NY EL-SUV: Dette er nye Jaguar I-Pace, som for tiden lanseres internasjonalt i Portugal. Bildet viser innstegsversjonen, I-Pace S, som koster fra 590.000 kroner. Foto: Knut Moberg
NY EL-SUV: Dette er nye Jaguar I-Pace, som for tiden lanseres internasjonalt i Portugal. Bildet viser innstegsversjonen, I-Pace S, som koster fra 590.000 kroner. Foto: Knut MobergVis mer

Jaguar I-Pace er lansert

Først ut av de nye el-SUV-ene

I-Pace er Jaguars første elbil, den er lansert på markedet, og vi har kjørt den. Og her posisjonerer Jaguar seg virkelig offensivt!

Jaguar anses ofte som en eksklusiv outsider i kampen om markedsandeler i premium-sjiktene. Det er ofte i hovedsak mellom Mercedes-Benz, BMW og Audi, og tildels Volvo og en mindre tradisjonsrik outsider, Lexus, kampen står.

Det er utvilsomt en fjær i hatten for den tradisjonsrike britiske produsenten å være først etter Tesla med å ha kommet over målstreken med en ny premium-elbil. Det har lenge vært mye snakk om det som skal komme fra Mercedes-Benz (EQC), Audi (e-tron Sportback) og BMW (iX3). Men det er altså Jaguar som nå har sin bil på markedet, i god tid før konkurrentene.

Embargo

Vi har nå fått testkjøre bilen grundig på mange typer veier, bane og terreng.

IKKE ET PIP: Vi har kjørt nye I-Pace over store avstander, men vi må vente til 4. juni med å fortelle om hvordan opplevelsen var. Foto: Knut Moberg
IKKE ET PIP: Vi har kjørt nye I-Pace over store avstander, men vi må vente til 4. juni med å fortelle om hvordan opplevelsen var. Foto: Knut Moberg Vis mer

Men dessverre får vi foreløpig ikke lov til å fortelle noe om det. Selve kjøreinntrykkene vil vi derfor komme tilbake til den 4. juni - da oppheves sperrefristen, en såkalt embargo, fra produsentens side.

I mellomtiden kan du jo lese om vår aller første prøvekjøring, som fant sted i forbindelse med bilutstillingen i Genève i mars.

Eget utviklingsteam

Vi fikk snakke med utviklingsdirektøren for I-Pace, Wolfgang Ziebart. Han kunne fortelle at det var Jaguar-sjefen Ralf Dieter Speth som for fire og et halvt år siden bestemte at det skulle bygges en premium-elbil som skulle være et bedre alternativ til Tesla.

Det ble satt sammen en arbeidsgruppe på 50 personer, ledet av Ziebart, og disse ble plassert i egne lokaler flere mil unna de øvrige anleggene og kontorene til Jaguar, for å kunne jobbe isolert fra de øvrige aktivitetene i gruppen. Resultatet er det vi ser i dag.

IVRIG OG FORNØYD: Dr Wolfgang Ziebart har vært sjef for utviklingsteamet bak I-Pace. Han er ikke rent lite stolt av å ha kommet først på markedet med en premium-elbil fra en etablert produsent. Foto: Knut Moberg
IVRIG OG FORNØYD: Dr Wolfgang Ziebart har vært sjef for utviklingsteamet bak I-Pace. Han er ikke rent lite stolt av å ha kommet først på markedet med en premium-elbil fra en etablert produsent. Foto: Knut Moberg Vis mer

Det ble ikke bestemt i utgangspunktet at det skulle være en SUV - det skulle være den optimale elbilen innenfor et gitt sett med rammebetingelser.

I-Pace EV 400 AWD, som er bilens fulle navn, ble dermed skapt.

Drivlinjen består av to elektriske motorer – en foran og en bak som gir bilen firehjulstrekk – yter til sammen 400 hester fra 696 newtonmeter dreiemoment. Dermed skal 0 til 100 kilometer i timen gå unna på 4,8 sekunder.

Batteripakken har en oppgitt kapasitet på 90 kilowattimer. (For anekdotens skyld: Det skal være nok til å lade 9000 iPhone-enheter). Pakken består av 36 moduler som hver inneholder 12 litiumion-celler.

HVORDAN DEN ER Å KJØRE? Vent til 4. juni... Foto: Jaguar
HVORDAN DEN ER Å KJØRE? Vent til 4. juni... Foto: Jaguar Vis mer

Ombordladeren på 7 kW gjør det mulig i beste fall å lade bilen fra en veggboks på ti timer. Med en mer vanlig AC-veggboks på 3,6 kW vil det ta 16 timer å lade fra 0 til 80 prosent kapasitet.

Rekkevidden på 480 kilometer er målt etter den nye og strengere WLTP-testmetoden (etter den gamle NEDC-metoden ble den 530 kilometer.

Hvorfor ser bilen ut som den gjør? Dinside overvar presentasjonen av Jaguars designsjef, Ian Callum, som forklarer:

- Revolusjonen ligger i profilen, ikke i designspråket som sådan. Profilen er mulig fordi nettopp fordi denne bilen er elektrisk.

Og Callum fortsetter: - Vi ville ikke bare skape noe som er svært annerledes enn alt annet vi gjør, vi ville at designen skulle være en hyllest til den nye batteri-elektriske teknologien. Designen er ellers sterkt inspirert av supersportbil-konseptet C-X75.

HAN DESIGNET DEN: Ian Callum er en legende blant bildesignere. Her forklarer han i detalj hvordan hans nyeste baby ble til og hvor inspirerende det var å kunne jobbe med helt nye tekniske forutsetninger. Foto: Knut Moberg
HAN DESIGNET DEN: Ian Callum er en legende blant bildesignere. Her forklarer han i detalj hvordan hans nyeste baby ble til og hvor inspirerende det var å kunne jobbe med helt nye tekniske forutsetninger. Foto: Knut Moberg Vis mer

Optimalisert

Det er dette som forklarer bilens såkalte cab forward-utforming, noe som er mulig fordi den elektriske drivlinjen tar såpass liten plass. Dette gir også optimal plassutnyttelse, og plassforholdene er ikke særlig dårligere enn i en tradisjonell SUV i størrelsesklassen over.

Og om akselavstanden er lang med 299 centimeter, er ikke SUV-ens dimensjoner ellers så voldsomme: iPace er 468 centimeter lang, 189 centimeter bred og bare 156 centimeter høy. Det er god plass både foran og bak, selv om bilen naturligvis er en størrelse under Tesla Model X.

Først ut av de nye el-SUV-ene
ROMSLIG: Bagasjerommet skal i henhold til VDA-normen romme 530 liter. Det er bra. Jaguar oppgir selv på sedvanlig vis et større volum - antakelig beregnet til taket. Maksimalt volum med setene nede: 1453 liter. Foto: Jaguar
ROMSLIG: Bagasjerommet skal i henhold til VDA-normen romme 530 liter. Det er bra. Jaguar oppgir selv på sedvanlig vis et større volum - antakelig beregnet til taket. Maksimalt volum med setene nede: 1453 liter. Foto: Jaguar Vis mer

Bagasjerommet har ifølge Jaguar et volum på 656 liter. Men selv om vi ser at det er god plass - er det virkelig større enn i en VW Passat stasjonsvogn? Vi får ikke det inntrykket. Det oppgitte tallet forekommer oss for høyt, og tradisjonelt oppgir Jaguar Land Rover høyere volumtall enn andre produsenter, som bruker VDA-normen.

Tallet vi tidligere har fått oppgitt - 530 liter - virker mer realistisk. Legger man ned baksetene disponerer man 1453 liter. Det er dessuten et lite bagasjerom, en såkalt «frunk», på 28 liter, under panseret foran.

PREMIUM: Førermiljøet i I-Pace er organisert rundt et digitalt instrumentpanel og to berøringsskjermer samt vribrytere med haptiske tilbakemeldinger for å justere klimaanlegg og seter. Logisk plasserte knapper er befinner seg under disse. Head-up display i farger er også tilgjengelig.
PREMIUM: Førermiljøet i I-Pace er organisert rundt et digitalt instrumentpanel og to berøringsskjermer samt vribrytere med haptiske tilbakemeldinger for å justere klimaanlegg og seter. Logisk plasserte knapper er befinner seg under disse. Head-up display i farger er også tilgjengelig. Vis mer

Interiøret er mer tradisjonelt enn i en Tesla, men det er avgjort premium og kvalitetsinntrykket er klart bedre. Materialkvalitet, sammenføyninger og design sammenfaller for å gi et luksuriøst inntrykk og vi synes det faktisk er hakket over Jaguars øvrige modellprogram også i så måte.

I-PACE lanserer Touch Pro Duo, infotainmentsystemet vi kjenner blant annet fra luksus-SUV-en Range Rover. Et nytt navigasjonssystem, spesifikt for elbilen, vurderer topografien frem mot reisemålet, samt erfaring fra tidligere kjøring og kjørestil, for å beregne rekkevidde og ladestatus så nøyaktig som mulig. På bilen vil også Alexa Skill bli tilgjengelig, slik at man muntlig kan be bilen om informasjon.

Prisene starter på 590.000 kroner for innstegsmodellen, S. En HSE koster fra 780.000 kroner, mens dyreste modell - en First Edition - lander på 819.000 kroner. Leveringsomkostninger (ca. 10.000 kroner levert Oslo), tilkommer. Da har du full pakke, og litt til. Vi kjørte både S og First Edition - det kommer vi altså tilbake til

Det inkluderes åtte års batterigaranti og 33.000 kilometer eller to år service.

EL-SUV-EN PÅ VEIEN: 2016 er året da Jaguar brøt et siste tabu etter diesel og stasjonsvogner, og lanserte en SUV, F-Pace. Et siste? Finnes det flere av et ærverdig luksusmerkes tradisjoner man kan svikte? Å ja, da! En elbil! Nei, vent litt - vi overbyr den: En elektrisk SUV! )
EL-SUV-EN PÅ VEIEN: 2016 er året da Jaguar brøt et siste tabu etter diesel og stasjonsvogner, og lanserte en SUV, F-Pace. Et siste? Finnes det flere av et ærverdig luksusmerkes tradisjoner man kan svikte? Å ja, da! En elbil! Nei, vent litt - vi overbyr den: En elektrisk SUV! ) Vis mer

Tre utstyrsgrader - pluss First Edition

Det blir med I-Pace som med de øvrige bilene fra Jaguar. De fås med tre utstyrsgrader, S-, SE-, og HSE. Et unntak er en First Edition, som vil selges det første året på markedet. Dette er i utgangspunktet en HSE som er spesifisert opp ytterligere, med spesielt skinn i taket, ekstra premium skinntrukne seter, luftfjærer som kan justeres av brukeren, og mye mye mer.

First Edition er en god del rimeligere enn den vil bli om du selv spesifiserer opp en HSE til samme nivå.

I-Pace kan for øvrig fås med alt fra 18 til 22-toms hjul. Konseptbilen hadde spektakulære 23-toms hjul, men disse blir ikke å se på en produksjonsmodell, innrømmer Ian Callum.

Tekniske data:

Batteri (kWh)90
Maks. effekt (hk)400
Maks. dreiemoment (Nm)696
DrivlinjeMotor foran og bak, firehjulsdrift
Toppfart km/t200
Akselerasjon 0-100 km/t (sekunder)4,8
WLTP-rekkevidde opptil (km)480
WLTP-forbruk fra (kWh/100 km)21,2
CO2 (g/km)0
Total høyde(cm)156,5
Akselavstand(cm)299
Total lengde (cm)468
Bredde (med innfelte sidespeil) (cm)201
Bakkeklaring fullastet (cm)14,2
Svingradius (m)12
Bagasjevolum liter)656/1453 (ikke VDA!)
Vekt fra - uten last (kg)2.133

Vi kommer tilbake med beretningen om kjøreopplevelser og terningkast når sperrefristen oppheves.

De første norske kundene får bilen sin i august/september. Importøren forteller at det medio mai forelå 1561 bestillinger. Av disse er 38 prosent First Edition og 42 prosent HSE.