Først med amerikanske krasj

De siste to årene har vi gitt våre lesere grundig dekning av Euro NCAPs krasjtester. Nå utvider vi vår dekning med amerikanske kollisjonstester.

Volkswagen Jetta (Bora)
Volkswagen Jetta (Bora) Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Amerikanske myndigheter har utført kollisjonstester helt siden 1978, men det var først da Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) startet med kollisjonstester i 1997 at europeiske medier begynte å vise interesse for fenomenet kollisjonstester.

DinSide Motor har de siste årene skrevet en rekke artikler basert på Euro NCAPs kollisjonstester, noe som har vist seg å være svært populært blant våre lesere. Dette er årsaken til at vi nå også har sett nærmere på amerikanske kollisjonstester.

31 modeller

De amerikanske kollisjonstestene utføres av NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration). Denne institusjonen hører inn under det amerikanske samferdselsdepartementet og utfører trafikk-relatert sikkerhetsarbeid.

En stor andel av bilene som testes av NHTSA er sær-amerikanske modeller som ikke markedsføres i Europa. Men i testporteføljen finner vi også 31 modeller som selges her i landet. Kun en håndfull av disse modellene er foreløpig testet av Euro NCAP, noe som gjør de amerikanske testene ekstra interessante. Blant disse 31 modellene finner vi blant annet åtte firehjulstrekkere som selges i Norge. Ingen av disse er testet av Euro NCAP.

Avvikende spesifikasjoner

Mazda 626
Mazda 626 Vis mer

Det er viktig å være klar over to ting når det gjelder bilene som testes i USA. For det første har de ofte avvikende spesifikasjoner sammenlignet med de europeiske utgavene. For det andre gjennomfører amerikanerne testene på en annen måte enn Euro NCAP. For eksempel utfører NHTSA frontkollisjonstester der hele bilens front kjøres inn i en fast barriere. Euro NCAP foretar såkalte offset-kollisjoner, der bare 40 prosent av bilens front treffer barrieren.

Overraskende like resultater

Vi mener likevel testene har interesse for norske forbrukere. Det viser seg nemlig at biler som er testet både av Euro NCAP og NHTSA oppnår forbausende like resultater.

Ford Focus fikk for eksempel 25 av 34 oppnåelige poeng hos Euro NCAP, noe som tilsvarer 0,74 prosent av maksimal oppnåelig poengsum. Hos NHTSA fikk Focus 15 av 20 oppnåelige poeng, eller 0,75 prosent. Og Volkswagen Beetle, som oppnådde 80 prosent av full pott hos Euro NCAP, hentet 77 prosent hos NHTSA.

Interessant også for nordmenn

Volvo S60
Volvo S60 Vis mer

Vi trekker derfor følgende konklusjon: Hvis bilen har gjort det elendig hos NHTSA, er det ingen grunn til å tro at den skal gjøre det godt hos Euro NCAP. Og omvendt, hvis den har gjort det godt hos NHTSA, er det liten sjanse for at den skal gjøre det elendig hos Euro NCAP.

Vi hevder derfor at det er verdt å ta seg en nærmere titt på de amerikanske kollisjonstestene. Resultatene finner du her:

  • Kompaktbiler
  • Mellomklasse-biler
  • Firehjulstrekkere
  • Flerbruksbiler
  • Relaterte artikler (Euro NCAP):

  • Kollisjonstest: Småbiler
  • Kollisjonstest: Golf-klassen
  • Kollisjonstest: Familiebiler
  • Kollisjonstest: Fleksibiler
  • Kollisjonstest: Flerbruksbiler