Forvandlingens kunst

Den nye Toyota Corolla blir større, mer eksklusiv og mer praktisk enn forgjengeren. Men vi må smøre oss med tålmodighet, bilen vises nemlig ikke før i september - på bilutstillingen i Frankfurt (IAA).

Forvandlingens kunst
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Toyota har alltid figurert høyt oppe på salgstatistikkene her hjemme, en posisjon de neppe mister med introduksjonen av neste generasjon Toyota Corolla når den lanseres i Norge på nyåret 2002.

For den nye Corolla blir ikke bare større enn den forrige utgaven, den blir også mer praktisk og ikke så lite mer eksklusiv.

Corolla Verso

Foreløpig er det knyttet stor usikkerhet til bilens endelige spesifikasjoner, men det er klart at Corolla vil bli lansert som tre- og femdørs kombi, sedan og som en stor stasjonsvogn - Verso. Etter alt å dømme vil disse også dukke opp i Norge.

Sammenliknet med forrige utgave av Corolla, blir den nye lengre og får lengre akselavstand. For mens den forrige målte 4,10 meter fra støtfanger til støtfanger, måler den nye 4,39 meter. Samtidig er akselavstanden økt med 13 centimeter, til 2.60 meter.

Forvandlingens kunst

Praktiske løsninger

Dermed er det klart at nye Corolla blir rommeligere enn modellen den erstatter. Men den blir også mer praktisk. Corolla Verso får - på samme måte som på Saab 9-5 og BMW 5-serie Touring - et gulv som kan draes ut for å lette ut- og innlasting. I tillegg vil baksetene forsvinne i gulvet når du legger dem ned, og bilen vil bli utstyrt med diverse holdere for fritidsutstyr.

Corolla kombi vil dessuten få et passasjersete foran hvor ryggen kan foldes ned. Dermed kan lange gjenstander fraktes uten problemer, og skulle du finne på å spise lunsj i bilen kan setet også brukes som bord når det er nedslått.

Forvandlingens kunst

190 hester

Under panseret på nye Corolla vil det skjule seg bensinmotorer fra 1,4 liter og 97 hestekrefter til en sinna 2,0-liter med 190 hester. En common-rail dieselmotor vil også være tilgjengelig på Corolla, etter alt å dømme med et slagvolum på 2 liter og en ytelse på 110 hestekrefter.

I tillegg til å bli tilbudt i utstyrsvariantene Linea Sol, Terra og Luna kommer Corolla i en T-sport versjon. Men de effekthungrige må belage seg på å vente, for Corolla i sin sportsligste form kommer ikke før godt uti 2002.

For ordens skyld: Bildene vi viser er av den japanske utgaven, når bilen kommer til Norge er det trolig at den vil være endret i enkelte detaljer.

Relaterte artikler

  • Er Toyota Matrix Corolla Verso?