LADBAR TIL SAMME PRIS: C5 har vært på markedet med 130 hester diesel og hybrid. Nå får du en 225-hester ladbar hybrid til samme prisen. Sjekk hva vi synes om det. Vis mer

Test: Citroën C5 Aircross Hybrid

Første ladbare fra Citroën

Superkomfort og plass.

Publisert
Sist oppdatert

C5 Aircross er en av Citroëns viktigste modeller i Norge og har allerede vært på markedet et år med 1,2 liter bensin og 1,5 liter diesel med puslete 130 hester, samt en sprekere 1,6 liter bensin med 180 hester og en 2-liter diesel med samme effekt.

<strong>DOBBELTSYN:</strong> Citroën skiller seg fra mengden med lys i to etasjer. Foto: Rune M. Nesheim
DOBBELTSYN: Citroën skiller seg fra mengden med lys i to etasjer. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Nå kan den halvstore SUV-en bli enda mer fristende i Norge. Nå blir den nemlig tilgjengelig som ladbar hybrid. Den blir ikke billigere, men sprekere og gjerrigere, og du får 8-trinns automat med på kjøpet.

Endelig ladbar

1,6-literen på 180 hestekrefter har nemlig fått følge av en elektrisk motor på 110 hk. Det gir en samlet effekt på 225 hk.

Alle andre motoralternativer vil forsvinne untatt diesel med automat i en utgave. Noen vil fortsatt ha den muligheten.

Fortsatt er det bare en forhjulstrekker for å holde prisen nede, men her får du en kvikk og gjerrig bil for pengene.

Med 13,2 kW batteri, sier Citroën at den skal klare 55 kilometer på ren strøm.

<strong>ALT DIGITALT:</strong> Interiøret har leken og utradisjonell design, med mindre du er vant med Citroën fra før. Linjer og materialvalg gjør at man får et streif av luksusfølelse. Det er få knapper i dashbordet. Det meste styres nemlig fra skjermen. Det er mange menyer under innstillinger, men mange av de har få valg under seg. Radioens kanal- og favorittliste betjenes forholdsvis enkelt fra rattet. Foto: Rune M. Nesheim
ALT DIGITALT: Interiøret har leken og utradisjonell design, med mindre du er vant med Citroën fra før. Linjer og materialvalg gjør at man får et streif av luksusfølelse. Det er få knapper i dashbordet. Det meste styres nemlig fra skjermen. Det er mange menyer under innstillinger, men mange av de har få valg under seg. Radioens kanal- og favorittliste betjenes forholdsvis enkelt fra rattet. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Du lader den full på 2 timer og 30 minutter med 7,4 kW lader.

Du får også fordelen av forvarming av kupeen og helelektrisk kjøring uten innblanding av bensinmotoren - med mindre du gir bånn pinne eller den går tom for strøm.

Mange vil dermed kunne kjøre helt elektrisk i hverdagen.

Bortsett fra at den egentlig bare drar på ett hjul om gangen, har den absolutt noe i terrenget å gjøre med sin 23 cm bakkeklaring.

<strong>AUTOMAT:</strong> Bare diesel med automat beholdes etter at den ladbare hybriden lanseres. Den funker silkemykt. Velg mellom kjøreprogram Electric, Hybrid og Sport. I menyen kan man også velge å lade/beholde strømmen på batteriet. Foto: Rune M. Nesheim
AUTOMAT: Bare diesel med automat beholdes etter at den ladbare hybriden lanseres. Den funker silkemykt. Velg mellom kjøreprogram Electric, Hybrid og Sport. I menyen kan man også velge å lade/beholde strømmen på batteriet. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Best komfort i klassen

Mens de fleste bruker sporty egenskaper og tøff linjeføring som markedsføring av hvor fortreffelige bilene deres er, gjør Citroën det motsatte.

Nå for tiden har de et designspråk som får fram morsfølelsen i deg. Bilene er «lubne» og polstres med bobleplast.

<strong>KOMFORTABEL:</strong> Myk demping og høy gummiprofil betyr normalt dårlige egenskaper i kritiske situasjoner, men C5 klarer seg bra. Det er tross alt en ganske lett bil med bredt fotavtrykk. Foto: Rune M. Nesheim
KOMFORTABEL: Myk demping og høy gummiprofil betyr normalt dårlige egenskaper i kritiske situasjoner, men C5 klarer seg bra. Det er tross alt en ganske lett bil med bredt fotavtrykk. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Etasjefronten med tre høyder med griller og to etasjer med lamper, gir et høyt SUV-uttrykk som skal beskytte familien. Og med C5 har de konstruert de kaller «progressive hydraulic cushions» som har hydrauliske stoppere både på dempernes kompresjon og dekompresjon, for å sikre myk komfort ved midtstilling.

Når du også kan bestille komfortstoler med 15 millimeter tykkere skum i setet - og den i tillegg ruller på fransk gummi fra Michelin (Premacy 3ST) på 235/55R18, som må sies å være ballonghjul i 2018, kan vi bekrefte at de har lyktes ganske så godt med komfortbiten.

<strong>EKSTRA STOPPING:</strong> Her er det høy fokus på komfort. Ekstra brede seter med myk stopping, samt ekstra støydemping, gjør Citroën til en av de komfortable i klassen. Foto: Rune M. Nesheim
EKSTRA STOPPING: Her er det høy fokus på komfort. Ekstra brede seter med myk stopping, samt ekstra støydemping, gjør Citroën til en av de komfortable i klassen. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

C5 Aircross er nemlig superbehagelig, og det forsterkes av et ganske hyggelig støynivå i bilen også. Selv om den krenger litt og kan virke litt løs i hekken dersom du utfordrer den, klarte den elgtesten under «Årets bil» i fjor med grei glans og feilet ikke før en fart på 75 km/t.

Sikker

I vår nødbremsetest, klarer bensinversjonen å bremse av seg selv fra en fart på 60 km/t. Det er også hva Citroën selv lover. Det er slett ingen dårlig bragd når grunnoppsettet er såpass mykt.

<strong>FLEKSIBELT:</strong> Dette er et potensielt lasteesel siden baksetene er skyv- og uttakbare og bagasjeromsgulvet er senkbart. Alle tre sitteplassene er like brede og alle kan skyves individuelt og tas helt ut. Stoppingen i setene er deilig, men dersom du er langbeint, vil du savne ekstra centimeter til bena. Foto: Rune M. Nesheim
FLEKSIBELT: Dette er et potensielt lasteesel siden baksetene er skyv- og uttakbare og bagasjeromsgulvet er senkbart. Alle tre sitteplassene er like brede og alle kan skyves individuelt og tas helt ut. Stoppingen i setene er deilig, men dersom du er langbeint, vil du savne ekstra centimeter til bena. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Det er rikelig med sikkerhetsutstyr med i prisen. Den har kollisjonsvarsler og aktiv nødbrems, holder deg aktivt mellom stripene og har stabilitetskontroll for tilhenger. Komfortutstyr som skiltgjenkjenning, ryggekamera og sensorer både foran og bak, samt bakkestartassistent, er på plass.

Testbilen har kamera i fugleperspektiv, adaptive lys og adaptiv fartsholder. Startprisen er ikke fastsatt, men blir med margin under 300.000 kroner og da får du med rikelig med sikkerhetsutstyr i prisen. Det viktigste er aktiv nødbrems opp til 30 km/t. Den er også tilgjengelig med nøkkelfri adgang og start- og parkeringsassistent.

Trang baki

Foran sitter vi som konger, I hvert fall i førersetet som er tilleggsutstyrt med 8-veis elektrisk justerbar stol. Passasjeren må nøye seg med manuell stol og jekk. Materialkvaliteten er såpass bra at det smyger seg inn en luksusfølelse. Som vanlig er det varsellyder for det aller meste og venter du for lenge med å adlyde ordre, høres det ut som bilen skal gå i lufta.

Midtkonsollen har et av verdens største oppbevaringsrom under armlenet, og har kjøling. Det er likevel plass til et par koppeholdere samt svær plass til mobiler foran girspaken.

Hanskerommet er derimot lite.

Digital

Du velger mellom fem mer eller mindre interessante temaer i det 12,3-tommer store instrumentpanelet og betjener stort sett resten av bilen med 8-tommeren i midten.

Hybridversjonen får noen ekstra skjermvisninger, som batteriforbruk. Lading, hvor mye det er igjen på batteriet, energiflyt og en tynn stripe som viser hvor økonomisk du kjører.

Betjeningen blir ok når du venner deg til det. Radioliste og favoritter blar du deg gjennom på rattet - det er smart.

Baksetet er like mykt og deilig som forsetene, men voksne vil slite med beinplassen - og det er kort vei til takstolpen. Det hjelper ikke så mye at man kan skyve alle de tre nøyaktig like brede baksetene, fram 10 cm. Setene kan for øvrig også tas helt ut.

<strong>TIDENES STØRSTE:</strong> Bakseteryggen kan deles 33/33/33, noe som gir en enorm gjennomlastingsluke i midten. Foto: Rune M. Nesheim
TIDENES STØRSTE: Bakseteryggen kan deles 33/33/33, noe som gir en enorm gjennomlastingsluke i midten. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Vi blir vi gledelig overrasket når vi åpner den elektrisk betjente bakluka med foten og ser et bagasjerom på mellom 460 og 600 liter. Hybridsystemet stjeler 120 liter. Det er det høydejusterbare bagasjeromsgulvet fra fossilversjonene som er blitt borte.

Skiglade nordmenn får historiens største skiluke, siden de tre, akkurat like brede sitteplassene i baksetet, deles likt. Det vil si 33/33/33 delt bakseterygg.

Hardt marked

Du får den i to utgaver, Feel til 399.900 og Shine fra 229.900.

Shine inkluderer mørkere bakruter, komfortskum i setene, 8 veis elektrisk førersete samt manuell korsryggstøtte og justerbar høyde for passasjer.

Ellers må du betale for det meste. Mye klarer du deg uten, som f.eks, trådløs lader (1.200 kroner) Daschcam (3900 kr), Panorama Soltak (11.900 kroner), men ønsker du adaptiv fartsholder, parkeringsassistent med 360-visning, motorisert bakluke med fotsensor, avtagvart hhengerfeste og 7,4 kW ladehastighet, koster dette henholdsvis, 4,900, 5,900, 4.900 9.900 og 3.900. Altså 30.000 opp oppå shine. Da havner vi på 460.000 kroner og smilet tørker en smule.

Da kommer konkurrentene farlig nær. De mest nærliggende i forhold til effekt er Ford Kuga ladbar hybrid og Toyota RAV4 som begge er forhjulstrekkere og som har startpris bare 9.000 og 23.000 over.

Allerede om et drøyt halvår blir det mulig å få Skoda Enyaq fra 350.000 kroner, og flere vil følge.

Men velger du denne, vil du garantert ha den mest komfortable skyssen.

Citroën C5 Aircross Hybrid

Bensinmotorr:R4, 16V, bensin Turbo
Girkasse8-trinns Automat 4wd
Slagvolum:1598 ccm
Effekt - o/min :180 hk / 5500
Dreiemoment - o/min:250 Nm / 1750
Elmotor foran:110 hk / 320 Nm
Batteri:Litium-Ion 13,2 kW/t
Systemeffekt225 hk /360 Nm
0-100 km/t:8,7 sek
Toppfart:225 km/t - 135 km/t
Forbruk:0,18 l/mil
CO2-utslipp NEDC:32 g/km
Tankvolum:43 liter
L/B/H:450/186/165 cm
Akselavstand:273 cm
Dekkdimensjon:235/55/R19
Bagasjerom:460/1510 liter
Egenvekt:1845 kg
Hengervekt:1300 kg
Pris fra kr.:390.000,-
Pris Testbil:

Testresultat

Citroën C5 Aircross Hybrid

Høy komfort og sikkerhet.

Komfort, støynivå, mateialvalg, bagasjerom, bra elg- og nødbremstest.

Liten plass i baksetet i forhold til størrelse.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer