Elbilen Polestar 2 i Genève

Fra 390.000 kroner for konkurrenten til Tesla Model 3

Etter avdukingen 27. februar viser nå Volvo-avleggeren sin første elbil, som skal komme i produksjon allerede i løpet av året, for publikum i Genève.

Vi tar en nærmere kikk på Polestar, på Bilmessen i Genève 2019 Vis mer Vis mer

27. februar ble det som kan bli en storselgende elbil til neste år avduket, nemlig Polestar 2, den første 100 prosent batterielektriske bilen fra Volvo-datterselskapet Polestar.

Den får en batteripakke på 78 kWt og en rekkevidde på opp mot 50 mil, med to elmotorer som yter 408 hestekrefter.

Bilen blir nå vist for publikum på bilutstillingen i Genève. Polestar 2 er en kombi-sedan med stor bakluke og i størrelsesorden som Tesla Model 3.

FAMILIELIKHET: At Polestar er et datterselskap av Volvo, kan man gjette utfra eksteriøret på Polestar 2. Foto: Jamieson Pothecary
FAMILIELIKHET: At Polestar er et datterselskap av Volvo, kan man gjette utfra eksteriøret på Polestar 2. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Startet med hybrid

Polestar var tidligere motorsport- og høy-ytelses tuningdivisjonen til Volvo, men ble skilt ut som eget merke for å utvikle egne elektrifiserte biler, uten å fornekte et visst slektskap med Volvo.

Den første Polestar-bilen, logisk nok kalt Polestar 1, ble vist i fjor og er en høy-ytelses hybridbil med lang rekkevidde på bare strøm (150 kilometer oppgitt), og mye krefter (600 hestekrefter). Pris: Cirka 1,4 millioner kroner.

ELEKTRIFISERT GT: Polestar 1 ble avslørt i fjor. Foto: Polestar
ELEKTRIFISERT GT: Polestar 1 ble avslørt i fjor. Foto: Polestar Vis mer

Blir volumprodusent

Den eksklusive GT-en blir ikke produsert i store volum, og elbilen Polestar 2 blir den første modellen som skal produseres i større antall og til en pris overkommelig for langt flere.

Produsenten vil for øvrig fra og med denne modellen konsentrere seg om batterielektriske biler og mye tyder på at Polestar 1 blir første og eneste hybrid.

Det er allerede annonsert en neste elektrisk modell fra merket, ved navn - ikke overraskende - Polestar 3.

Jobber også for Volvo

Den foreløpig bare såvidt eksisterende produsenten fortsetter også med aktiviteter for moderselskapet Volvo, og bidrar med teknologi og ekspertise med henblikk på å gi bilene skarpere og mer engasjerende kjøreegenskaper. Et eksempel på det er den hye Volvo S60 T8 Polestar Engineered.

Polestar tilbyr også programvareoppgraderinger for Volvo-modeller.

Først til Oslo

Verdens første «Polestar Space», altså deres første presentasjonslokale, er i Øvre Slottsgate 7 i Oslo.

Den norske satsingen vil bli ledet av Thomas Andresen, som tidligere var produktsjef hos Volvo.