Fortsatt bilkupp på grønne skilter

I regjeringens forslag til Statsbudsjett er det foreslått endringer som gjør at de aller fleste "luksus-varebilene" på grønne skilter vil forsvinne. Men ikke alle blir borte, og varebiler på grønne skilter vil antagelig fortsatt være et attraktivt alternativ for mange.

Fortsatt bilkupp på grønne skilter

  1. Varebilkuppene med lave avgifter -- og flere seter

Det er flere årsaker til at Regjeringen Stoltenberg foreslår endringene i avgifter for "Varebil klasse 2", en av de viktigste er en tilpassing til EU som ikke akkurat er overbegeistret for denne typen særavgifter.

Dette er endringen

Forslaget lyder på at en kasse med yttermålene 140 (lengde) x 90 (bredde) x 105 cm (høyde), både skal få plass i, og kunne lastes inn i en bil for å få den godkjent som varebil i klasse 2. Tidligere var kravet at bilene bare skulle ha plass til denne kassen inn i bagasjerommet, uten hensyn til om den gikk inn gjennom lasteåpningen eller ikke.

Noen kommer, noen går

Nedenfor finner du en tabell som viser hvilke modeller som kan forsvinne, og hvilke modeller som vil fortsette som varebil. Prisene er angitt som maksimums- og minimumspriser for modellene.

Ingen krav og god tilgang


Kan du kjøpe bil på grønne skilter? Joda, det kan du. Det settes ingen krav til at man skal være registrert som næringsdrivende for at du skal kunne kjøpe varebiler med grønne skilter. Og mange ser det som en rimelig inngangsbillett til biler de ellers ikke ville hatt råd til.

Og fortvil ikke: selv om disse reglene skulle bli vedtatt, vil de tidligst gjelde fra 15. april 2001. Allerede nå har flere norske bilimportører bestilt ekstra levering av "vare"-biler for levering fra fabrikk før 15. april.

En eventuell avgiftsendring vil ikke ha tilbakevirkende kraft, slik at du ikke kan få en tilleggsregning på avgiftsdifferansen mellom vare- og personbil etter 15. april neste år dersom forslaget blir vedtatt. Alle priser i artikkelen er hentet fra Opplysningrådet for Veitrafikken per 15. august 2000.

Nedenfor finner du en oversikt over modeller som forsvinner som varebiler fra 15. april og modeller som fortsatt kommer til å bli solgt som varebiler etter samme dato. Vi understreker at dette er et utvalg av varebiler med hovedvekt på varebiler som også selges til bruk som personbiler.

Merke Modeller som forsvinner Modeller som

fortsetter

Pris:
Audi A4

A6

  335.300 - 462.000

335.300 - 456.000

BMW 5-serie Touring   305.000 - 539.000
Chevrolet   Blazer

Tahoe

Suburban

326.000 - 345.900

385.500

500.000 - 539.000

Chrysler Voyager   202.000 - 450.000
Citroën Evasion  

Berlingo

253.000 - 266.900

107.500 - 139.300

Ford Galaxy

Explorer

  206.100 - 276.100

372.000

Honda CR-V   224.000 - 258.000
Jeep Wrangler

Cherokee

  220.900

240.990 - 469.900

Kia Sportage     175.850 - 203.500
Land Rover/

Range Rover

Freelander

Defender

Range Rover

  209.000 - 229.000

249.000 - 360.000

488.000 - 610.000

Mazda Demio

Premacy

MPV

  163.900

181.900 - 187.900

234.900 - 238.900

Mercedes E-klasse

M-klasse

Vito

  413.200 - 672.800

329.900 - 448.300

260.000 - 270.000

Mitsubishi Pajero

Space Wagon

  268.900 - 368.900

205.700 - 258.900

Nissan Patrol

Terrano

  355.000 - 381.000

269.000 - 314.000

Opel Omega   246.900 - 279.400
Peugeot 806   208.000 - 257.900
Renault Kangoo   109.900 - 134.900
Saab 9-5 Estate   285.000 - 389.700
Seat Alhambra   182.900 - 205.700
Skoda Pick-up   86.000 - 108.600
Subaru Legacy (Outback)   229.900 - 299.900
Suzuki Vitara   194.900 - 234.900
Toyota Yaris Verso

Landcruiser 90

Rav 4

 

 

 

Landcruiser 100

119.900 - 154.400

300.100 - 360.000

203.000 - 213.500

550.000 - 555.000

VW Sharan

Passat

 

 

Transporter (3-seter)

204.840 - 239.810

278.560 - 311.240

178.510 - 268.800

På denne lenken kan du lese en oversikt over vare- og kombinertbiler som fortsatt er svært aktuelle for dem som ønsker seg en varebil med personbilegenskaper -- og plass til 2 - 6 personer.