Førsteinntrykkene våre

Pajero er blitt barskere, fått mer utstyr - og blitt dyrere. Vi har kjørt Mitsubishien for lite til å gi noen fullstendig test av bilen, men her er våre førsteinntrykk:

Vi kjørte begge de nye motorene, altså 3,5-liters GDIen og 3,2-liters dieselen. Begge dro godt og hadde tistrekkelig med krefter, men det var også over to tonn som skulle flyttes, så selv om vi ikke prøvde den minste dieselmotoren i 5-dørsutgaven av Pajero, tror vi at dette blir veldig seigt. Vi synes også at den manuelle sjaltefunksjonen på girkassen fungerte bedre og giret raskere i samarbeid med dieselen på 3,2 liter, enn med bensinmotoren.

Komfort i fremste rekke

Komfortmessig er setene foran behagelige, selv om rygglenet er litt bredt og sidestøtten til ryggen litt begrenset - med det resultat at vi slenger litt fra side til side når svingene blir krappe.

Baksetet er et katastrofeområde hva gjelder komfort. Ingen sidestøtte verken til rygg eller lår, og dersom du vil unngå å bli slengt frem og tilbake over hele baksetet, bør du bruke midtarmlenet som finnes på 5-dørsversjonen. Da stopper du i alle fall når du kommer til midten… Vi kan legge til dårlig beinplass, i alle fall for de over halvannen meter i høyderetning, og avstanden fra sitteputen og ned til gulvet er så kort at du kan glemme å få hvilt lårene. Pluss for regulerbar seterygg i baksetet.

I det helt bakerste setet er det kun plass til de aller minste. Komfort: Nei, i hvert fall ikke for voksne.

Hard støy

Fjæringskomforten er god på lange ujevnheter, men den er veldig stiv over kortere ujevnheter - både i lave og høyere hastigheter. Bilen krenger også en del på sporete og ujevn vei, men mest når du kjører med bakhjulsdrift. Med firehjulstrekket innkoblet blir dette noe bedre. Støymessig er det lite å si på motorbråk, men det er til gjengjeld en del dekkstøy og vindstøy som trenger inn i kupeen.

Ett tåpelig trekk ved bilen som ikke Mitsubishi kan klandres for, er at de høye baklyktene ikke virker. På grunn av EØS-regler, må disse kobles ut - fordi når du åpner bakdøren så vil reservehjulet sperre for baklyktene. De eneste baklysene som virker på bilen, er altså de som sitter i støtfangeren. Vi må innrømme at vi undrer oss noe over at det ikke er lov til å ha lys både i de høytsittende og i de lavtsittende lyktene...