Riksvei 509 i Sola kommune i Rogaland blir ifølge Statens vegvesen den første veistrekningen i Norge som får et helt eget kjørefelt for tungtrafikk.
Tungtrafikkfeltet åpnes 9. november.
I første omgang er det en strekning på cirka 2,5 kilometer som nå åpnes - men det skal utvides til en enda lengre strekning etter hvert.
Totalt skal strekningen bli rundt 15 kilometer, ifølge prosjektansvarlige i Statens vegvesen.
Dette skal bety bedre framkommelighet for tungtrafikken - og man slipper tungtrafikk i feltene for den øvrige personbiltrafikken.

- Ingen øvre grense for hva en bompassering kan koste
Prioriterer tungtrafikken til havna
Den førte strekningen som nå åpnes er fra Sømmevågen til Sola skole. Etter hvert kommer det egne felt helt til Risavika.
- Målet er bedre framkomst for næringstrafikken til og fra Risavika havn, forteller senioringeniør i Statens vegvesen, Ingve Lygre Undheim.
- Ideen er hentet fra Dublin i Irland, der de har et eget felt for tungtrafikk fra sentrum og bort til havna, forteller Undheim til Dinside.no.
Han sier de ønsker å prioritere tungtrafikk som godstrafikk og busser, og at det tidligere har blitt prøvd å tillate lastebiler i kollektivfeltet i Trondheim og Oslo - uten mye hell.
- Samtidig er det heller ikke heldig å blande tungtrafikk med sykler, mopeder, elbiler og andre små kjøretøy, bemerker Undheim.
Dermed har de landet på å bygge egne felt for tungtrafikken.

Kun for kjøretøy over 3,5 tonn
- Det er snakk om firefeltsvei, hvor feltet til venstre er forbeholdt tunge kjøretøy, forteller Undheim.
Feltene vil bli merket med et eget skilt, som også er nyutviklet for anledningen.
Som du kan se av illustrasjonen av skiltet, sier skiltet at kjørefeltet er tillatt for kjøretøy over 3,5 tonn.
- Dette betyr at alt over 3,5 tonn kan kjøre der. Dette inkluderer også busser, mindre lastebiler og andre kjøretøy som veier over 3,5 tonn, sier Undheim til Dinside.no.
Han bekrefter at dette betyr at det også vil være åpent for større pickuper og SUV-er å kjøre der, såframt de veier over minstekravet - for eksempel Ford Excursion.
- Men fokus er å klare å prioritere buss og store kjøretøy, samtidig som vi ikke utvider for kapasitetsvekst for biltrafikken - for den skal være lik null rundt de store byene. Samtidig skal det være trafikksikkert og følge nullvisjonen - og derfor trengte vi et nytt virkemiddel, for å klare det, sier Undheim.
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.