i hånden, eller la den slenge veggimellom på dørken. Ingen fanesak, men utvilsomt irriterende.

Konklusjon og konkurrenter

Hvilke båter skal vi definere som konkurrenter til Targa 23? Ikke et enkelt spørsmål å besvare, for finnen er visselig noe for seg selv. Flere båter, som Jeanneus Merry Fisher 750, NB 750, Minor 770 og Viknes 770 Combi, er bygd på tilnærmet samme konsept. Likevel kan ingen konkurrere med fartspotensialet til Targa.

Targa 23, med KAD 43, koster i dag 721.000 kroner. Mange av alternativene er billigere. Likevel; er du på jakt etter en hurtiggående og sjødyktig flerbruksbåt, som kan brukes vinter som vår, er Targa 23 en båt du bør vurdere. Etter noen runder på fjorden vil du raskt forstå hvorfor.