Land Rover Defender 2019

Første store fornyelse siden 1948!

Det er 71 år siden denne modellen kom. Endelig er den født på ny!

ENDELIG NY: Dinside fikk se den flunkende nye Land Rover Defender på bilmessa i Frankfurt. Video: Jamieson Pothecary Vis mer

Verdenspremieren til den ikoniske 4x4-bilen Defender ble overført live på både Land Rovers Youtube- og Facebook-kanaler. Fans fra hele verden fulgte spent med på sendingen fra Frankfurt, om hva resultatet av årelange spekulasjoner og venting ville bli.

Land Rover Defender gikk ut av produksjon i januar 2016. Før det hadde den vært i produksjon i 67 år, selv om navnet «Defender» ikke ble tatt i bruk før på 80-tallet - da gjorde britene også en omfattende makeover av bilen - uten å lage en helt ny bil. Ikonet har dermed aldri blitt helt fornyet siden fødselen av det som het «Series 1» i 1948.

UTVIKLET: Land Rover Defender fra 1990. Foto: Simon Fox Syndicate
UTVIKLET: Land Rover Defender fra 1990. Foto: Simon Fox Syndicate Vis mer
ORIGINALEN: Slik så 1-serie Land Rover ut i 1948. Foto: Simon Fox Syndicate
ORIGINALEN: Slik så 1-serie Land Rover ut i 1948. Foto: Simon Fox Syndicate Vis mer

Helt til i dag!

Du kan se bilder av den helt nye bilen litt lenger ned i saken.

Defender 90

D200 D240 P300 P400 MHEV
DrivstoffDieselDieselBensinBensin+mildhybrid
GirAutomatAutomatAutomatAutomat
Drivline4x44x44x44x4
Effekt - o/min200 hk / 4000240 hk / 4000300 hk / 5500400 hk / 5500
Dreiemoment - o /min430 Nm / 1400430 Nm / 1400400 Nm / 1500-4000550 Nm / 2000-5000
Drivstofftank83,5 liter83,5 liter88,5 liter88,5 liter
Akselerasjon (0-100 km/t)10,2 sek9 sek8 sek6 sek
Topphastighet175 km/t188 km/t191 km/t208 km/t
Vekt (5 seter)2208 kg2208 kg2140 kg2245 kg
Maks lastevekt760 kg760 kg810 kg760 kg
Maks hengervekt3500 kg3500 kg3500 kg3500 kg
Mål (l/b/h)4,6/2,0/1,97 m4,6/2,0/1,97 m4,6/2,0/1,97 m4,6/2,0/1,97 m
Akselavstand----
Vadedybde850/900 mm850/900 mm850/900 mm850/900 mm
Bagasjeromsvolum----

Ladbar hybrid

For bilen som i dag ble vist fram for hele verden, er helt ny - inni som utenpå. Og det er mye å velge mellom.

Først og fremst kommer den i to størrelser: Defender 90 og Defender 110, samt flere motoralternativer. På begge bilene kan man velge mellom to firesylindrede dieselvarianter (D200 og D240), én firesylindret bensinvariant (P300) og såkalt mildhybrid (P400 MHEV).

Men allerede neste år skal det komme en ladbar hybrid-versjon av Defender, ifølge Land Rover.

Alle bilene kommer bare som firehjulstrekkere med automatgir, mens man kan velge mellom spiralfjærer og luftfjæring.

LAND ROVER DEFENDER: Land Rover viste fram det klassiske ikonet både med 90- og 110-chassis, i både urban- og off road- varianter, samt 2-, 3-, 5-, 6- og 7-seter. Foto: Jamieson Pothecary
LAND ROVER DEFENDER: Land Rover viste fram det klassiske ikonet både med 90- og 110-chassis, i både urban- og off road- varianter, samt 2-, 3-, 5-, 6- og 7-seter. Foto: Jamieson Pothecary
LAND ROVER DEFENDER: Land Rover viste fram det klassiske ikonet både med 90- og 110-chassis, i både urban- og off road- varianter, samt 2-, 3-, 5-, 6- og 7-seter. Foto: Jamieson Pothecary
LAND ROVER DEFENDER: Land Rover viste fram det klassiske ikonet både med 90- og 110-chassis, i både urban- og off road- varianter, samt 2-, 3-, 5-, 6- og 7-seter. Foto: Jamieson Pothecary
LAND ROVER DEFENDER: Land Rover viste fram det klassiske ikonet både med 90- og 110-chassis, i både urban- og off road- varianter, samt 2-, 3-, 5-, 6- og 7-seter. Foto: Jamieson Pothecary
LAND ROVER DEFENDER: Land Rover viste fram det klassiske ikonet både med 90- og 110-chassis, i både urban- og off road- varianter, samt 2-, 3-, 5-, 6- og 7-seter. Foto: Jamieson Pothecary
LAND ROVER DEFENDER: Land Rover viste fram det klassiske ikonet både med 90- og 110-chassis, i både urban- og off road- varianter, samt 2-, 3-, 5-, 6- og 7-seter. Foto: Jamieson Pothecary
LAND ROVER DEFENDER: Land Rover viste fram det klassiske ikonet både med 90- og 110-chassis, i både urban- og off road- varianter, samt 2-, 3-, 5-, 6- og 7-seter. Foto: Jamieson Pothecary
LAND ROVER DEFENDER: Land Rover viste fram det klassiske ikonet både med 90- og 110-chassis, i både urban- og off road- varianter, samt 2-, 3-, 5-, 6- og 7-seter. Foto: Jamieson Pothecary
LAND ROVER DEFENDER: Land Rover viste fram det klassiske ikonet både med 90- og 110-chassis, i både urban- og off road- varianter, samt 2-, 3-, 5-, 6- og 7-seter. Foto: Jamieson Pothecary
LAND ROVER DEFENDER: Land Rover viste fram det klassiske ikonet både med 90- og 110-chassis, i både urban- og off road- varianter, samt 2-, 3-, 5-, 6- og 7-seter. Foto: Jamieson Pothecary
LAND ROVER DEFENDER: Land Rover viste fram det klassiske ikonet både med 90- og 110-chassis, i både urban- og off road- varianter, samt 2-, 3-, 5-, 6- og 7-seter. Foto: Jamieson Pothecary
LAND ROVER DEFENDER: Land Rover viste fram det klassiske ikonet både med 90- og 110-chassis, i både urban- og off road- varianter, samt 2-, 3-, 5-, 6- og 7-seter. Foto: Jamieson Pothecary
LAND ROVER DEFENDER: Land Rover viste fram det klassiske ikonet både med 90- og 110-chassis, i både urban- og off road- varianter, samt 2-, 3-, 5-, 6- og 7-seter. Foto: Jamieson Pothecary

Setealternativer

Det er også flere gode setealternativer på de to bilene - spesielt den største, naturligvis. Og siden girspaken nå er plassert i dashbordet, er det plass til et valgfritt «pop up»-sete i midten.

Dermed kan man få opptil seks seter med 90-chassiset. I 110-modellen kan man få fem, seks eller 5+2 seter. Samtidig: Noe som er med på å kunne dra opp salget, er at den er stor nok til å kunne bli godkjent som varebil.

Modellutvalget omfatter Defender First Edition og toppmodellen Defender X-modellene, så vel som standard-, S-, SE- og HSE-spesifikasjonspakker.

Land Rover viser til at man kan velge mellom fire utstyrspakker: Explorer, Adventure, Country og Urban.

Det er en skikkelig terrengbil vi har med å gjøre: Vadedybden er på 90 cm. Maksimal nyttelast er på opptil 900 kg, den kan ta 168 kilo på taket og tilhengervekten er på 3.500 kilo.

INTERIØR: Slik kan dashbordet til Defender se ut. Foto: Jamieson Pothecary
INTERIØR: Slik kan dashbordet til Defender se ut. Foto: Jamieson Pothecary
INTERIØR: Slik kan dashbordet til Defender se ut. Foto: Jamieson Pothecary

- Respekterer fortiden

Slik omtaler sjefsdesigner Gerry McGovern, ifølge Land Rovers norske pressemelding, bilen:

«Den nye Defender respekterer sin fortid, men er ikke bundet av den. Dette er en ny Defender for en ny tid. Dens unike personlighet fremheves av en distinkt silhuett og gode proporsjoner, noe som gjør den både svært attraktiv og svært kapabel – en visuelt overbevisende 4x4 som bærer sin design og tekniske integritet med en kompromissløs holdning.»

Prisen er ikke kjent, men det antydes at den vil ligge på omtrent det samme som for Discovery. Det vil si fra 672.000 kroner som varebil.

Defender 110

D200 D240 P300 P400 MHEV
GirAutomatAutomatAutomatAutomat
Drivline4x44x44x44x4
Effekt - o/min200 hk / 4000240 hk / 4000300 hk / 5500400 hk / 5500
Dreiemoment - o /min430 Nm / 1400430 Nm / 1400400 Nm / 1500-4000550 / 2000-5000
Drivstofftank85 liter85 liter90 liter90 liter
Akselerasjon (0-100 km/t)10,3 sek9,1 sek8,1 sek6,1 sek
Topphastighet175 km/t188 km/t191 km/t208 km/t
Vekt (5 seter)2323 kg2323 kg2261 kg2361 kg
Maks lastevekt850 kg850 kg900 kg850 kg
Maks hengervekt3500 kg3500 kg3500 kg3500 kg
Mål (l/b/h)5,0/2,0/1,97 m5,0/2,0/1,97 m5,0/2,0/1,97 m5,0/2,0/1,97 m
Akselavstand----
Vadedybde900 mm900 mm900 mm900 mm
Bagasjeromsvolum----