Fra 100 til 0 på 30 meter

Fra 100 til 0 på 30 meter

Bremser er ikke lenger hva det var. Nå er både understell og dekk med i prosessen som skal føre til at bilen stopper - og resultatene er oppsiktsvekkende.

Publisert

Du har sikkert opplevd det. Den kvalmende følelsen av å komme til kort - eller retter sagt å komme litt for langt. Akkurat så langt at lyden av metall som bøyes, og glass som knuser overdøver radiokåseriet.

For selv om bilen som greier å stoppe på 30 meter fra 100 kilometer i timen neppe kommer til å utrydde ulykkene med verdens enkleste skyldfordeling, kan den meget vel komme til å redusere dem.

Revolusjonerende

Å greie å redusere bremselengden fra snaue 40 til 30 meter på en mellomklassebil er revolusjonerende, hittil er det bare rendyrkete løpsbiler med brede sliks-dekk som har greid å bremse tilsvarende raskt.

Hemmeligheten er naturlig nok ny teknologi, og slett ikke bare det faktum at bremsene har blitt bedre. For bremsing dreier seg om friksjon med underlaget, og da har dekk så vel som fjæring en viktig rolle.

Sensor i dekket

Derfor har Continental utviklet dekk med en innebygget sensor i dekkets sider. På den måten kan dekket og bilens ABS-system utveksle informasjon om hvor mye mer dekket tåler av bremsekraft før det slipper taket i vegbanen.

Men superdekk hjelper ikke dersom man ikke greier å holde dekkene på jorden. Derfor spiller også hjulopphengningen en viktig rolle. Støtdempere som kontinuerlig justerer trykket sørger for at optimal friksjon - og dermed bremsekraft - overføres til underlaget. Disse tingene kombinert med elektrohydrauliske bremser, hvis fordel ligger i at maksimalt bremsetrykk er tilgjengelig i det øyeblikket foten legges på pedalen, er altså hemmeligheten bak hvordan en Volkswagen Golf kan stoppe på tretti meter fra 100 kilometer i timen.

40 kilometer i timen

Foreløpig finnes det bare en slik Golf i verden, og foreløpig er det hele et forsøksprosjekt - og foreløpig greier bare bilen å stoppe på de 30 meterne når bilen kjører rett frem. I sving går det ikke. Og komforten er ikke like god i denne Golfen som i andre Golfer.

Det vil med andre ord ta litt tid før vi ser de aller første bilene ute i trafikken som stopper på 30 meter fra 100 kilometer i timen. Vi må likevel neppe veldig langt inn i fremtiden, før gatebiler stopper som racerbiler.

Derfor kan du like gjerne begynne å trene på å holde avstand til forankjørende med det samme. For gjør du ikke det, og du skulle ha en bil foran deg som klarer å stoppe på tretti meter, treffer du vedkommendes hekk i omlag 40 kilometer i timen dersom du har konvensjonelle bremser.

Relaterte artikler

  • MB: Kjappere bremser

  • Stans raskere
  • Mer om

    Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer