TO MED 200: De er lette, rappe, enkle og gøyale og de mangler egentlig ikke stort. Nå kvesser Ford klørne med splitter ny Fiesta ST. Får den fjorårets Polo til å blekne? Foto: Rune M. Nesheim
TO MED 200: De er lette, rappe, enkle og gøyale og de mangler egentlig ikke stort. Nå kvesser Ford klørne med splitter ny Fiesta ST. Får den fjorårets Polo til å blekne? Foto: Rune M. NesheimVis mer

Duell: Ford Fiesta ST mot VW Polo GTI

Fornuft eller følelser?

Forskjellene er avgjørende.

Smått og rått tar ikke av i Norge - men hadde dere bare visst hva dere gikk glipp av!

Bilene i B-segmentet (småbilene), har vokst kraftig i størrelse og VW Polo får man faktisk ikke med to dører lenger.

Likevel: Aldri har forskjellene på råtass-versjonene til Polo og Fiesta vært større. Klarer Fiesta med 1,5-liters tresylindret motor å holde følge med den firesylindrede toliteren til Polo?

Lurer deg

Det første man legger merke til i Fiesta er lydbildet. Tre sylindre og artig eksospotte gir en litt dov, røff og lav buldring. Kult, men artigst innenfra.

Under fotograferingen hører vi en merkelig putring når den går rolig forbi. Den lille treeren har utrolig nok sylinderkutt, noe som gir en helt latterlig teit lyd utvendig når motoren ikke belastes. Nok om det.

TØFF I TRYNET: Fiesta har valgt å gå ned på sylindervolum, men effekt og dreiemoment er det samme som utgående modell. Foto: Rune M. Nesheim
TØFF I TRYNET: Fiesta har valgt å gå ned på sylindervolum, men effekt og dreiemoment er det samme som utgående modell. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Motoren er en liten luring. Den får deg til å tro du kjører på litt lavere turtall enn det du faktisk gjør. Flere ganger drar vi den rett opp i turtallssperra, og det hender vi tar oss i å ligge på et lavere gir enn vi hadde trengt.

Motor-karakteristikken gjør at den ikke virker kjempesprek, men effekten er snikende. Vi blir stadig overrasket over hvor rask den er i mellom-akselerasjon på høygiret.

Turbo-lag

1,5 literen hjelpes selvsagt av en turbo, og Ford har gjort en god jobb med å gi forutsigbare hester. Du har en liten forsinkelse på turbotrykket på lavere turtall, som fører tankene noen år tilbake, men effektuttaket er jevnt hele veien, uten noen form for topper og dupp oppover i registeret.

PERFORMANCE: Ford har overrasket positivt med sine tresylindrede 1,0 og 1,5 litere. Foto: Rune M. Nesheim
PERFORMANCE: Ford har overrasket positivt med sine tresylindrede 1,0 og 1,5 litere. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Akselerasjonen fra stillestående er skuffende av to grunner: Den virker strupt på moment i førstegir, sikkert for at den skal oppføre seg, og andregiret butter i turtallssperra på 90 km/t.

Da mister du en brøkdel av et sekund på å få den i tredje. Men null til hundre er av akademisk interesse. Vi er storfornøyd med utvekslingen på seks-trinnskassa mot motoren.

Skikkelig drag

Under aktiv kjøring veksler du mest mellom tredje- og fjerdegir. Tredje funker faktisk fra 40 til 130, og i fjerde drar den veldig bra fra 3.000 omdreininger (cirka 85 km/t) og faktisk opp til 180 km/t.

På grunn av lydbildet, ligger vi ofte mellom 4-5000 omdreininger når det bruser i blodet, men vipper den elegant i sjette med den lettsjaltede girstanga når vi roer oss. Momentet er bra nok.

NORGES BILLIGSTE: Skal du ha bensinbil med 200 hester, finnes det ikke billigere. Foto: Rune M. Nesheim
NORGES BILLIGSTE: Skal du ha bensinbil med 200 hester, finnes det ikke billigere. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Upsizing hos VW (!)

Vi forventer oss stor forskjell når vi hopper over i Polo GTI. Den har tatt en reise fra 1,4 liter med kompressor og turbo, opp til 1,8 under facelift av forrige generasjon og opp til toliter da ny ble presentert i fjor.

Motoren drar jevnt hele veien fra snaue 2000 omdreininger. Her kunne VW lett ha tøyd strikken lenger, men de vil selvfølgelig distansere den fra Golf GTI. Man får gromlyd og småputring i potta på Polo også, men noe mer avmålt.

STØRRE: Polo har tatt skrittet opp i tolitersklassen. Kun Polo R WRC fra 2013 har vært sterkere. Den hadde også toliter, men hele 220 hk og 350 Nm. Foto: Rune M. Nesheim
STØRRE: Polo har tatt skrittet opp i tolitersklassen. Kun Polo R WRC fra 2013 har vært sterkere. Den hadde også toliter, men hele 220 hk og 350 Nm. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Litt frustrasjon

Poloen skilter med hele 237 km/t som toppfart. Det er ganske rått i Volkswagens nest minste, men den bruker utrolig nok lenger tid fra null til hundre enn Fiesta-en.

Og det er nesten ikke til å tro.

Større volum, mer dreiemoment i kombinasjon med ei seks-trinns dobbelclutch-girkasse burde være artig - og gi superraske akselerasjoner, men det gjør den egentlig ikke. Ikke i manuell modus heller. Og moroa blir dermed litt borte. Vi har på en måte litt følelsen av å miste noe av kontrollen over motoren.

Girkassa er litt masete og prioriterer høyt turtall på tidspunkter vi tenker den heller burde brukt momentet. Og det skjer selv om vi bare er bittelitt hissig på gasspedalen.

TO LITER: Denne motoren burde hatt skikkelig potensial, men vi synes karakteren er litt uinspirerende. Det skyldes mye programmering av gasspedal og girkasse. Vi nærmest lengter etter en manuell girkasse. Foto: Rune M. Nesheim
TO LITER: Denne motoren burde hatt skikkelig potensial, men vi synes karakteren er litt uinspirerende. Det skyldes mye programmering av gasspedal og girkasse. Vi nærmest lengter etter en manuell girkasse. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Selv om Polo har diff-sperre, blir det som regel litt hjulspinn fra lave hastigheter, fordi den til stadighet girer ned. Vi ender med å lengte etter ei manuell girkasse, men det valget får du ikke i Norge.

Og for å være helt ærlig, er ikke motoren like inspirerende som den lille tre-sylindrede til Ford heller. Noe av grunnen kan være en ufølsom gasspedal, som ikke følger våre ordrer. For det første er den vanskelig å kjøre med jevn fart og turtall sakte i lave gir. Det rykker ikke, men det er akkurat som om den bestemmer bensinforbruk selv og ikke helt følger gasspedal-bevegelsen.

KUL: Smaken er som baken, men den stramme designen gjør den både frekk, romslig og morsom. Foto: Rune M. Nesheim
KUL: Smaken er som baken, men den stramme designen gjør den både frekk, romslig og morsom. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Kjøreglede

Det er ingen vil om at Fiesta er en liten bil. Den går og stusser litt på fin vei. Men vi finner fjæringsvei som gir tilstrekkelig komfort på dårlige veier. Ford er av de beste på bra spiralunderstell, og dette er noe man fint kunne leve med hele året.

KJØREGLAD: Bra understell er Fords paradegren. Den er gøyal, men vi savner mer følelse fra styringen og er en smule ovverasket over at det trekker såpass i rattet. Foto: Rune M. Nesheim
KJØREGLAD: Bra understell er Fords paradegren. Den er gøyal, men vi savner mer følelse fra styringen og er en smule ovverasket over at det trekker såpass i rattet. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Testbilen går dessverre på vinterhjul. Det blir litt som å suge smørbukk med sølvpapiret på.

Den blir myk og en smule diffus, så vi får ikke testet den skikkelig i sving. Men den er likevel underholdende, og egentlig blir kjøringen noe mer rampete og gøyal med litt mykere gummiblandinger under fotbladene.

Vi kan konstatere forutsigbare kjøreegenskaper. Oppslipp og brems midt i sving medfører ikke utkast av hekken. Quaife-sperra mellom forhjulene sørger for grep på begge hjul, når du gir gass. Det medfører at den søker ut i svingene, men alt er veldig forutsigbart med en gasspedal med bra følelse og respons.

Bommer litt på styring

Styringa, derimot, er trolig et lite kompromiss. Den er for lite følsom, og medstyringen er litt kraftig for å prøve å holde igjen, at det trekker mye i rattet under pådrag. Den har en naturlig drift til å trekke i rattet, men servoen holder det litt igjen. Vi drømmer om ratt-responsen i Honda Civic Type R. Den tangerer 300 hester med god margin, rett i forhjulene, så vi vet det er mulig å få til.

Poloen står fortsatt på sommergummi. Det gir mer grep, fastere kjøreegenskaper og gjør bilen raskere gjennom svingene. Det er lite som er feil med kjøreegenskapene her. Den har lengre akselavstand og er generelt mer komfortabel.

VOKSEN: VW har gjort Polo voksen og praktisk. Dessverre så blir det hovedargumentet for å velge denne, ikke kjøregleden. Foto: Rune M. Nesheim
VOKSEN: VW har gjort Polo voksen og praktisk. Dessverre så blir det hovedargumentet for å velge denne, ikke kjøregleden. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

I begge bilene er det kjøreprogrammer, noe man får bittelitt mer nytte av i Polo, som har automat som også programmeres. Men ingen av dem har aktivt understell (noe du kan få i Polo), for å stive den opp i sport-modus. Polo er mer sivilisert og mindre leken enn Fiesta. Men grunnen er i hovedsak den manglende kontakten man føler med bilen.

Ford-interiør: Bra - og mindre bra

Det er motoren man hører mest i Fiesta, og det er ikke feil - det er jo en ST. Det betyr imidlertid ikke at det ikke er annen støy. Vinterhjulene støyer riktignok lite, men vindstøyen er fremtredende.

Ford har ikke gått vekk fra knapper, men de er bedre oppdelt i grupper og enklere å finne. Klimaknappene er som før. Kun klima med én sone, men varme i rattet. Kjøremodi, antispinn og auto stop/start finner man i midtkonsollen.

Skjermen er høyt i synsfeltet. Fysisk volum og tuningknapp er et pluss - de andre betjeningsknappene nedenfor vil trolig aldri bli brukt av noen. Da ville vi heller hatt en fysisk hjem-knapp og hurtigtaster for radio, telefon og navigasjon. Bilen får pluss for egen knapp for å slå av hele skjermen, som kan være kjekt å ha i mørket.

Fords nye multimedieløsning kaller de for Sync 3 - Et hyggelig bekjentskap. Det er enkelt å navigere i innstillingene, men hovedmenyene er nesten litt vel mange, for det er ikke mange valg under dem. Det er noe vi også ser hos Peugeot, Citroen og DS.

En bil å prate med

Det er første gang vi bruker stemmestyringen med glede i en bil. Ford har fått den til å fungere bra. Noe av nøkkelen er begrensede funksjoner. Du kan bytte mellom medier og radiokanaler, finne navn i kontaktlista, oppgi et telefonnummer eller spørre om adresser eller interessepunkter. Alt fungerer utmerket og det øker trafikksikkerheten.

Foran er det hjemmekoselig med skinn på alle kontaktflater. Bak er det derimot bonanza av knallhard plast. Som sjåfør sitter vi knallgodt, om enn litt for høyt i dypt skålede, manuelt betjente Recaro-stoler i delskinn, med bra stopping. Men om vi sitter bra foran, sitter vi ikke bra bak.

TRANGT: Forskjellen på bildet er kanskje ikke stort, men her får undertegnede rett og slett ikke plass dersom setet er innstilt på meg foran. Foto: Rune M. Nesheim
TRANGT: Forskjellen på bildet er kanskje ikke stort, men her får undertegnede rett og slett ikke plass dersom setet er innstilt på meg foran. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Bedre foran enn bak

For det første har vi ingen steder å ha hodet, og knærne mangler 6-7 cm på at vi skal kunne sitte «bak oss selv», uten å skreve på hver side av forseteryggen. Glasstaket stjeler dessuten hodeplass. Og er det ikke litt selvmotsigende å bestille ST, med ekstra vekt i taket?

Selv om gøy og moro er i fokus, har Fiesta-en sine praktiske sider også. Du kan slå ned baksetene 40/60, men du får ikke flatt bagasjeromsgulv. Det er likevel kanskje like greit når plassen er såpass begrenset.

Du får isteden et dypt bagasjerom som svelger desto mer. 16 centimeter lasteterskel kan man leve med. Vi kunne hatt kjærkommen plass under gulvet, men der finner vi ei basskasse.

KJAPPERE OG KJAPPERE: Fiesta med manuell kasse klarer 0-100 på 6,5. Polo med DSG bruker 6,7. Men poloen kjører fra Fiestaen på toppfart. Den topper 237 km/t mens Fiesta nøyer seg med 232. Foto: Rune M. Nesheim
KJAPPERE OG KJAPPERE: Fiesta med manuell kasse klarer 0-100 på 6,5. Polo med DSG bruker 6,7. Men poloen kjører fra Fiestaen på toppfart. Den topper 237 km/t mens Fiesta nøyer seg med 232. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

KO til VW på interiør

Polo knuser totalt sett Fiesta på interiør. Det ser ut som en klasse opp. Et ekstra sportslig design-alternativ i den ellers kule Active Infodisplay (les: Sentralt plassert turteller à la Audi S3) hadde satt prikken over i-en.

Volkswagen er vanskelige å slå på brukervennlighet, av den 8-tommer store multimedieskjermen. Alt er intuitivt.

Testbilen er proppfull av utstyr. Det meste koster ekstra, men heldigvis ikke de kule helmanuelle sportsstolene i rutete stoff, med klare hentydninger til Golf GTI.

Fire voksne mannfolk kan fint ta en langtur i denne bilen. Det er litt takket være at man ikke får trukket rattet så langt man kunne ønsket, og fordi man ikke kan senke førersetet riktig så mye man skulle ønske. Man sitter likevel ikke dårligere her enn i Fiesta.

Polo leveres kun med fem dører. Bilen er omtrent på størrelse med Golf generasjon tre og er begynt å bli en fullverdig familiebil. De frekke, kantete linjene har gjort den skikkelig tøff og såpass lett å like at bestemor kan kjøre standard-versjonen mens barnebarnet føler hun/han er i mål når bilen senkes og de største hjulene settes på. Fasongen på bilen i seg selv gir også god plass.

AKKURAT NOK: Mye forseterygger, høyt sete så man får skoa under og noen cm ekstra, gjør underverker for plassfølelsen. Også er det betraktelig høyere under taket i Polo: Foto: Rune M. Nesheim
AKKURAT NOK: Mye forseterygger, høyt sete så man får skoa under og noen cm ekstra, gjør underverker for plassfølelsen. Også er det betraktelig høyere under taket i Polo: Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Fornuft eller - og (?) følelser

Å velge blant disse to er egentlig like lett som det er vanskelig – og som så ofte før kommer det an på hvem du er og hva du prioriterer. Fiesta er Norges billigste bensindrevne 200-hester og gir deg det største smilet, men er det i tillegg en praktisk allrounder med plass du trenger, er Polo et bedre alternativ.

Her er det i alle fall ikke forskjellen i pris som er avgjørende - snaut 20.000 kroner.

LIKE STORE; MEN EN ER ROMSLIGERE: De er like lange, men Poloen er 1,5 cm bredere, 3,1 cm lavere og har 5,6 cm lenger akselavstand. Utstragt bruk av hosisontale linjer, gjør at Poloser betraktelig bredere ut og og de har også vært bedre til å utnytte plassen. Ikke bare er det bedre plass til folk. Den har 40 liter større bagasjerom også. Foto: Rune M. Nesheim
LIKE STORE; MEN EN ER ROMSLIGERE: De er like lange, men Poloen er 1,5 cm bredere, 3,1 cm lavere og har 5,6 cm lenger akselavstand. Utstragt bruk av hosisontale linjer, gjør at Poloser betraktelig bredere ut og og de har også vært bedre til å utnytte plassen. Ikke bare er det bedre plass til folk. Den har 40 liter større bagasjerom også. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Testresultat

Ford Fiesta ST

Billigste 200-hester du får tak i. Artig og ganske praktisk.

Pris, artig motor, gode seter, gode kjøreegengskaper.

Dårlig plassutnyttelse, trekker i rattet, tung motstand på servostyringen som resulterer i lite feedback.

Se alle våre tester

Testresultat

VW Polo GTI

Gjennomtenkt og klasseledende på interiør.

Voksne kjøreegenskaper, bra komfort, overraskende romslig, full av kule detaljer.

Ser ut som en GTI, men er er ikke inspirerende.

Se alle våre tester

Tekniske data

VW Polo GTI DSG Ford Fiesta ST
Motor:R4, 16V, turbo, bensinR3, 12V, turbo, bensin
Slagvolum:1 984 ccm1497 ccm
Effekt - o/min :200 hk / 5000200 hk / 6000
Dreiemoment - o/min:320 Nm / 1500290 Nm / 1600
0-100 km/t:6,7 sek6,5 sek
Toppfart:237 km/t232 km/t
Forbruk:0,59 l/mil0,6 l/mil
CO2-utslipp:134 g/km136 g/km
Tankvolum:40 liter42 liter
L/B/H:407/175/144 cm407/173/147 cm
Akselavstand:255 cm249 cm
Dekkdimensjon:225/40/R18205/50R18
Bagasjerom:351/1125 liter311/1093 liter
Egenvekt:1280 kg1187 kg
Hengervekt:1200 kg0 kg
Pris fra kr.:351.300347.000
Pris testbil kr. :399.100393.200