Tesla Model S og Roadster

Første Tesla over én million kilometer

De største Tesla-markedene er USA, Kina, Nederland og Norge. Men rekorden er satt i Tyskland.

150.000 PER ÅR: Tyske Hansjörg von Gemmingen har tilbakelagt nesten denne avstanden hvert år siden han kjøpte sin Model S P85. Han har byttet batteripakke to ganger og elmotor fire ganger. Illustrasjonsfoto: Elbil24
150.000 PER ÅR: Tyske Hansjörg von Gemmingen har tilbakelagt nesten denne avstanden hvert år siden han kjøpte sin Model S P85. Han har byttet batteripakke to ganger og elmotor fire ganger. Illustrasjonsfoto: Elbil24 Vis mer

Hansjörg von Gemminger har altså klart å tilbakelegge den utrolige avstanden, på 1.000.000 kilometer, med én og samme bil - og han har i tillegg en Tesla Roadster, som brukes en god del mer sjeldent. Det er det tyske nettstedet emobly.com som kan fortelle om milslukeren von Gemminger.

Batteribytter

Det skal sies at batteriene har blitt byttet to ganger. Det første ble byttet etter 290.000 kilometer. (Her presiserer eMobly at biler som skrotes i Tyskland bare har tilbakelagt 150.000 kilometer i snitt). Batteripakken som nå sitter i bilen, ble installert etter 540.000 kilometer.

Den nærmer seg altså en kjørelengde på en halv million kilometer, og skal fortsatt ha en gjenværende kapasitet på 86 prosent. Von Gemminger forteller imidlertid at ladehastigheten på superladerne har sunket merkbart.

OGSÅ ROADSTER: Von Gemminger eier to Teslaer Den ene er en Roadster, som den nærmeste bilen på bildet. Illustrasjonsfoto: Knut Moberg
OGSÅ ROADSTER: Von Gemminger eier to Teslaer Den ene er en Roadster, som den nærmeste bilen på bildet. Illustrasjonsfoto: Knut Moberg Vis mer

Nyeste motor mye mer holdbar

Motorer har han måttet bytte oftere - men dette skal ifølge eMobly være på grunn av konstruksjonsfeil ved den første motorserien. Dagens motor ble nemlig satt inn så tidlig som etter 320.000 kilometer.

Von Gemminger presiserer at han har en skånsom kjørestil. Han bruker sjelden mer enn 60 kW av den totalt tilgjengelige effekten på 310 kW. Han har dessuten, utrolig nok, klart seg med en andel av bruk av superladere på under 40 prosent, tross de svært lange avstandene han har kjørt. Det ligger nær gjennomsnittet for Tesla-eiere.

Til Nordkapp

Tyskeren har kjørt Europa rundt med bilen - og deltok allerede i 2014 i den første eTour of Europe. Han har også kjørt sin Model S til Nordkapp - flere ganger - også vinterstid i flerfoldige kuldegrader.

Av diverse reparasjoner, har de fleste gått på garantien. Til sammen har han likevel hatt reparasjonsutgifter på til sammen cirka 130.000 kroner (13.000 per 100.000 kilometer, altså).

Til eMobly sier Hansjörg von Gemminger at han nå tar sikte på å nå to millioner kilometer, og at han aldri kommer til å kjøre bil med forbrenningsmotor igjen.