STORE FORVENTNINGER: Ladbare biler er langt mer populære i Norge enn i andre europeiske land, og importørene jobber for å få inn så mange av disse som mulig til det norske markedet, som resulterer i ventelister på en god del bilmodeller og store forventninger til leveringsvolumene på disse bilene. Foto: Fredrik Varfjell/NTB Scanpix.
STORE FORVENTNINGER: Ladbare biler er langt mer populære i Norge enn i andre europeiske land, og importørene jobber for å få inn så mange av disse som mulig til det norske markedet, som resulterer i ventelister på en god del bilmodeller og store forventninger til leveringsvolumene på disse bilene. Foto: Fredrik Varfjell/NTB Scanpix.Vis mer

Bilåret 2019

Forventer at det selges 150.000 personbiler i år

Det er ladbare biler som vil utgjøre mesteparten av salget, mens bensin- og dieselbiler vil ha en nedgang, spår bilimportørene.

Første arbeidsdag i år kunne Bilimportørenes Landsforening (BIL) presentere hvordan importørene selv forventer at bilåret 2019 vil se ut.

De tror det blir solgt om lag 150.000 personbiler i år, som er omtrent likt fjorårets bilsalg, men drivlinjeandelene endres stadig. Bransjens egne prognoser sier, blant annet, at 60 prosent av de solgte bilene i år kommer til å være ladbare.

- Medlemmene våre spår, ikke overraskende, at elektrifiseringen kommer til å tilta også i år. Det skyldes ikke minst mange nylanseringer av både helelektriske biler og nye, ladbare hybrider med vesentlig lengre rekkevidde enn det som har vært vanlig tidligere, sier direktør Erik Andresen i en pressemelding.

Lenger ned i saken ser du BILs prognoser i tabeller.

Elektrisk opp, bensin og diesel ned

Ladbare biler er langt mer populære i Norge enn i andre europeiske land. Importørene jobber derfor for å få inn så mange av disse bilene som mulig på det norske markedet.

Flere av de ladbare bilmodellene har lange ventelister, og det er knyttet store forventninger til leveringsvolumene på disse bilene.

- En del ladbare biler, særlig helelektriske biler, produseres i et begrenset volum. Derfor har det blitt ventelister på en god del av disse, sier Andresen i BIL.

Importørene av ladbare biler ønsker, naturlig nok, å få tak i biler til alle så fort som mulig, men Norge er et lite land i den store sammenhengen, og vi har ikke all verdens påvirkning på produksjonen av biler ved de store fabrikkene, legger Andersen til.

Når det gjelder salget av ikke-ladbare hybrider, spår importørene at det kommer til å ligge nokså stabilt, mens bensin- og dieselbilandelen kommer til å falle med rundt 15 prosentpoeng sammenlignet med i fjor.

Men, utvalget av bensin- og dieselbiler er mye større enn for ladbare biler, understreker Andersen. Det vil si at det finnes flere modellvarianter, størrelser og, ikke minst, biler med firehjulstrekk, god plass og tilhengerfeste å velge mellom. Derfor er de et naturlig valg for mange kunder fortsatt.

Moderne forbrenningsmotorer har dessuten ofte et langt lavere forbruk enn selv motorer som bare er noen få år gamle, ifølge BIL.

Elbilforeningen er enig

Prognosene til BIL er i tråd med Norsk Elbilforenings anslag på 70.000 til 75.000 førstegangsregistrerte elbiler i 2019.

- Med totalt 150.000 nye personbiler, kan vi nå utrolige 50 prosent markedsandel for rene elbiler i år, og bare med ventelistene på minst 35.000 elbiler, er vi kommet langt på vei allerede, sier kommuniksjonsleder Petter Haugneland til Dinside.no.

Da er vi i rute med regjeringens mål om 100 prosent markedsandel for nullutslippsbiler innen 2025, legger han til.

Flere elbilutfordringer

Men, Elbilforeningen understreker at målet ikke kan oppnås av seg selv. De ser at elbildene fortsatt er helt avhengige av fordeler for å oppveie usikkerheten folk har til ny teknologi og lading, begrenset rekkevidde og modellutvalg.

- Når enkelte lokale myndigheter nå begynner å fase inn bompenger også for elbiler, er effekten av dette er høyst usikker i og med at vi vet gratis bompassering har vært den viktigste fordelen for å overbevise så mange til å bytte til elbil så langt, sier Haugneland.

I 2019 må det bygges ut massivt med hurtigladestasjoner i hele landet, også i distriktet, ifølge kommunikasjonslederen. Behovet vil trolig være over tusen nye hurtigladere i året, i tillegg til å ta igjen etterslepet fra tidligere.

Per i dag er det rundt 1.600 hurtigladere i Norge. Med opp mot 300.000 elbiler innen utgangen av 2019, vil behovet trolig være 3.000 hurtigladere totalt.

- Myndighetene må sørge for at alle borettslag og sameier blir ladeklare slik at også de som bor i leilighet har mulighet til å bytte til elbil, sier Haugneland.

Bilprodusentene må få opp produksjonsvolumet for å hindre lange ventelister, slik vi har i Norge nå, påpeker Elbilforeningen. Modellutvalget må bli bedre, særlig for større familieelbiler med lengre rekkevidde til en folkelig pris.

Tror 2019 blir like tøft som 2018

Norges Automobil-forbund (NAF) mener alt tyder på at 2019 blir minst like vanskelig for nybilkjøperne som 2018 var.

Vi er fortsatt inne i en brytningstid der usikkerheten om hva som er lurt å kjøpe er stor. Økte bompenger i byene og klimamålene som er satt, tilsier at det er elbil som gjelder. Men fortsatt er modellutvalget begrenset og nyhetene som kommer har lange ventelister, skriver NAF i en pressemelding.

Prognosene sier at nær halvparten av bilene som skal selges nye i 2019 blir elbiler. Samtidig står 40.000 på ventelister, og det blir fort flere når nye ventelister åpner.

- Spørsmålet er om bransjen kan levere rundt 70.000 elbiler i år. Det legges opp til å selge biler som fortsatt ikke finnes, og forbrukerne går et uoversiktlig år i møte, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Tallenes tale

Her ser du prognosene for bilsalget i 2019, slik Bilimportørenes Landsforening ser dem:

Totalmarked 2019 Antall
Personbiler150 000
Varebiler (<3,5 tonn)36 000
Lastebiler (>16 tonn)5000
Busser1800

Og, her er forventningene til fordelingen av biltyper i salget, sammenlignet med faktiske salgstall fra i fjor:

Drivlinjeandeler for personbil Prognose 2019 Faktisk salg 2018*
Bensin15 %22 %
Diesel10 %18 %
Elektrisk45 %31 %
Hybrid11 %11 %
Ladbar hybrid19 %18 %
Hydrogen0,10 %0 %

*Faktisk salg fra fjoråret er oppgitt for andeler per 16. desember 2018.