DYRT: Med en årlig utgift på nesten 100.000 kroner for en ny bil, er det nå mange som vurderer bruktbil eller privat-leie som et alternativ. Foto: Rune Korsvoll
DYRT: Med en årlig utgift på nesten 100.000 kroner for en ny bil, er det nå mange som vurderer bruktbil eller privat-leie som et alternativ. Foto: Rune KorsvollVis mer

Så mye koster det å eie bil

Fossilbil har blitt så dyrt å eie at NAF er klar i sin anbefaling

Det koster nesten 100.000 i året å eie en bil til 400.000 kroner. Den aller største utgiften merker du ikke før du skal selge den.

Mange tror kostnaden ved å eie en bil begrenser seg til den ukentlige fyllingen av tanken og en service i ny og ne.

I virkeligheten består bilholdet av langt flere utgiftsposter, der verditapet er den klart største. Til daglig er denne kostnaden usynlig, siden den først blir en utgift den dagen bilen skal byttes ut.

Da slår den til gjengjeld inn som en veldig stor utgift. Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), har regnet ut hva det koster deg å eie biler i forskjellige prisklasser.

Verditap på 40.000

Kjøper du en helt ny bil til i overkant av 400.000 kroner, som er en helt vanlig familiebil, koster den deg hele 97.540 kroner i året å eie.

Den største utgiftsposten er avskrivning eller verditap, som beløper seg til 39.286 kroner i året.

Bensin utgjør 13.067 kroner i dette eksempelet. OFV har brukt en bensinpris på 15,02 kroner per liter, som var snittprisen i januar 2018. Den har imidlertid steget en del de siste månedene. Renter av bundet kapital er beregnet til 12.120 kroner i året.

SKJULTE KOSTNADER: - Verditapet er den største posten i bilregnskapet, ifølge Jan Petter Røssevold i OFV. Foto: Håkon Bonafede
SKJULTE KOSTNADER: - Verditapet er den største posten i bilregnskapet, ifølge Jan Petter Røssevold i OFV. Foto: Håkon Bonafede Vis mer

- De årlige kostnadene for bilhold har totalt sett økt litt fra 2017 til 2018. Dette er andre året på rad at vi ser en økning, sier markedssjef Jan Petter Røssevold i OFV.

Nederst i saken kan du se tabellen som viser hele regnestykket til OFV.

Høyere verditap

Røssevold forklarer at det er avskrivningen - verditapet på bilen - som står for den største andelen av kostnadene på nye biler.

- Vi ser at avskrivningen øker når det gjelder bilens pris. Dette skyldes trolig større usikkerhet i forbindelse med beregning av restverdier for bensin- og dieselbiler, i et marked der elbiler stadig får større innpass, forklarer han.

- Det skyldes nok også at drivstoffkostnadene øker, til tross for at forbruket på nye biler har blitt redusert. Det er på grunn av økte drivstoffpriser, sier Røssevold.

Priseksempler bilkostnader

Bil Nybilpris Årlig utgift
Familiebil (bensin)400.000,-97.663,-
Familiebil (diesel)400.000,-94.604,-
Rimelig bil185.000,-59.124,-
Svært dyr bil795.000,-161.000,-

Diesel billigere

Ifølge OFV er det noe billigere å eie en dieselbil, enn en bensinbil. Mens bensinbilen til 400.000 kroner koster deg 97.663 kroner i året, vil en tilsvarende dieselbil koste deg 94.604 kroner årlig.

Kjøper du en svært rimelig bil, med nypris 185.000 kroner, slipper du unna med 59.124 kroner i året, med de samme forutsetningene. Kjøper du derimot en dyr bil, som koster 795.000 kroner, kan du se for deg en årlig utgift på nesten 161.000 kroner i året.

NAF: - Kjøp elbil

Også i Norges Automobil-Forbund (NAF) stadfester de at det har blitt dyrere å eie fossildrevne biler det siste året.

- Til tross for at bilavgiftene har blitt lavere og familiebiler billigere de siste årene, stiger kostnadene. Verdifallet er som alltid den store kostnaden ved bilen, men fra i fjor til i år har også økte drivstoffpriser og bompenger gjort bilholdet dyrere, slår kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal fast.

BILLIG ELBIL: – Bil en en stor utgiftspost i familiebudsjettet, men bor du sentralt så kan kjøp av elbil gjøre bilholdet betydelig billigere, sier Nils Sødal, kommunikasjonsrådgiver i NAF. Foto: NAF
BILLIG ELBIL: – Bil en en stor utgiftspost i familiebudsjettet, men bor du sentralt så kan kjøp av elbil gjøre bilholdet betydelig billigere, sier Nils Sødal, kommunikasjonsrådgiver i NAF. Foto: NAF Vis mer

- OFV skal komme med en tilsvarende beregning for elbiler og hybrider. Den er vi spente på. Også for disse biltypene er det usikkerhet med tanke på verdien i årene fremover, legger han til.

Sødal understreker at bil er en betydelig utgiftspost i familieøkonomien uansett, men foreslår at de som bor i storbyområdene eller i områder med mye bompenger, bør investere i elbil.

- Strøm er et svært billig drivstoff i Norge, mens bompengeutgiftene blir langt lavere, selv i de byene der det innføres. Også service og vedlikehold på en elbil er enklere og rimeligere enn en bensin- eller dieselbil, sier kommunikasjonsrådgiveren.

- Rekkevidden er dessuten blitt så bra på nyere elbiler at de fleste kan klare seg med dette i hverdagen. Begrensningene til elbil per i dag er modellutvalget, med tanke på folk som har behov for stor bil som kan trekke henger.

Den årlige utgiften vil selvfølgelig variere noe fra bileier til bileier, alt etter kjørelengde, forsikringsforhold, bensinforbruk, bompenger og så videre. Ved å bruke eksemplet nedenfor, kan du lett sette opp ditt eget regnestykke.

Eksempel på bilholdkostnader

Post Årlig kostnad
Avskrivning pr. år39.286,-
Renter av bundet kapital12.120,-
Forsikring ansvar (70% bonus)2.648,-
Forsikring kasko (70% bonus)6.659,-
Trafikkforsikringsavgift2.820,-
Vedlikehold5.286,-
Bensin13.067,-
Olje1.398,-
Dekk3.669,-
Service og reparasjoner7.722,-
Bompenger2.865,-
Sum kostnader97.540,-

Bilens verdi ny: 404.000,-. Årlig kjørelengde: 15.000 km. Avskrivningstid: 8 år. Restverdi etter avskrivning: 80.800,-. Bensinforbruk 0,58 l/mil. Kilde: OFV