Audi A4 oppgraderes

Fornyer, elektrifiserer - og satser på diesel!

A4 er blitt solgt i tusener på tusener av eksemplarer, men utsettes for stadig tøffere konkurranse. Nå svarer Audi.

SKJERPET: Det er den allerede fire år gamle nyeste generasjonen A4 som denne gangen får nyte godt av det Audi tillater seg å kalle sitt «nye designspråk». Nytt av året er full LED-hovedlys og en del designarbeid, blant annet med en diskret, men senket skulderlinje. Bildet viser en S4 Avant. Foto: Audi
SKJERPET: Det er den allerede fire år gamle nyeste generasjonen A4 som denne gangen får nyte godt av det Audi tillater seg å kalle sitt «nye designspråk». Nytt av året er full LED-hovedlys og en del designarbeid, blant annet med en diskret, men senket skulderlinje. Bildet viser en S4 Avant. Foto: AudiVis mer

Det er faktisk A4 som utgjør kjernen i merket Audi. Etter fire års produksjon blir den suksessfulle mellomklassemodellen enda strammere og sportsligere. Eksteriøret oppdateres i samsvar med det Audi har kalt merkets nye designspråk.

Større, skarpere

Bilen er dermed 2,2 centimeter forlenget og har lagt seg ut en halv centimeter i bredden. I interiøret er skjermen til Audis brukergrensesnitt nå blitt større og er blitt et berøringspanel som betjener MMI-systemet, som i nyere Audi-modeller.

Det skal ifølge produsenten gi en betjening som kundene gjenkjenner fra smarttelefonen sin. For vår del kan vi ikke se hva som gjør den bedre (les mere trafikksikker), enn det gode, gamle dreiehjulet.

På detaljnivå spesifiserer Audi den såkalte singelframe-grillen, som nå er blitt bredere og flatere; de horisontale linjene skal understreke bredden foran og bak. Sideprofilen fremheves av muskuløse utbulinger over støtfangerne, og en lavere skulderlinje mellom dem. Sterke konturer over hjulhusene har dessuten, ifølge Audi, som formål å gjøre «qattro-genene» godt synlige utvendig.

LED-hovedlys blir nå standard på Audi A4.

MILDHYBRID: Det er fortsatt lenge til det blir vanlig å kjøpe elbil og stadig flere bilprodusenter setter sin lit til effektivisering av forbrenningsmotorer for å møte stadig strengere utslippskrav, blant annet med såkalte mildhybrid-løsninger. Foto: Audi
MILDHYBRID: Det er fortsatt lenge til det blir vanlig å kjøpe elbil og stadig flere bilprodusenter setter sin lit til effektivisering av forbrenningsmotorer for å møte stadig strengere utslippskrav, blant annet med såkalte mildhybrid-løsninger. Foto: Audi Vis mer

Mild hybrid og diesel-satsing

Oppgraderte A4 lanseres i Europa med seks motoralternativer, med ytelser fra 150 til 347 hestekrefter. Ytterligere to turbodieselmotorer: 30 TDI 136 hestekrefter og 35 TDI 163 hestekrefter følger like etter.

Audi presiserer at alle motorene ligger under Euro 6d-temp-utslippskravene. Tre av motorvariantene vil ha et 12-volts mildhybridsystem (MHEV), som skal redusere drivstofforbruket - og, ifølge Audi, øke komforten, uvisst på hvilken måte. Basert på Audis målinger, skal MHEV-systemet gi en besparelse på 0,3 liter per 100 kilometer (0,03 l/mil).

Fornyer, elektrifiserer - og satser på diesel!

Automat standard

Automatgir blir standard på de fleste utgavene. Bare 35 TFSI og 40 TDI vil kunne leveres med manuelt gir, og da i kombinasjon med forhjulsdrift.

Produsenten forklarer at det sportslig balanserte understellet harmonerer med karakteren til Audi A4. Kundene kan likevel velge mellom standard-, sport- og to adaptive-understell.

Det ene har benevnelsen komfortunderstell med dynamisk demping, som senker bilen én centimeter. Det andre er et sportsunderstell. Det kan leveres både med og uten dynamisk demping, og senker bilen 2,3 centimeter.

Fornyer, elektrifiserer - og satser på diesel!

Satser på diesel

Begge S-modellene i A4-familen – Audi S4 TDI og S4 TDI Avant – blir nå utstyrt med V6 dieselmotorer, noe Audi sier skal gi godt med dreiemoment, kombinert med myk gange og lang rekkevidde. Effekten er 347 hester og maksimalt dreiemoment hele 700 Nm. Dermed akselererer S4 TDI sedan til 100 km/t på 4,8 sekunder. Toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t.

En elektrisk drevet kompressor skal gi sømløs kraft fra bunnen av turtallsregisteret, og eliminerer all turboforsinkelse, hevder Audi. Kompressoren er en integrert del av det nye 48-volt elektriske anlegget, som også brukes til mildhybridsystemet for de sekssylindrede motorene.

Norges-A4: Allroad

Med Quattro-firehjulsdrift og 35 mm økt bakkeklaring, regner vi med at Audi A4 Allroad Quattro vil fortsette å kombinere god komfort på dårlig vei, med en viss grad av offroad-talent. Forøvrig er det mulig å velge et allroad-spesifikt dynamisk understell, som Audi hevder hever dynamikk og komfort ytterligere.

Allroad får større hjul enn A4 Avant, samt økt sporvidde foran og bak. Den blir for sin del tilgjengelig med et mer begrenset motorutvalg: En bensinmotor og to dieselmotorer.

For de kundene som er kjappest i avtrekkeren, blir det også mulig å bestille Audi A4 Edition One. Den blir tilgjengelig som både sedan og Avant, med et egen eksteriørtrim og tre utvalgte motoralternativer.

Fornyede A4 kommer i salg til høsten.