NYE REGLER: Fra og med fredag 8. februar gjelder nye regler for periodisk kjøretøykontroll (PKK/EU-kontroll), Illustrasjonen er fra da Dinside og Autofil var med Vegdirektoratets Torbjørn Seljevoll og Jan Robert Halvorsen (t.h.) på sjekkrunde av EU-kontroller i Oslo. Her fra Tåsen Bilverksted, for å sjekke jobben Ståle Etland gjorde med en bil. Foto: Bjørn Langsem
NYE REGLER: Fra og med fredag 8. februar gjelder nye regler for periodisk kjøretøykontroll (PKK/EU-kontroll), Illustrasjonen er fra da Dinside og Autofil var med Vegdirektoratets Torbjørn Seljevoll og Jan Robert Halvorsen (t.h.) på sjekkrunde av EU-kontroller i Oslo. Her fra Tåsen Bilverksted, for å sjekke jobben Ståle Etland gjorde med en bil. Foto: Bjørn LangsemVis mer

Nye regler EU-kontroll

Fra i morgen blir EU-kontrollen mye dyrere

Prisen for periodisk kjøretøykontroll kan øke med oppimot det dobbelte.

Hvert år gjennomføres det i Norge over to millioner periodiske kjøretøykontroller - eller EU-kontroller, som folk flest kaller dem her til lands.

Fra og med fredag 8.februar gjelder det nye regler for disse. Den største endringen for deg som personbil-eier skal bli økt fleksibilitet - og trolig mye høyere pris.

- Bileiere får større fleksibilitet, ved at de kan gjennomføre EU-kontrollen når det passer for dem, forklarer avdelingsdirektør Henning Harsem i Statens vegvesen i en pressemelding.

Sender påminnelse

Før var det nemlig slik at siste siffer bestemte når bilen skulle inn på kontroll. Den nye kontroll-fristen bestemmes av dato for førstegangs-registrering og siste godkjente EU-kontroll, uavhengig av tallene i registreringsnummeret ditt.

Nå kan du altså velge selv hvilket tidspunkt du vil utføre kontrollen, så lenge bilen blir godkjent før fristen.

- Statens vegvesen kommer til å sende deg et påminnelses-brev om EU-kontroll, to måneder før fristen går ut, opplyser Harsem.

Dobbelt så dyrt?

Mens det fram til og med i dag kun har vært krav til virksomheten som utfører kontrollen, blir det nå nye krav om en egen opplæring og personlig godkjenning av nye kontrollører og tekniske ledere.

Det er snakk om ni timer teori og 14 timer praktisk opplæring. Det vil koste verkstedet 10.000 kroner per person, i tillegg til tapt arbeidsinntekt.

Målet er å gi bedre, likere og mer trafikksikre kontroller. For dem som allerede jobber som kontrollører og tekniske ledere i dag vil det bli en egen overgangsordning.

Da EU tidligere innførte nye og strengere regler, hvor antall sjekkpunkt i kontrollen økte fra 85 til om lag 150, økt verkstedenes tidsforbruk - og pris. Det som den gang kostet 500 kroner doblet seg til oppimot 1000 kroner.

Når EU-kontrollene nå krever enda større ressurser fra verkstedene, vil prisen etter alt å dømme bli enda høyere. Ifølge ansvarlig for kjøretøy-kontrollen i NAF, Jarl Tyldum, har aktører i bransjen tidligere antydet at prisen for EU-kontroll kan doble seg.

– For oss i NAF, som er en av de store, profesjonelle aktørene og gjennomfører rundt 100.000 EU-kontroller i året, går nok dette greit. For små verksteder kan kostnaden bli så stor at de kutter ut EU-kontrollene, sa Tyldum til Dinside før jul.

I en ny uttalelse til Dinside i dag, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal at prisene ikke vil doble seg.

- Det blir en økning, men jeg tror nok det ikke blir på mer enn noen få hundrelapper. Det viktigste er imidlertid at kvaliteten på kontrollene blir bedre, sier han.

Gradvis innfasing

Den kontrollfristen du har i dag gjelder imidlertid inntil du har gjennomført neste EU-kontroll.

Den nye ordningen vil fases inn etter hvert som bilene er til kontroll. Det er ikke slik at alle biler plutselig får ny frist i februar.

- Den kontrollfristen du har ved overgangen gjelder til du har gjennomført en ny kontroll. Deretter får du en ny frist basert på den datoen du utfører hovedkontrollen, utdyper Henning Harsem.

Kontrollintervallene forblir de samme som i dag. Det vil si at personbiler stort sett skal inn første gang etter fire år og deretter annethvert år, mens kjøretøy over 7500 kg skal inn én gang i året.

Må holde datoen

Den nye kontrollfristen er endelig. Det betyr at bilen din må være godkjent innen fristen du har fått.

Beregn derfor nok tid til å få gjennomført hovedkontroll, rette eventuelle mangler og få utført etterkontroll. Overholder du ikke fristen for EU-kontroll kan bilen bli avskiltet, hvis du møter Vegvesenet, politiet eller Tolletaten langs veien.

Derfor er det lurt å sjekke kontroll-fristen for din bilen. Du finner den enten på kontrollseddelen du fikk utlevert ved forrige EU-kontroll eller på Vegvesenets nettsider for EU-kontroll.

På dagen for omlegging vil det ikke være mulig å få gjennomfør PKK noen steder.

- Omlegging av systemene våre innebærer at verkstedene ikke kan utføre EU-kontroll fredag 8. februar, men dette vil i liten grad påvirke bileiere, sier Harsem.