Har rundet 50.000 og én million biler

- Fortsatt langt foran konkurrentene

Denne uka nådde historiske Tesla to nye milepæler. Men ikke alt har vært rosenrødt.

LIGNER BUTIKK: Mandag gikk Tesla ut med at bil nummer én million ble ferdigstilt. Samtidig passerte de norske registreringene 50.000 elbiler fra Tesla. Foto: John THYS / AFP
LIGNER BUTIKK: Mandag gikk Tesla ut med at bil nummer én million ble ferdigstilt. Samtidig passerte de norske registreringene 50.000 elbiler fra Tesla. Foto: John THYS / AFP Vis mer

Denne uka har vært særdeles bra for Tesla. De har nemlig nådd to viktige milepæler - én globalt og én her i Norge:

  • Totalt over 1.000.000 produserte elbiler
  • 50.000 registrerte biler i Norge

Det er ikke så rent dårlig, for en liten bilprodusent som kun har laget fire elektriske bilmodeller, og som ikke har holdt på i så mange år (grunnlagt i 2003).

Tallene viser også at det ikke er langt unna at én av 20 produserte Tesla-elbiler havner i lille Norge.

3/10 mest solgte

Først ut var den lille sportsbilen Tesla Roadster i 2008. Til tross for at den fikk relativt mye oppmerksomhet ble det bare solgt 111 eksemplarer her til lands.

Det var først da den første «ordentlige bilen» - Model S - kom for salg, at salget tok av. Til tross for at dette var og er en dyr elbil, er dette fortsatt merkets mest solgte modell i Norge, med over 20.000 registreringer.

Men stadig nærmere kommer Model 3. Etter at salget startet i starten av 2019, har minstemann - den såkalte «Folke-Teslaen» - allerede nådd 16.000 registreringer her. Dette tallet vil øke relativt mye i løpet av mars - da Tesla tradisjonen tro leverer flest biler i kvartalets siste måned (mars, juni, september og desember).

Også salget av den fjerde modellen (ikke i kronologisk rekkefølge) - SUV-en Model X - tusler og går. Til nå er det registrert over 13.000 av denne her på berget.

De mest solgte elbilmodellene i Norge

# Bilmodell Antall solgt Andel
1.Nissan Leaf6016220.99 %
2.Volkswagen Golf4381215.28 %
3.Bmw I3258899.03 %
4.Tesla Motors Model S206327.20 %
5.Kia Soul181076.32 %
6.Tesla Model 3161155.62 %
7.Tesla Motors Model X132414.62 %
8.Renault Zoe125804.39 %
9.Hyundai Ioniq98633.44 %
10.Volkswagen Up!96623.37 %
46.Tesla Roadster1110,04 %

Tabellen viser de de historiske registreringstallene over elbiler (bilmodell) i Norge, fram til og med formiddagen, onsdag 11. mars 2020. Som tabellen viser er det fortsatt Nissan Leaf som har suverent best registreringstall. Disse dataene er ikke 100 prosent korrekte, men har lav feilmargin. Kilde: Elbilstatistikk.no

Fornøyde i Norge

Den norske kommunikasjonssjefen er godt fornøyd med de norske tallene.

- Det er ingen tvil om at Tesla har blitt godt mottatt i Norge, og vi tror det henger sammen med at mange familier gjerne vil ha en helelektrisk bil nummer én, som dekker alle behov i hverdagen, sier Even Sandvold Roland til Dinside.

- GODT MOTTATT: Kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland i Tesla Norge er fornøyd med de norske tallene. Foto: Fred Magne Skillebæk
- GODT MOTTATT: Kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland i Tesla Norge er fornøyd med de norske tallene. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Tidligere har selskapet blitt kritisert for hvordan de har håndtert ettermarkedet, men kommunikasjonssjefen mener både service og ladeinfrastruktur fungerer godt nå.

- Samtidig rigger vi oss med tanke på fortsatt vekst fremover, sier han.

- Ser dere for dere å nå 100.000 biler i nær framtid?

- Nøyaktig hvordan vi tror fremtiden ser ut kan jeg ikke kommentere i detalj, men det er vel ingen hemmelighet at det er mange som gleder seg til Model Y kommer på markedet.

Slik viser Obrist Powertrain fram hybrid-teknologien sin i en Tesla Model 3. Vis mer

Snart 2 millioner

Det var mandag 10. mars Elon Musk twitret om den gobale milepælen, om én million produserte biler. Bilen det er snakk om var nettopp en rød Model Y, ifølge selskapet.

Model Y er på en måte SUV-versjonen av Model 3, som ennå ikke er klar for det norske markedet. Den er imidlertid spådd å selge godt her til lands også.

To milliongrensen skal dermed ikke være langt unna, på globalt nivå riktignok. Selskapet har tidligere gått ut med et mål om å levere hele 500.000 biler i løpet av inneværende år.

Det er imidlertid langt igjen til kjemper som Toyota og Volkswagen som bygger om lag ti millioner biler i året.

De mest solgte elbilene i Norge

# Merke Antall
1.Nissan66134
2.VW53590
3.Tesla50.099
4.BMW25899
5.Kia19245
6.Hyundai15347
7.Renault14609

Tabellen viser de de historiske registreringstallene over elbiler (merke) i Norge, fram til og med formiddagen, onsdag 11. mars 2020. Disse dataene er ikke 100 prosent korrekte, men har lav feilmargin. Kilde: Elbilstatistikk.no

Utfordret bransjen

Den norske medlemsorganisasjonen NAF skryter av hva Tesla har fått til.

- De utfordrer bilbransjen. Ikke bare i Norge, men i hele verden. De representerer noe helt nytt som resten av bransjen nå prøver å ta igjen. Tesla er et tech-selskap som har satt fire hjul på teknologien. Og teknologien er ikke bare bilen, men et eget økosystem i form av blant annet oppdateringer online og en egen, godt utbygd ladeinfrastruktur, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal til Dinside.

- IKKE BARE POSITIVT: Senior kommunikasjons-rådgiver Nils Sødal i NAF skryter av hva Tesla har fått til i Norge og globalt, men poengterer også at det ikke har vært helt problemfritt for den amerikanske elbilprodusenten. Foto: NAF
- IKKE BARE POSITIVT: Senior kommunikasjons-rådgiver Nils Sødal i NAF skryter av hva Tesla har fått til i Norge og globalt, men poengterer også at det ikke har vært helt problemfritt for den amerikanske elbilprodusenten. Foto: NAF Vis mer

Han poengterer at Tesla har en fordel av at de ikke har produksjon av tradisjonelle biler og at de er den første rene elbilprodusenten med suksess.

- Bilmarkedet i Norge har forandret seg siden Tesla kom. De har vært en av bidragsyterne til at elektrifiseringen av bilparken har gått mye raskere enn noen våget å tro for fem år siden. Det forteller mye at Tesla Model 3 var Norges mest solgte bilmodell i 2019 og at Tesla nå runder 50.000 biler på norske veier.

UKNUSELIG: Da Elon Musk stod på scenen i California og lanserte Teslas nye pickup «Cybertruck», gikk ikke ting helt etter planen. Video: Tesla. Reporter: Elias Kr. Zahl-Pettersen Vis mer

- Langt foran konkurrentene

Kommunikasjonsrådgiveren mener Tesla har introdusert to praktiske ting rundt selve bilhandelen.

- Reservasjon og netthandel. Det å sette seg på venteliste på elbilmodeller har blitt vanlig, men det var såvidt jeg husker Tesla som satte i gang med dette - særlig med Model 3. Og det at kjøpet først og fremst er basert på bestilling på internett, var noe nytt som vi ser flere og flere begynner med, særlig av nye elbilprodusenter. Og i stedet for prøvekjøring som mange ønsker når de kjøper bil, har Tesla introdusert at du har en kort prøveperiode når du får bilen, hvor du kan levere den tilbake om du ikke er fornøyd, sier Sødal.

I tillegg mener han Tesla har vist at en elbil kan fungere helt fint som hovedbil eller til og med den eneste bilen i en husholdning.

- Dette også av to årsaker; rekkevidde og lading. God rekkevidde kombinert med planlagt utbygging av ladenettverk, gjør at de fremdeles ligger langt foran konkurrentene. Selv om andre bilprodusenter nå kommer med biler med god størrelse og rekkevidde, er lynlade-mulighetene på langtur fremdeles begrenset i Norge.

Mercedes AMG A 45 S fikk kjørt seg i en akselerasjonsduell med Tesla Model 3 Performance. Vis mer

Ikke bare solskinn

Til slutt understreker Nils Sødal at det bare har vært positive ting for Tesla i det norske markedet.

- De slet lenge med ekstremt lange ventelister for reparasjon. Det har blitt noe bedre, men viser at det fremdeles er viktig å tenke hele verdikjeden når man selger et produkt. Det er ikke bare å få bilene på veien, man må også kunne hjelpe kundene sine når det oppstår problemer, sier han.