MOT STRØMMEN: Salget av ladbare hybrider raste i juli - men ikke for Audi Q7 e-tron, som i stor grad beholder sin prisfordel takket være lang rekkevidde på strøm. Med 139 eksemplarer i juli, ble det mer enn en dobling fra juli i fjor. Foto: Fred Magne Skillebæk
MOT STRØMMEN: Salget av ladbare hybrider raste i juli - men ikke for Audi Q7 e-tron, som i stor grad beholder sin prisfordel takket være lang rekkevidde på strøm. Med 139 eksemplarer i juli, ble det mer enn en dobling fra juli i fjor. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Bilsalget i juli 2018

Fossilbilenes sommerrevansj

Andelen ladbare biler falt markant i juli.

Salgstallene for nybilmarkedet, slik de er uttrykt gjennom registreringsstatistikken fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), er på plass og viser at også bilsalget til en viss grad tok sommerferie.

Topp 20 i juli - bilmodeller:

1Nissan Leaf980
2Volkswagen Golf537
3Toyota Yaris334
4BMW i3284
5Skoda Octavia277
6Toyota Rav4270
7Volkswagen T-Roc259
8Mitsubishi Outlander244
9Audi A3242
10Toyota C-HR239
11Volkswagen Passat234
12Hyundai Ioniq199
13Toyota Auris181
14Mazda CX-5168
15Volkswagen Tiguan168
16BMW 2-serie154
17Skoda Kodiaq149
18Audi Q7140
19Peugeot 3008131
20Subaru XV123

I juli ble det nemlig bare registrert 9611 nye personbiler, 1865 færre enn i juli 2017. Det er en nedgang på 16,3 prosent fra tilsvarende måned i fjor.

Dessuten var det én registreringsdag mer i juli i år, så fallet målt i daglig gjennomsnitt var på over 20 prosent. Faktisk må vi helt tilbake til finanskrisens dager i 2009 for å finne en lavere registreringstakt enn i måneden vi har lagt bak oss.

LAVESTE SIDEN 2009: Dette bildet ble tatt forrige gang salgstakten for nye biler var like lav som nå - for ni år siden. Foto: John T. Pedersen/Dagbladet
LAVESTE SIDEN 2009: Dette bildet ble tatt forrige gang salgstakten for nye biler var like lav som nå - for ni år siden. Foto: John T. Pedersen/Dagbladet Vis mer

I hvor stor grad det er varmen og det fantastiske været som har holdt folket ute av bilforhandlernes lokaler, gjenstår å se når sommerstatus kan gjøres opp uti september.

Men en faktor som utvilsomt spilte inn, er at en rekke ladbare hybrider mistet noe av avgiftsfordelene de hadde hatt til da.

Dermed falt også andelen såkalte plug-in hybrider fra 4000 biler og 25 prosent markedsandel i juni, til under 1500 biler og 15 prosent i juli. Bare Audi A3 og Q7 samt BMW 3-serie og Porsche Cayenne økte fra samme måned i fjor i denne kategorien.

Svakere ladbart generelt

Elbilsalget holder seg høyt, men også disse hadde en litt svakere måned i juli og gjorde at andelen ladbare biler totalt kom under 40 prosent igjen.

Det ble registrert 2293 nye elbiler, en oppgang på 25,7 prosent fra juli 2017. 23,9 prosent markedsandel blant personbilene i juli er likevel svakere enn de over 25 prosentene i juni og 26 prosent hittil i år. Vi kan altså snakke om en viss grad av revansj for fossilbilene i juli i forhold til årets foregående måneder.

Seks av de såkalte nullutslippsbilene var for øvrig hydrogenbiler - én Toyota Mirai og fem Hyundai Nexo.

ALTERNATIV NYKOMMER: De første fem eksemplarene av den nye hydrogen-SUV-en, Hyundai Nexo (bildet), ble registrert i juli. Foto: Knut Moberg
ALTERNATIV NYKOMMER: De første fem eksemplarene av den nye hydrogen-SUV-en, Hyundai Nexo (bildet), ble registrert i juli. Foto: Knut Moberg Vis mer

Angående elbiler er det litt viktig å se på parallellimporten, da det tas mange så å si nye elbiler inn til landet utenom importørenes vanlige kanaler. Således ble det bruktimportert 808 elbiler i juli. Det er 286 flere enn i juli 2017 - en økning på 55 prosent. De tre mest bruktimporterte elbilene er Kia Soul Electric, Nissan Leaf og VW e-Golf, foran BMW i3 og Hyundai Ioniq.

Totalt ble det dermed førstegangsregistrert (nye og bruktimporterte) 3101 elbiler i juli, 32 prosent opp fra juli 2017.

Førstegangsregistrerte elbiler i juli og etter 7 måneder:

Nye og parallellimporterte

Modell juli 2018 hittil i 2018
1. Nissan Leaf12318566
2. Volkswagen e-Golf5204353
3. BMW i33413396
4. Kia Soul Electric2992959
5. Tesla Model X442243
6. Tesla Model S261910
7. Renault Zoe661450
8. Hyundai Ioniq Electric2261537
9. Opel Ampera-e93529
10. Volkswagen e-up!42376
11. Fiat e50027309
12. Nissan e-NV20048213
13. Peugeot iOn14151
14. Ford Focus10116
15. Mitsubishi I-MiEV16116
16. Mercedes-Benz B-klasse12115
17. Chevrolet Bolt1699
18. Citroen C-Zero588
19. Smart ForTwo1385
20. Peugeot Partner1250
21. Toyota Rav4 EV539
22. Smart ForFour030
23. Citroen Berlingo727
24. Hyundai Kona Electric319
25. Jaguar I-Pace12
26. Chevrolet Spark EV13

Diesel over 20 prosent igjen

Fordelingen av nybilsalget etter drivlinje var for øvrig som følger i juli: Bensinbiler ledet an med 27 prosent andel, deretter fulgte de nevnte elbilene med 23,8, diesel fulgte med 21,2 prosent (under 15 prosent i juni), foran de ladbare hybridene (15,1 prosent) og hybridene (12,8 prosent).

Topp ti diesel etter 7 måneder i 2018

1. Skoda Octavia1216
2. Volkswagen Tiguan741
3. Skoda Kodiaq677
4. Mazda CX-5594
5. Volvo V90540
6. BMW X1537
7. Ford Mondeo532
8. Ford Kuga526
9. Skoda Superb474
10. Peugeot 5008 SUV453

De vanlige hybridene har hatt nedgang fra i fjor både i juli (ned 30 prosent) og hittil i år (ned 19 prosent fra i fjor). Denne kategorien domineres av Toyota, som står for 85 prosent av hybridregistreringene og dermed naturlig nok lider under svakket salg. Toyota er for øvrig ned 31 prosent i juli og må gi fra seg andreplassen på registreringsstatistikken bak Volkswagen, til Nissan. Hittil i år er nedgangen for Toyota på 16 prosent.

Jevnt over gjennomføres for øvrig under halvparten av nybilkjøpene av privatpersoner. Den såkalte næringsandelen av personbilsalget i juli var 52,3 prosent; det er 2,0 prosent høyere enn i juli 2017. Næringsandelen av personbilsalget inkluderer også privatleasing, og økningen i næringsandelen skyldes i stor grad økningen i nettopp privatleasing.

Bilmerkenes topp 20 etter 7 måneder

Merke Juli -18 Hittil 2018 Endring
TOTALT961186.356-3,5 %
1. Volkswagen151911.664-9,5 %
2. Toyota11129022-16,2 %
3. Nissan11577940+79 %
4. BMW5997277-5,1 %
5. Volvo4116599+6,4 %
6. Skoda6604463-16,8 %
7. Mercedes-Benz2744333-33,4 %
8. Tesla644110+63,1 %
9. Ford3143467-14,2 %
10. Audi6013405-18,2 %
11. Peugeot3323268+7,1 %
12. Mitsubishi3172662+0,5 %
13. Kia2912647+3,9 %
14. Mazda3182341-12,4 %
15. Hyundai3032294+5,4 %
16. Opel2731997-14,4 %
17. Renault1511908-15,9 %
18. Suzuki1411527-24,1 %
19. Citroen1301149-14,8 %
20. Subaru2111069+9,2 %

_______________________________________________________________________________