Forskning: Krappe svinger gir færre ulykker

Veier med mange krapper svinger kan være blant årsakene til at det er få ulykker på norske veier, viser forskning.

SVINGSTANG? De mange kurvene vi finner på norske veier kan være en grunn til at trafikksikkerheten er så god som den er i Norge, ifølge forsker. Foto: NTB scanpix
SVINGSTANG? De mange kurvene vi finner på norske veier kan være en grunn til at trafikksikkerheten er så god som den er i Norge, ifølge forsker. Foto: NTB scanpix Vis mer

Krappe svinger kan isolert føre til flere ulykker, men veier med mange krappe svinger etter hverandre kan likevel være sikrere enn veier hvor det er lenger mellom svingene, viser ny forskning skriver Aftenposten.

– De mange kurvene vi finner på norske veier kan være en grunn til at trafikksikkerheten er så god som den er i Norge, skriver forsker Rune Elvik i Transportøkonomisk Institutt på nettstedet Samferdsel.

Årsaken er at sjåfører tilpasser farten etter hvordan veien er utformet. Jo lenger det er mellom kurvene, desto mer øker ulykkene. Har veien mange kurver, er føreren forberedt på det og avpasser farten deretter.

- Lavere risiko på motorvei

I Trygg Trafikk støtter de forskningen og sier beregningene også samsvarer med faglige erfaringer fra veinettet.

– Likevel må vi skille mellom ulike typer veinett for at dette skal holde vann. En firefelts motorvei har vesentlig lavere ulykkesrisiko enn en svingete fylkesvei, sier seniorrådgiver Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk.

Vurderer krav til svinger

Når det bygges veier i Norge, stilles det strenge krav til kurveforhold, dosering og siktlinjer.

Nå jobber imidlertid Statens vegvesen med å se på om kostnadene på veisikkerhet kan kuttes i takt med at bilsikkerheten stadig blir bedre.

Vurderingene som Vegvesenet skal gjøre, er om teknisk bedre biler kan håndtere krappere svinger uten økt risiko.

Statens vegvesen gjennomgår nå fremtidige veiprosjekter rundt om i landet, for å se om kravene til veiene da kan reduseres.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!