Kjøpte Bugatti Chiron med farens kredittkort

Fortvilet over bil­avgift på 6 millioner

Sønnen til en kinesisk forretningsmann kjøpte luksusbilen til 33 millioner kroner i Vancouver, og klagde høylytt over de canadiske avgiftene han måtte betale.

SYTER OVER AVGIFTENE: Den kinesisk milliardærsønn Ding Chen kjøpte nylig en slik superbil, en Bugatti Chiron, fra en canadisk forhandler og betalte med farens kredittkort - i overkant av 33 millioner kroner (5,1 millioner kanadiske dollar). Etterpå klagde han over avgiftene på seks millioner. Foto: Bugatti
SYTER OVER AVGIFTENE: Den kinesisk milliardærsønn Ding Chen kjøpte nylig en slik superbil, en Bugatti Chiron, fra en canadisk forhandler og betalte med farens kredittkort - i overkant av 33 millioner kroner (5,1 millioner kanadiske dollar). Etterpå klagde han over avgiftene på seks millioner. Foto: BugattiVis mer

Det er den Hong Kong-baserte avisen South China Morning Post (SCMP), som i april kunne fortelle om den (kanskje lettere bortskjemte?) unge luksusbilkunden fra Kina. Han er sønn av en tidligere andeoppdretter ved navn Chen Mailin.

Fra ender til skyskrapere

Sistnevnte kom fra fattige kår, men tjente nok på å ale opp ender til å investere i bygg, hotelldrift og konstruksjon av skyskrapere - en geskjeft som åpenbart har hatt medvind i Kina de siste årene.

I alle fall kjøpte han i 2014 en bolig til cirka 330 millioner kroner i Vancouvers mest fasjonable strøk og han har tidligere kjøpt et privat jetfly, en Bombardier Challenger, til sin sønn, kan SCMP fortelle.

BILKJØPER OG BIL: Ding Chen postet både denne selfien og bildet av Bugattien under ferdigstillelse, på Instagram. Faksimile: South China Morning Post
BILKJØPER OG BIL: Ding Chen postet både denne selfien og bildet av Bugattien under ferdigstillelse, på Instagram. Faksimile: South China Morning Post Vis mer

Det spesielle med historien om bilen er at Ding Chen visstnok skal ha troppet opp hos Bugatti-forhandleren, Weissach Group, og kjøpt bilen mot umiddelbar betaling med farens kredittkort, et kinesisk Union Pay-kort.

UNION-PAY-REGNING: Avgifts-klagesangen er i teksten som er lagt på bildet. GST tilsvarer MVA mens PST er en provins-spesifikk avgift i tillegg. Legg merke til kortgebyret på 1,7 prosent - en sum som alene er nok til å kjøpe en BMW M3 i Canada... Trykk på bildet for større versjon. Faksimile: South China Morning Post
UNION-PAY-REGNING: Avgifts-klagesangen er i teksten som er lagt på bildet. GST tilsvarer MVA mens PST er en provins-spesifikk avgift i tillegg. Legg merke til kortgebyret på 1,7 prosent - en sum som alene er nok til å kjøpe en BMW M3 i Canada... Trykk på bildet for større versjon. Faksimile: South China Morning Post Vis mer

Deretter la han ut bilde av regningen, der man kan identifisere både kjøper og kortets eier (adressen er fortsatt lesbar under den hvite stripen), akkompagnert av kommentaren: «Disse avgiftene ... hjertet mitt kjennes slitent».

Bildet ble lagt ut på Instagram Stories, med det meste av tall skriblet over, med unntak av GST (merverdiavgiften), og det ekstra avgiftsbeløpet, spesifikt for provinsen British Columbia, på cirka seks millioner kroner. Det ble postet på en tirsdag, for så å forsvinne etter 24 timer. Det er takket være GST-beløpet (GST er fem prosent av salgssummen), som gjør at SCMPs reporter kunne regne ut netto-salgsprisen på 27,3 millioner - som er omtrent listeprisen på en Bugatti Chiron.

Ikke ulovlig

SCMP kan videre fortelle at Union Pay-kortet får kritikk for å være en kilde til lekkasje av valuta ut av Kina, men avisen skriver at det ikke er noe ureglementert over en slik transaksjon, noe selgeren hos Bugatti-forhandleren for øvrig skal ha bekreftet.

Ding Chen er kjent for å skryte av sitt ekstravagante forbruk, på sosiale medier, der han blant annet har lagt ut bilder av flyet sitt, en Bombardier Challenger til over 250 millioner kroner med navnet hans på haleroret, og av seg selv med et Audemars Piguet gull-armbåndsur...

Bugatti Chiron, en av tidenes heftigste og mest luksuriøse biler, ble presentert på bilutstillingen i Genève i 2016.

Den er utstyrt med en åtte liter stor 16-sylindret motor, med fire turboladere som utvikler 1.500 hestekrefter og har en toppfart som, «av sikkerhetshensyn», er elektronisk begrenset til 420 kilometer i timen. Den er dermed ikke verdens raskeste bil, noe forgjengeren, Veyron, var i flere år.