Chery Arrizo 5e

Første kinesiske elbil i Norge

300.000 kroner for lang rekkevidde og stor plass.

KINESER I NORGE: Den kinesiske elbilen Chery Arrizo 5e er klar for å selges på det norske markedet. Her er den fotografert utenfor importørens kontorer på Fornebu i Bærum kommune. Foto: RSA
KINESER I NORGE: Den kinesiske elbilen Chery Arrizo 5e er klar for å selges på det norske markedet. Her er den fotografert utenfor importørens kontorer på Fornebu i Bærum kommune. Foto: RSAVis mer

- Vi starter salget umiddelbart. Den første bilen er Chery Arrizo 5e med rekkevidde på 379 km. Bilen har god plass og vi priser bilen til 299.900, sier Espen Kristoffersen hos bilimportøren RSA til Bilnytt.no (betalingstjeneste).

For bare én uke siden ble disse to kinesiske elbilene avslørt, på «besøk» i Norge.

RSA satser nå stort på sitt fjerde bilmerke, kinesiske Chery. Mandag ettermiddag ble den første informasjonen om merket lagt ut på nettsiden Chery.no.

Men først - angående rekkevidden. Til nå har bilen kun fått offisielle NEDC-tall (den gamle snillere rekkevidde-standarden), som viser 401 km. Dette tallet vil bli justert ned, den dagen offisielle WLTP-tall kommer.

300 biler på vei

Ifølge Bilnytt har allerede den første båten med elektriske crossoveren Chery Arrizo 5e forlatt Kina, med kurs for Drammen. Og i oktober kommer de første 300 elbilene til Norge. I 2020 har RSA budsjettert med minst 1.000 solgte biler.

Norge blir det første landet som kun skal selge de elektriske utgavene av merket, som vil innfri mange av kravene nordmenn har til elbiler - bortsett fra hengerfeste.

RSA-ansvarlig for nye bilmerker, Espen Kristoffersen (fra venstre) og RSA-sjef Frank Dunvold avduker den nye elbilen. Foto: Bilnytt
RSA-ansvarlig for nye bilmerker, Espen Kristoffersen (fra venstre) og RSA-sjef Frank Dunvold avduker den nye elbilen. Foto: Bilnytt Vis mer
  • Elmotor: 122 hk
  • Batteristørrelse: 54 kWt
  • Rekkevidde: 401 km (NEDC)
  • Mål (l/b/h): 4,58/1,83/1,5 m
  • Akselavstand: 2,67 m
  • Bagasjerom: 460 liter
  • Vekt: 1.545 kg
  • Hengerfeste: -
  • Ladetid: 7 timer
  • Ladetid: 30-80 % - 30 min
  • Batterigaranti: 8 år/160.000 km

Importøren har selv stor tro på Arrizo 5e, ifølge Bilnytt.

- Dette er et produkt vi har stor tro på. Det vil på mange måter sette en ny standard for familie-elbiler med 460 liter bagasjeplass, sier Kristoffersen til bransjenettstedet.

INTERIØR: Slik ser elbilen Arrizo 5e ut i baksetene. Foto: Chery.no
INTERIØR: Slik ser elbilen Arrizo 5e ut i baksetene. Foto: Chery.no Vis mer

Tre modeller er klare

Importøren opplyser også at det blir etablert et norsk delelager for bilene, med en dekningsgrad på 98 prosent. Deler er bestilt og er på vei fra Kina til Norge.

I 2020 kommer Chery med to nye elbilmodeller. Den første blir SUV-en Tiggo4 (4,35 m), med samme motor som i Arrizo 5e. Mot slutten av året lanseres den første elektriske bilen med firehjulsdrift, med det foreløpig navnet Exeed (4,64 m). Dette er en SUV med plass til fem personer, men vil trolig også komme i en sjuseter-versjon.

TIGGO4: Kommer i løpet av 2020, med samme motor som Arrizo 5e.
TIGGO4: Kommer i løpet av 2020, med samme motor som Arrizo 5e. Vis mer
EXEED TXL: Denne SUV-en får både firehjulsdrift og trolig mulighet for sju seter.
EXEED TXL: Denne SUV-en får både firehjulsdrift og trolig mulighet for sju seter. Vis mer

- Seriøs aktør

Ifølge RSA er Chery det tredje største bilmerket fra Kina, med 753.000 biler i 2018, og den største bileksportøren (127.000 eksemplarer). 90.500 av de produserte var elektriske biler.

Her ser du Chery på lista over verdens største bilprodusenter.

- De er seriøse og ingen døgnflue. Vi kunne ikke funnet en bedre leverandør. Og det er typisk at Chery har vurdert det norske markedet gjennom flere år og har brukt veldig lang tid på å bestemme seg, sier Kristoffersen.

I NORGE: Chery Arrizo 5e er på plass. Foto: RSA
I NORGE: Chery Arrizo 5e er på plass. Foto: RSA Vis mer
INNFRIR? Bare tiden kan vise om bilen blir en norsk suksess. Foto: RSA
INNFRIR? Bare tiden kan vise om bilen blir en norsk suksess. Foto: RSA Vis mer

- De viser stor seriøsitet på viktige ting som typegodkjenning, internasjonale sertifikater og dokumentasjon, avslutter den ferske Chery-importøren.

  • Chery er et statlig eid kinesisk bilmerke som har vært på markedet siden 1999.
  • Den første modellen var bygget på Seat Toledo.
  • Produsenten har seks fabrikker i Kina og ti fabrikker i andre land.
  • Chery har et personbilprogram og alle modeller skal elektrifiseres.
  • Merket eksporterer i dag biler til land i Afrika, Asia samt til Albania, Aserbajdsjan, Hviterussland, Italia og Ukraina.
  • Fabrikken har designavdeling og teknisk senter i Tyskland.

Importøren jobber nå med å bestemme hvilke forhandlere som skal få selge Chery i Norge.