Oppgraderingen av Mercedes E-klasse er den mest omfattende i merkets historie. En god bil er blitt enda bedre. Og sett i forhold til hva man får for pengene, har Mercedes-luksus aldri vært billigere. Foto: Knut Moberg
Oppgraderingen av Mercedes E-klasse er den mest omfattende i merkets historie. En god bil er blitt enda bedre. Og sett i forhold til hva man får for pengene, har Mercedes-luksus aldri vært billigere. Foto: Knut MobergVis mer

Fornyet E-klasse prøvekjørt

BARCELONA (DinSide Motor): Tidenes dyreste modelloppgradering gir gode resultater.

For mange er dette modellen som er Mercedes. I et modellutvalg som bare blir bredere og bredere, holder E-klassen fortsatt stand som den sentrale og grunnleggende Mercedes-modellen.

LES OGSÅ:

Dyptgripende fornyelse

Den oppgraderingen som nå har funnet sted er svært omfattende, og ifølge den tyske bilprodusenten selv den dyreste noensinne. Dette til tross er det ikke noen ny modell det dreier seg om, men en såkalt facelift av dagens generasjon.

Men denne er altså dyptgripende. Det har skjedd mye mer enn at E-klasse nå er tilgjengelig med to ulike frontpartier, hvorav det ene har stjernen i grillen. Vi skal komme tilbake til designendringene lenger ned. Det er på teknologisiden Mercedes-ingeniørene har vært mest aktive, og Mercedes kan skilte med mye fornyet teknologi.

Mercedes E-klasse (2009) prøvekjørt

Eksteriørbilder:

To versjoner av Mercedes-fronten på nye E-klasse. Foto: Knut Moberg
Også hekken er fornyet. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Flere kjøper dyrt: Mercedes E-klasse la kraftig på i april takket være ny modell: Pluss 58 prosent. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Oppgraderingen av Mercedes E-klasse er den mest omfattende i merkets historie. En god bil er blitt enda bedre. Og sett i forhold til hva man får for pengene, har Mercedes-luksus aldri vært billigere. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
E 300 BlueTec Hybrid T-Modell
E 300 BlueTec Hybrid T-Modell
E 300 BlueTec Hybrid T-Modell

11 systemer

Særlig er det de videreutviklede sikkerhets- og assistansesystemene som trekkes frem. Ikke mindre enn 11 slike programmer er introdusert som enten er nye eller oppgraderte/optimaliserte. Disse utgjør en slags førpremiere, da det dreier seg om systemer som er utviklet for den nye flaggskipmodellen - helt nye Mercedes S-klasse, en modell som ventes til sommeren. E-klasse er altså først ute med dem. Mercedes har gitt dem fellesbetegnelsen "Intelligent Drive".

Varsle og forhindre

Her finner man Pre-Safe og Distronic Plus-systemene, som har som oppgave å forhindre, eller begrense omfanget av, ulykker. Disse systemene er ikke nye, men en mer avansert "hjerne" kombinerer nå dette med det øvrige av forbedret og nytt sikkerhets- og komfortutstyr.

Et slikt sprang fremover på bare tre-fire år muliggjøres av mer og bedre datakraft, mer finregning på kortere tid, og bedre sensorer som gir mer nøyaktige tilbakemeldinger til styringssystemene.

Vi har kjørt Mercedes SL 350

Data hjelper deg

Det er lett å finne seg til rette i nye E-klasse og med alle assistansesystemene på plass er man svært godt beskyttet. Her er det hybridversjonen som kjøres.
Det er lett å finne seg til rette i nye E-klasse og med alle assistansesystemene på plass er man svært godt beskyttet. Her er det hybridversjonen som kjøres. Vis mer

I tillegg har Mercedes inkludert et multi-funksjonskamera i "stereo" montert ved ryggespeilet. Det kan altså "se dobbelt", og dermed finjustere tolkningen av informasjon. Den optimaliserte vinkelen gir det en halv kilometers rekkevidde, og det kan fôre bilens "intelligente" systemer med tredimensjonal optisk informasjon for området foran bilen i en avstand på opptil 50 meter.

Dermed kan disse for eksempel oppdage kjøretøy som befinner seg både i samme eller motgående retning, men også kjøretøyer og fotgjengere som krysser kjøreretningen, og deretter foreta mekanisk korreksjon dersom føreren ikke reagerer raskt nok.

Nye E-klasse har radar i tillegg til kameraløsningene. Radarsensorene danner grunnlaget for Mercedes' Collision Prevention Assist, en kollisjonsvarsling som også har som oppgave å redusere risikoen for ulykker.

Video som viser autobremsfunksjoner:

TEST: Den beste stasjonsvognen

Det meste fornyet

Når det gjelder design er selvsagt den fornyede E-klasse øyeblikkelig gjenkjennelig som Mercedes av øvre mellomklasse og endringene er for det meste ganske så subtile, som den ekstra linjen langs siden, det nye panseret og støtfangerne. I praksis er faktisk det meste av karosseriet endret på en eller annen måte. Foran og bak er det de nye lyktene som bidrar til å modernisere bilens utseende.

Også interiøret er blitt merkbart oppgradert, og følelsen av luksus er enda mer markant enn tidligere. Dashbordet er organisert i to nivåer og man kan selvsagt velge mellom treverk og aluminiumsdekor.

Interiørbilder:

Eksempel 1: E 300 BlueTec Hybrid T - Modell med utstyrsnivå Elegance, og Avantgarde-understell
Eksempel 2: E400 T Modell; Elegance med sportspakke.
Eksempel 3: E 250 sedan, Classic
I E-klasse kan man selvfølgelig gå online via smarttelefon.

Hvor er stjernen?

For vår del ville vi savnet å kjøre E-klasse uten å se stjernen foran oss på panseret, men nå er det altså mulig. Graden Avantgarde har nemlig stjernen integrert i grillen, slik man kan få det på C-klasse og CLS. De to andre utstyrsgradene, Classic og Elegance, har stjernen der vi for vår del synes den hører hjemme på denne modellen. For øvrig koster gradene over standard (Classic), 21.870 kroner for Avantgarde og 18.620 kroner for Elegance.

Fornyet motorisering

Mercedes har effektivisert de fleste av sine bensin- og dieselmotorer. De har nå alle Eco start/stopp, noe som hovedsaklig tjener til å redusere de nå så vesentlige CO2-tallene. Men ikke bare det: Flere av motorene innfrir nå de såkalte EU6-kravene, som innføres i 2015.

Ifølge Mercedes er det E 300 BlueTec Hybrid som kommer mest gunstig ut av alle, med et oppgitt CO2-utslipp på imponerende lave 107 g/km.

Les også: Bruker du mer enn du trodde? Riktig forbruk, feil opplysninger

Effektiv bensin

Men både innstegsversjonene med diesel- og bensindrift kan skilte med ganske imponerende tall når man sammenligner ytelser og utslipp. Den norske Mercedes-importøren har gode forhåpninger når det gjelder innstegsmotoren på bensinsiden.

E 200 kan skilte med 184 hestekrefter med et forbruk oppgitt til 0,58 liter super per mil og dertil hørende CO2-utslipp på 135 gram, hvilket bidrar til en pris som ikke kan kalles ublu på dette nivået - nye E 200 koster fra 525.000 kroner. Se forøvrig detaljer for de forskjellige versjonene i tabellene nedenfor.

For vår del tilbrakte vi mest tid i dieselversjonen som i våre øyne får frem det beste i bilen uten å være toppmotorisering, nemlig den V6-utstyrte E 350 BlueTec. Den gir mer enn tilfredsstillende ytelse uten at forbruket er sjokkerende høyt og motoren er både svært kraftfull og meget kultivert.

Ypperlig komfort

I E-klasse kan man selvfølgelig gå online via smarttelefon.
I E-klasse kan man selvfølgelig gå online via smarttelefon. Vis mer

Kjøreegenskaper er ikke et kapitel for seg, men flere kapitler. Det finnes nemlig så mange valgmuligheter når det gjelder versjoner og chassis-oppsett at de fleste vil kunne finne det som passer nettopp deres kjørestil. For vår del var det utpreget komfort-orienterte versjoner vi kjørte, og det er jo også Mercedes' store styrke, særlig med luftfjæring på plass. Sportslig kjøring blir ikke noe tema her - til slik bruk har Mercedes andre modeller, som vi skal komme tilbake til i en egen artikkel.

Selvsagt er ikke absolutt alt rosenrødt selv om mye er det. Bilen er tung, og det merkes. Styringen, som nå er av den elektromekaniske typen, er direkte, stabil og presis nok, men gir en syntetisk følelse som krever tilvenning. Vi hadde foretrukket noe bedre tilbakemeldinger fra underlaget, tross alt.

«Enten det beste eller ingenting?»

"Das Beste oder nichts" er merkets slagord, og alt i alt synes vi at Mercedes-Benz har gjort en imponerende jobb med å holde E-klassen på et tidsriktig nivå, og med det teknologiinnholdet bilen har gjør det relativt uendrede prisnivået at man aldri har fått mer bil for pengene hos Mercedes i denne klassen enn nå.

Mercedes E-klasse setter standard for hva en komfortabel og luksuriøs bil i øvre mellomklasse skal være, og dette er i våre øyne en klar sekser på terningen.

PR- og informasjonssjef Christoffer Nøkleby hos Bertel O. Steen, som er den norske Mercedes-Benz-importøren, opplyser at Mercedes regner med å selge 1.200 eksemplarer av nye E-klasse i løpet av et kalenderår, og at cirka 400 av disse vil være drosjer.

Det antas for øvrig at diesel-andelen vil synke noe fra dagens fullstendig dominerende 96 prosent.

Testresultat

Mercedes Benz E-klasse

Velkjørende, stillegående, meget komfortabel; velbygget med utmerket opplevd kvalitet, forbedret interiør, imponerende sikkerhetsutstyr tilgjengelig, effektive og gode motorer - både bensin og diesel

Bilen oppleves ganske tung, syntetisk styring

PRISER: Mercedes-Benz E-klasse 2013 (Tillegg for automat: Fra 17.000 til 28.000 kroner avhengig av versjon)
DieselUtsalgspris
E 200 CDI sedan / stv454.000 / 494.000 kr
E 220 CDI sedan / stv489.000 / 529.000 kr
E 250 CDI sedan / stv586.000 / 626.000 kr
E 250 CDI 4Matic sedan / stv650.000 / 690.000 kr
E 300 BlueTec Hybrid sedan / stv598.100 / 638.100 kr
E 350 BlueTec sedan / stv755.300 / 795.300 kr
E 350 BlueTec 4Matic sedan / stv802.100 / 842.100 kr
BensinUtsalgspris
E 200 sedan / stv515.000 / 555.000 kr
E 250 sedan / stv589.500 / 629.500 kr
E 300 4MATIC sedan / stv763.900 / 803.900 kr
E 500 4MATIC sedan / stv1.252.000 / 1.292.000 kr
Priser er uten leveringsomkostninger.

Nye Mercedes E-klasse - bensinmotorene (Tall i parentes med automat)
VersjonMotorSlagvoll. cc.EffektDreiemoment ved o/min.0-100 km/t in sl/100 kmCO2 g/kmEU
E 20041.991184 hk300 Nm/ 1200 - 40007,9 (8,3)5,8 (6,0)135 (139)6
E 25041.991211 hk350 Nm/ 1200 - 40007,4 (7,8)5,8 (6,1)135 (141)6
E 300V63.498252 hk340 Nm/ 3500 - 45007,1 (7,5)6,8 (7,1)159 (165)5
E 300 4MATICV63.498252 hk340 Nm/ 3500 - 45007,4 (7,8)7,4 (7,8)174 (184)5
E 350V63.498306 hk370 Nm/ 3500 - 52506,3 (6,7)6,8 (7,1)159 (165)5
E 350 4MATICV63.498306 hk370 Nm/ 3500 - 52506,6 (7,1)7,4 (7,8)174 (184)5
E 400 *V62.996333 hk480 Nm/ 1600 - 40005,9 (6,3)7,5 (7,7)175 (179)6
E 400 4MATIC *V62.996333 hk480 Nm/ 1600 - 40005,9 (6,3)8,0 (8,3)185 (194)6
E 500V84.663408 hk600 Nm/ 1600 - 47505,2 (5,4)8,9 (9,3)209 (216)5
E 500 4MATICV84.663408 hk600 Nm/ 1600 - 47505.2 (5,4)9.4 (9,5)219 (222)5

Nye Mercedes E-klasse - dieselmotorer (Tall med automat i parentes)
VersjonMotorSlagvolum cc.EffektDreiemoment ved o/min.0-100 km/tl/100 kmCO2 g/kmEU
E 200 CDI42.143136 hk360 Nm/ 1600 - 26009,5 (10,1)4,9 (5,3)127 (137)5
E 220 CDI42.143170 hk400 Nm/ 1400 - 28008,4 (8,6)4,7 (5,2)125 (134)5
E 250 CDI42.143204 hk500 Nm/ 1600 - 18007,5 (7,8)4,8 (5,2)128 (136)5
E 250 CDI 4MATIC42.143204 hk500 Nm/ 1600 - 18007,9 (8,1)5,5 (5,8)143 (152)5
E 300 BlueTECV62.987231 hk540 Nm/ 1550 - 24007,1 (7,4)5,5 (5,7)144 (152)6
E 350 BlueTECV62.987252 hk620 Nm/ 1600 – 24006,6 (6,9)5,5 (5,7)144 (152)6
E 350 BlueTEC 4MATICV62.987252 hk620 Nm/ 1600 - 24006,7 (7,0)6,0 (6,4)160 (170)6
E 300 BlueTEC HYBRID42.143204 hk *)500 Nm/ 1600 – 1800 * *)7,5 (7,8)4,1 (4,4)107 (116)5
*) pluss 26 hk fra elmotor **) og 280 Nm fra elmotor